Beginnen met horloges te repareren

hallo,

Mij zal het leuk lijken om als hobby horloges te repareren.
Maar hoe begin je nou met zo iets welke spullen heb je nodig en waar haal je je onderdelen vandaan?

groetjes

3 likes

Ik zou beginnen met een opleiding.

6 likes

Begin met zakhorloges, die zijn over het algemeen wat simpeler om te repareren. misschien ben je geïnteresseerd in een opleiding? Kijk dan eens naar de vakschool in Schoonhoven, weet niet hoe dat precies zit daar maar ik zie het wel eens voorbij komen hier.

1 like

Zou wat schroot van marktplaats of het blauwe hier afhalen en daarmee gaan experimenteren, ouwe seiko 5jes bijv. Kijken of je er talent / plezier in hebt. Leer je een hoop van. Op internet kan je ook een hoop vinden. Dan kan je altijd nog een opleiding overwegen!

Als straks de covid perikelen wat achter de rug zijn, en Huib weer een horloge clinic organiseert in Rotterdam lekker aansluiten. Voor de beginner en wat gevorderde zeker de moeite waard :wink:

5 likes

Bedankt voor de informatie jongens!
Opleiding was ik niet van plan want ik nog op de middelbare school.
Leek mij gewoon erg leuk opm wat te expirimenteren als hobby maar mischien is dat iets te hoog gegrepen.

Als je zonder opleiding wilt beginnen zou ik inderdaad starten met zakhorloges

Of koop een aantal clone 6497 uurwerken, deze zijn makkelijk te repareren (let wel op het escape wheel)

Kijk op yt naar watchrepairchannel.

Qua gereedschap zou ik zeggen:
Goede schone werkbank
Goede lamp
Schroevendraaier set
Kastopener
Tangetjes
Wijzer verwijderaar

3 likes

Is een handige eerste stap een lopend horloge helemaal uit elkaar te draaien en dan weer in elkaar?

1 like

Ik zou eerst beginnen met begrijpen hoe een uurqerk in elkaar zit. En dat kan het beste via internet of een kapot zakhorloge uit elkaar te halen. Een stap verder is om, als je dat goed snapt een lopend uurwerk uit elkaar te halen en in elkaar te zetten. Handig is om dan een handleiding te hebben wat daarvoor de stappen zijn (let op boobytraps bijv). Sommige dingen, zoals een escapewheel zijn erg delicaat en kan je makkelijk dusdanig verbuigen dat je het uurwerk sloopt. Zou zonde zijn als je je werkende uurwerk niet meer werkend maakt :wink:

Kijk uitgebreid rond, het is een leuke hobby om te hebben en de opstartkosten hoeven niet enorm hoog te zijn. Voordat je serieus geld uitgeeft is het handig om te weten of het iets voor je is!

Er zijn hier ook veel topics over het uit elkaar halen (met foto’s) van meerdere uurwerken, lees die vooral! Als je hart er sneller van gaat kloppen zou ik zeker de stap zetten om wat gereedschap aan te schaffen.

2 likes

Als je totaal geen ervaring hebt zou ik starten met paar mods te maken van een vostok of skx… Upgrade van het movement, wat klieren met wijzertjes en dials etc.
Hierdoor kan je al gemakkelijk zien of het iets voor jou is.
Zo ben ik te weten gekomen dat ik handiger ben met een voorhamer dan met die kleine %#$@ vijsjes :laughing:

2 likes

Huib (@vinwat )'s workshop is precies dit uurwerk. Kast opener heb je niet nodig als je de ST36 (chinese kloon van 6497) wilt demonteren.

Ik zou zeggen…
goeie schroevendraaiers… Ik ben meteen voor Bergeon gegaan.
movement houdertje, misschien wat van die vinger dingen zodat je geen vlekken maakt (al is dat niet echt prio 1 wellicht).
Wijzer afhaler
Wijzer aanduwer
Goeie pincet
Rodico
Afhankelijk van je ogen misschien een wat loepjes en een werkmat.

Tip van het escape wheel is een goede. Ik heb hier 2 kapotte ST36’s liggen met precies dat probleem.

