Begin nieuwe trend door de Swatch-Groep?

De Swatch-Groep gaat zelf verkooppunten opzetten in luxus-resorts, te beginnen in Luxus-Resort Bürgenstock te Biel en zet daarmee de tussenpersoon, tw. de juwelier buiten spel …

Geheimniskrämerei um Luxus-Ressort. Was plant Hayek am Bürgenstock?

-> Artikel

Ja, je ziet 't al jaren in diverse branches. De tussenhandel wordt er tussenuit gegooid. Meestal met grote verontwaardiging bij de detaillisten tot gevolg. Ook wel begrijpelijk. Maar als winkelier moet je gewoon een bepaalde toegevoegde waarde bieden. En dat is, in mijn ervaring, bij veel winkelbedrijven echt bedroevend. Juweliers zijn daar, imo, zeker geen positieve uitzondering in. Maar ja, wat wil je. Heel veel van die ondernemers zijn de 50 ruimschoots gepasseerd, hebben in het gunstigste geval hun middelbare school afgemaakt en de afgelopen dertig, veertig jaar twee of drie cursusjes gevolgd. Dus nul feeling met bijvoorbeeld moderne marketing(communicatie-)methoden, de online wereld, etc… Ja, dat kan natuurlijk ook niet veel langer zo. Jammer voor ze. Maar ja, je moet als ondernemer altijd blijven vernieuwen en het ontbreekt deze mensen vaak compleet aan capaciteiten die hiervoor nodig zijn. Welkom in 2016, zeg ik dan.

3 likes

+1

Mij valt juist op dat er bij de oudere generatie vaak veel vakkennis aanwezig is, terwijl veel jongeren geen antwoorden hebben op “moeilijke” vragen. En nee, ik zit niet zelf in de 50+ categorie.

Ik denk dat het hier helaas weer vooral om de pegels gaat bij de Swatch groep.

3 likes

logisch! :slight_smile:

Ik neem aan dat je het hebt over jongere medewerkers in een winkel die vaak geen idee hebben wat ze eigenlijk verkopen. Dat is absoluut ook mijn ervaring. Ik ga in een winkel, wanneer ik een vraag heb, ook standaard op zoek naar de oudst uitziende persoon. Dit is in Nederlandse winkels (in Duitsland is dit bijvoorbeeld al anders) vrijwel altijd de ondernemer/eigenaar. En, ja natuurlijk heeft die het meest ‘verstand van zaken’. Het zou wel héél ernstig zijn als dit niet zo was.
Maar, diezelfde ondernemer is er wél de oorzaak van dat Nederlandse winkels bevolkt worden door medewerkers van 15-20 jaar. Die kosten namelijk het minst. En hier kiezen dus bijna al die 50+ winkeliers voor. Zo laag mogelijke lonen. 't moet vooral niets kosten. Maar hierbij worden dus wel ernstige concessies gedaan aan de kwaliteit. Want de kennis van zaken en servicegerichtheid ontbreekt totaal bij deze generatie medewerkers. Steker nog, de ongeïnteresseerdheid straalt er bijna altijd vanaf. En eigenlijk kun je ze dit nog niet eens kwalijk nemen. Deze jonge medewerkers werken voor een niet inspirerende baas, die het bijna altijd volledig ontbreekt aan toekomstvisie (veel van deze ondernemers zijn vooral bezig met stoppen) in een bedrijf dat duidelijk aan het eind van z’n levenscyclus is (de winkel, dus). Het is ook een grote trieste bedoening.
Jarenlang hebben deze ondernemers de wind mee gehad. De klant kwam toch wel. Tot zo’n jaar of vijftien geleden. En nu weten ze gewoon helemaal niet meer wat ze moeten doen en verdwijnen in iedere winkelstraat ieder jaar weer diverse winkels; voor goed.
En zo komen we weer terug bij mijn eerdere betoog. De toegevoegde waarde van die traditionele ondernemer is al jaren aan het verdwijnen en de betreffende ondernemers hebben gewoon geen antwoord op de uitdagingen die onze tijd met zich meebrengt. Het ontbreekt ze, zoals ik al eerder zei, aan de capaciteiten.
Deze tijd vraagt om een compleet ander soort ondernemer en onderneming. Ik zou als fabrikant ook (al veel eerder) m’n afzetstrategie hebben heroverwogen. En dat het Swatch ‘gewoon om het geld gaat’. Tja, dat lijkt me duidelijk. Heel veel bedrijven hebben het gewoon heel zwaar en alle kosten en ballast (zoals ouderwetse afzetkanalen) worden weggesnoeid om op een gezonde manier zo lang mogelijk verder te kunnen: continuïteit heet dat. Van een producent van traditionele producten als (mechanische) horloges begrijp ik dit al helemaal.
Goed, tot zover dit college. :wink:
Ik ga weer even verder surfen naar wat leuke horloges!

