Beginnen met vintage horloges

Seiko’s vind ik niet leuk :joy:

ook vintage duikers en worldtimers zijn er in grote getalen en voor prijzen ruim onder de 300 euro.

Er is bij vintage onder de 300 in ieder geval meer leuks en speciaals te vinden dan bij modern onder de 300. Ook buiten Seiko.

Wat betreft (mechanische) duikers is het wel vrij karig onder de 300. Maar duikers zijn vaak de duurste vintage modellen.

Ik zei er ook duidelijk bij ‘vind ik’.

Ik vind onder de 300 euro eigenlijk nooit iets wat ik leuk vind, of het moet veel te laag geprijsd zijn.

Veel mooie modellen van de betere merken als Eterna, Certina, Tissot, Titus en Enicar vintage horloges zijn t.o.v. de duurdere Zwitserse merken zeer aantrekkelijk geprijsd, als je de duikers en chrono’$ er buiten laat.
En dan natuurlijk nog de al eerder genoemde Seiko’s (Of Citizen) en Pontiac (ook Rodania).
Heel handig voor de beginner vind ik de afzonderlijke (vaak vintage) topics van deze merken op het forum, dáar is echt vaak interessante én veel inspiratie in te halen :sunglasses:
Succes :+1:

Of je moet zakhorloges gaan verzamelen. Voor 300 Euro koop je een fraai zakhorloge, zelfs een chrono is mogelijk voor dat geld :sunglasses:

Plaat met name en originaliteit. Kast is iets minder belangrijk… omdat dat tegenwoordig wel te fixen is.

nou sorry maar dat is niet waar. Er is meer dan alleen Seiko… Lucerne, Mortima, Clinton, Endura… echt leuk spul.

1 like

Ha bram . Ik volg @Jaac helemaal. Probeer in eerste instantie wat vintages tussen de 30 en 100. Daar is leuk spul te krijgen. Gaat het een keer mis, dat gebeurt ons allemaal wel eens in het begin, dan is het ook niet een onverteerbaar verlies. Het leuke is dat de vintage relatief waardevast is… ( rolex niet alleen dus :wink::grin:). Als je je er wat in verdiept (sowieso goede tip als je vintage leuk vindt) en prijsbewust koopt, kan je dus met gesloten beurs, of zelfs met een kleine winst, horloges wegdoen die je niet leuk vindt. Op MP zijn veel…heeel veel liefhebbers die je horloges willen kopen.
Leuke vintage merken;
Lanco
Pontiac
Enicar
Tissot
Edox
Omega
Junghans
Election
Ancre
Pronto
Verdal
Roamer
Certina
Rodania
Ruhla
Velona
En nog ontzettend veel meer

4 likes

Stalen kast, geen penanker en >37mm? :grimacing:

Vertel, wat is ermee? Een beginnende vintage liefhebber vraagt om advies. Gaan we nu alleen het highend aan zitten prijzen hier of mag hij ook gewoon eerst even lekker die vintage wereld ontdekken. Lage prijzen, lage risico’s en heel veel leuks.

2 likes

Mooi spul👌

2 likes

Dat is niet high-end, dat is gewoon degelijk spul. Mij lijkt een penanker wat vaak lagere kwaliteit uurwerken zijn, veel risico voller dan een eta, seiko, citizen, AS ankergang die normaal te servicen en repareren is.

Wijs gesproken…mijn mening en praktijkervaring voor een starter

2 likes

Geen ervaring met penankertjes. Zou in theorie in ieder geval minder slijtvast moeten zijn. Heb zelf iig een bak plezier van m’n oude DS, een Seiko LM en DX en een jaren '50 Pontiacje. Zit bij elkaar opgeteld nog binnen de 3 cijfers voor de komma.

1 like

:rofl:

Had t niet erg gevonden als ik me daar aan had kunnen houden.

Ik heb een aantal leuke penankers. Kosten niet de wereld en sommige zijn best taai gebouwd. Soms zijn de uurwerken van de high-end merken door de complexiteit zelfs fragieler…Inmiddels veel vintage dus als ik veel afwissel dan draaien ze ook niet weken achter elkaar. Who Cares slijtage dan? …:wink::grin:

Waar aan? Cijfers voor de komma?

4 leuke horloges.

ik zeg even yadayadayada… laat hem lekker even ontdekken.