Wellicht dat Harry of Vinwat de beschrijving willen delen van het demonteren en de onderdelen lijst?
@lassale

3 likes

Op cousinsuk hebben ze een horlogemaker setje die genoeg bevat om mee te beginnen. Tevens is cousinsuk een goede leverancier van bijna alles.

Zoals hierboven genoemd, koop een Seagull st36 en oefen daarop eerst. Als het je bevalt en je het serieuzer wilt gaan doen, koop dan bergeon of horotec gereedschap en onderstaande

weishi timegrapher
In hoogte verstelbaar tafel van ikea (sta hoogte minimaal)
Sterke lamp
Groen horlogemaker matje
Loup of microscoop
Horlogemaker bal, voor het openen van kasten
Glaspers
Pincetten van dumont
Oliën
Handfitting tool (pen of pers)
Etc

Reken erop dat als je serieuzer gaat, je heel snel 1000 tot 3000 euro aan spullen zult gaan hebben haha.

Qua kennis is de watch repair channel of een echte opleiding ook aangeraden. Ik heb het vak mijzelf persoonlijk aangeleerd dmv youtube, Google en flink wat oefenen. Nu 2 jaar verder heb ik ETA en rolex goed onder de knie. En laat je niet gek maken en neem de tijd.

Oja, nog belangrijker dan alle bovenstaande spullen is geduld, omgaan met frustraties en creatief zijn.

2 likes

Heeft ook een goed te begrijpen stappenplan geschreven om het hier boven genoemde uurwerk uit elkaar te halen en terug in elkaar te zetten. Als je t aardig vraagt, wil hij je deze vast wel toesturen.

1 like

Totaal geen ervaring en dan beginnen met mods te maken? Lijkt me een vreemde start.

Is juist het makkelijkste. Dan doe je alleen de simpele zaken en blijf je van het uurwerk af. Kast open, uurwerk eruit, wijzers en dial. Misschien een datewheel en alles weer terugschroeven. Eventueel glaasje of bezel.
Ik deed bij mijn eerste mod zonder ervaring ook gelijk een datewheel vervangen. Simpel uurwerkje maar toch. Leuke kennismaking met het vak.
Later heb ik zonder ervaring een uurwerk compleet uit elkaar gehaald. Dat ging wat minder goed zullen we maar zeggen. Die is geëindigd als sleutelhanger :hugs:

TS zit nog op de middelbare school en zal ongetwijfeld niet in het geld zwemmen.
Ik zou een cheap ass setje van Ali plukken, een horloge van een tientje via Ebay en dat eens uit elkaar trekken met behulp van wat YouTube video’s. Dan pleur je hooguit 20 Euro weg en kun je weer verder met je leven. Mocht het je bevallen weet je gelijk waarom goedkoop gereedschap k*t is maar heb je ook weer niet zoveel uitgegeven dat je er wakker van ligt.

Edit:
Deze kerel heeft aardig wat video’s op z’n pagina van gangbare uurwerken die ie uit elkaar haalt. Erg duidelijk en stap voor stap.
Ik heb er veel aan gehad toen ik voor het eerst een Vostok uit elkaar ging schroeven om het datewheel te vervangen.
Vostoks zijn trouwens, zeker 2e hands, erg goedkoop te scoren via Ebay en zijn makkelijk om aan te “sleutelen”. Onderdelen zijn ook vrij makkelijk uit Rusland te halen. Alleen de levertijd is een dingetje.

4 likes

Ik was begonnen met n cheap ass horlogemaker set van 10 euro op eBay gekocht. Vervolgens n radiomir hommage met een chinese kloon uurwerk van de 6497.