4 likes

Ik vind je college nogal generaliserend en iets van “de beste stuurlui” hebben. Heel veel mensen kiezen voor korte termijn gewin (surfen), want dat is goedkoper en ook heel modern. En dan straks allemaal klagen, wanneer de juweliers/kledingzaken/schoenenwinkels/etc. allemaal verdwenen zijn en je ineens wel moet betalen voor retourneren. Want al die internetbedrijven die jarenlang verlies kunnen draaien om steeds meer omzet te maken, hebben natuurlijk wel een winstoogmerk zodra alle winkels dicht zijn…nou ja, behalve de Primark dan: hele inspirerende zaak en ook goed met de tijd meegegaan! :scream:

Nou, ik zit anders 's zomers regelmatig op het water! :grinning:
Maar ja, adviseurs weten het altijd beter he? :wink: Nou ja, je mag er natuurlijk van vinden wat je wil. Om iets duidelijk te maken, moet je soms wat uitvergroten. Maar ik beschrijf wel wat ik zie en ik in mijn praktijk meemaak.
En wat betreft online versus brick & mortar. Ik hoor dit ‘doomscenario’ natuurlijk wel vaker. Maar, die twee hoeven elkaar helemaal niet uit te sluiten. Sterker nog, een aantal ondernemingen die online gestart zijn, beginnen ook (een) fysieke vestiging(en) of hebben vergevorderde plannen hiervoor. Maar pakken dit dan wel anders aan dan de traditionele ondernemers. En er zijn ook heus wel ondernemers die begonnen met (een) fysieke locatie(s) en het onlineverhaal heel goed en succesvol hebben opgepakt. Maar een ding mag je van deze ‘beste stuurman’ aannemen, de winkel zoals we die van oorsprong kennen, die gaat verdwijnen.
Doet me denken aan dat ik twintig jaar geleden met ondernemers sprak over internet. En dit is (helaas) geen grap, er waren er dus echt zat die zeiden: ‘Ach dat internet, dat waait wel weer over!’

Merken-winkels zijn niet echt iets nieuws. O.a. IWC, Rolex en Panerai hebben hun eigen boutiques.

Er is nog lang geen eindsituatie bereikt in de woelige perikelen tussen de brick-and-mortar versus online-retail. Dat beiden een funktie hebben lijkt me duidelijk, er zal zullen altijd nog winkelachtige formules overblijven. Maar in welke mate is idd in verre mate ongewis.

1 like

Behalve als je maat XXL hebt… Die heeft de Primark niet… :-1:

Ik zie niets nieuws onder de zon. De Swatch Group heeft al een tijd een eigen distributiekanaal voor haar topmerken, de Tourbillon Boutiques. Daar zijn er zo’n 20 van op drie continenten:

http://www.tourbillon.com/

Wat ik naast deze ontwikkeling merk, Is dat de merken steeds meer in eigen beheer willen doen. Dit Is ook wel logisch dat het ‘traditionele’ mechanische horloge meer een sieraad wordt ipv een instrument. Daar heb je immers het klokje onder of boven je scherm voor…

Het lijkt me dus nog moeilijker te gaan worden voor horlogemakers. Horloge werden een wegwerp product, werden digitale clipjes waar ze niks aan konden doen dan een batterijtje verwisselen, en zelfs dat Is niet meer nodig met de oplaadbare Smartwatches. En behalve dat ze de verkoopkanalen inperkten (o.a. Winkels verloren hun dealership), knepen ze ook de toevoer af van onderdelen voor service/herstel. Straks krijgen we franken tissot met seller’s en soprod’s erin…

Swatch-stores zijn er al 20 jaar, o.a. in Rotterdam.

Maar wat natuurlijk helemaal de trend is, is dat de merken zelf online verkopen. Deed tot niet zo lang geleden alleen de lokale distributeur dat met toestemming van een merk, nu doen ook de grote merken dat zelf. Van Tissot tot Hermes. Verzending daarvan gaat veelal vanaf een punt in Europa, waarmee dus ook nog de eventuele distributeur en anders de country-manager buiten spel werd gezet.

Voor ons als liefhebbers die veelal wel weten waar ze de beste deal kunnen halen is dat niet zo spannend. Maar de andere 99% van de Benelux die online kijkt zal toch eerst z’n vertrouwen schenken aan het merk en de bijbehorende winkel, en daarna pas aan een ®etailer. Daarbij komt dat het merk, als ze recht op hun naam hebben, Google kan verbieden anderen hun merknaam te laten gebruiken in Adwords advertenties, en daarmee dus ook voor bijna niets bovenaan staan op internet (Google).

Nu vraag ik mij af: als die merken dadelijk hun marge zien groeien van pak 'm beet 100% naar 400% (geen distributeur en winkelier meer), zouden de horloges dan ook de helft goedkoper worden?

Ik weet het antwoord zelf ook al wel :smile:

2 likes

Was ook sarcastisch bedoeld! :wink:

2 likes