Voordeel v dit uurwerk is dat t oorspronkelijk n zakhorloge uurwerk was. Dus relatief groot en daardoor minder gepriegel dan n polshorloge uurwerk, en helemaal eentje voor dames. Dat is kabouterwerk :wink:

Voordeel v n werkend horloge is dat je ook daadwerkelijk kunt zien hoe het werkt. Handig als leek.
Ik zou er bovendien nog n donor uurwerkje bij nemen. Mocht er iets kapot gaan, dan kun je t onderdeeltje overzetten. Want Ik vond t n tof en bevredigend gevoel dat t horloge (ondanks dat ik dus een asje had gebroken en na vervanging ervan) na t in elkaar zetten weer liep. Ik draag em nog steeds zo nu en dan met plezier. Ik zou dus niet het eerste t beste kopen, maar iets wat je er ook wel leuk uit vind zien om te dragen. En op alibaba, ebay, enz is er inderdaad genoeg keuze, ook voor hen met n kleinere beurs.

Verder zijn die youtube filmpjes super handig. Ook om stap voor stap te volgen. Wat ik zelf deed was stap voor stap foto’s maken. Zo kon ik de foto’s stap voor stap terug volgen om t uurwerkje weer in elkaar te krijgen.

Nog n laatste over mn horlogemaker setje v destijds. Hoewel alles lukte ermee, was t veel relaxter werken met beter gereedschap. Dat kost wel n paar centen, dus voor jezelf de afweging of je dat financieel wel wilt uitgeven als t bv blijft bij 1x experimenteren.

Veel succes en vooral veel plezier!

2 likes

Sorry wrong topic. :sweat_smile:

Een koekoeks klok misschien?

Zo ben ik ook begonnen :sunglasses:

Seiko 5jes zijn helemaal niet zulke simpele uurwerkjes voor een beginner. Als je met oude goedkope uurwerkjes wil beginnen kijk dan liever naar horloges met een caliber ST / FHF 96. Dat is een heel standaard uurwerk zonder ingewikkelde complicaties en niet voor niets het favoriete knutsel horloge van de Indiase horlogeknutselaars, die dit uurwerk te pas en te onpas in hun zgn. “refurbished” Frankenwatches monteren, vaak voorzien van de meest fantasievolle wijzerplaten en mooie merken als ORIS, Sandoz, Titus, etc. Klopt natuurlijk niks van, maar die zgn. ‘Bombay Specials’ zijn wel leuk om mee te oefenen. Meestal lopen ze nog ook. Bombay specials koop je voor een prikje (gemiddeld $15,-- inclusief verzendkosten) op e-Bay. Het is handig om met een lopend uurwerk te beginnen met oefenen. Als een (schroot) uurwerk al stuk is als je begint en je weet niet wat er mee is, kun je ook vaak niet meer bepalen wat je zelf fout hebt gedaan als er wat mis gaat.
Een andere ( imho betere) optie is: koop voor max $40,-- een gloednieuwe Chinese Unitas 6497/6498 uurwerk (ST36 Seagull). Dit is een lekker groot caliber, wordt met de hand opgewonden, oorspronkelijk ontworpen voor zakhorloges. De constructie is overzichtelijk en er is veel documentatie over te vinden.
Ik sluit me aan bij het advies om een clinic te doen bij Huib @Vinwat. Zeer leerzaam, zeer betaalbaar. Je krijgt goede info over de te gebruiken basisgereedschappen. Huib werkt in zijn clinics voor beginners ook met die zelfde Chinese Unitas klonen, die je dan ook via hem kunt bestellen.
Je leert bij hem dit uurwerk enige malen volledig te demonteren en het vervolgens op de juiste manier weer in elkaar te zetten. Als je dat kan ben je al een heel eind met het begrijpen en behandelen van standaard uurwerken. Daarna kun je eventueel gaan werken aan kleinere calibers, misschien zelfs met een of meer complicaties, zoals datum en dag aanduiding en automaten.

Soms begin ik met schrijven voordat ik het hele draadje gelezen heb en dan blijkt dat het meeste al gezegd is. Maar advies kun je nooit genoeg krijgen, dus hierbij toch nog maar mijn 2 centjes.
Veel plezier en veel succes gewenst. Het werken met horloges is een fantastische hobby en wie weet groeit er zo veel liefde voor het vak dat je er professioneel mee door wil gaan als je met je middelbare schoolopleiding klaar bent.

2 likes

Die heb je nog steeds om de pols, toch?

:wink:

1 like