Beginnen met vintage horloges

Beste mensen,

Ik ben begonnen met het verzamelen van leuke vintage horloges tegen schappelijke prijzen (tot 300 euro ongeveer), welke horloges kunnen volgens jullie niet ontbreken?

1 like

Omega

1 like

Vintage is zo breed. Probeer het eerst eens met merken als certina, pontiac, ancre, enicar, junghans, etc.etc. Of kijk eens naar de Russische vintage markt. Poljot, raketa, vostok, luch, slava etc. deze heb je sl vaak makkelijk te pakken onder de 100 euro of zelfs onder de 50. Na een paar maanden veel horloges te hebben gedragen weet je vanzelf wat je wel en niet leuk vindt en kun je jezelf meer gaan specificeren.

6 likes

Pronto, Nivada .

3 likes

Dag Bram.
Wel, dat hangt er sterk van af wat jij zelf mooi vind natuurlijk, en in welke mate je het merk belangrijk vind. De prijzen van vintage horloges kunnen net zoals hedendaagse horloges sterk uiteen lopen. Als je rond budget de 300 euro ligt, lijkt een propere Omega Geneve een leuke om mee te starten. Ga je daar wat over lukt een seamaster ook. Let wel op dat vintage horloge vaak een onderhoudje nodig hebben. Ik zou dit zeker mee in je budget verreken.

Ter illustratie hieronder mijn Omega Seamaster 30 uit 1964 (kostte me minder dan 300), maar na een onderhoud zat ik daar wat boven :slight_smile:

Deze Remova daarentegen kocht ik voor 45 euro van @longboardfreak2 en loopt helemaal top. Hij verkoopt af en toe leuke antieke horloges, je kan altijd eens bij hem polsen. Sommige leuke klokjes hoeven helemaal niet duur te zijn.

9 likes

Certina DS vintage niet de recente powermatics.

2 likes

Seiko heeft een hele brede keuze: @koekoek kom er maar in.

Tot 300 euro zijn er al mooie modellen, maar voor iets meer komen ook iconen zoals de Pogue (6139 chrono) en Turtle (6309 duiker) in beeld.

2 likes

Ik zou dit topic even doorspitten :sunglasses:

1 like

Jaren geleden ben ik ook zo begonnen en voor ik het wist had ik een aardige verzameling niet/slecht lopende vintage horloges.

Als je zelf geen ervaring hebt met het sleutelen aan en restaureren van horloges, wees dan zeer kritisch in wat je koopt. Op het forum kan je leuke horloges kopen, op marktplaats en eBay koop je vaak de “net niet-tjes” of troep.

Hou dan bij de aankoop rekening met een servicebeurt en extra kosten.

5 likes

Die zijn beide +300 tegenwoordig helaas. Je kan wel 6139s kopen voor 300 euro maar dan geen pogue’s. Er is wat betreft Seiko wel veel keuze in deze prijs categorie. Ook heel veel verschillende dingen.

Pas op met deze verslavende hobby!! Persoonlijk vind ik, dat een Pontiac niet mag ontbreken. Maar… daar zijn zoveel verschillende modellen en uurwerken in, dat alleen is al een hobby op zich…

Veel plezier en deel af en toe een leuke aankoop!

Vintage Orient horloges zijn ook leuk…

2 likes

Dit dus :point_up_2:. Een horloge heeft ongeveer iedere 5-10 jaar een servicebeurt nodig om te zorgen dat het goed loopt en niet onnodig hard slijt. Zeker bij oude uurwerken is het niet altijd vanzelfsprekend om nieuwe onderdelen te vinden. Een service bij een goede horlogemaker kost al snel 100€ of meer, afhankelijk onder meer van het type horloge (handwinder, automaat, chronograaf). Vraag om nare verrassingen zoveel mogelijk te voorkomen een foto van het uurwerk, zodat je kunt zien of het er netjes uitziet. Vraag ook naar hoe goed het loopt, of een bewijs van service. Kopen bij betrouwbare leden op het forum (buy the seller) is ook verstandig.

Maar laat je door het bovenstaande vooral niet tegenhouden hoor! Het is werkelijk een prachtige hobby. En de zoektocht naar het horloge dat precies bij jou past, maakt het juist extra de moeite waard! Veel plezier :smiley:.

1 like

Ik vind dit wel overrated. Wat wil je dan zien op een foto? Vaak kan je aan de wijzerplaat en lumen een goede indicatie krijgen van de binnenkant. De buitekant zegt vaak ook veel over de binnenkant. En dingen als service verleden of slijtage zie je aan een foto niet. Ik koop in ieder geval zonder problemen een horloge zonder fotos van de binnenkant.

2 likes

Of ĂĽberhaupt het juiste uurwerk er in zit? Ik heb zo wel eens grappige dingen gezien :joy:

Ik zou zeggen bepaal van te voren ook wat voor uurwerk je erin wilt hebben. Onder de €300 kun je wel horloges met een Valjoux 7733 of 7734 vinden. Of een uitvoering van Landeron, zoals de 48, 51 of 248. Venus uurwerken met een kolomwiel chrono zal iets langer zoeken zijn. Voordeel van de Valjoux en Landeron is dat onderdelen nog goed te vinden zijn indien er wat vervangen moet worden.

1 like

Het was goed bedoeld advies :+1:. Daarnaast moet iedereen voor zichzelf bepalen wat hij/zij vooraf wil weten. Natuurlijk kun je niet alles zien op een foto van een uurwerk. Maar nog los van de vraag of het uurwerk/serienummer klopt, heb ik me al meermaals verkeken op extra reparatiekosten. Als ik beschadigde schroeven of platines zie, of vochtschade, dan loop ik meestal door.

Dat snap ik. Maar we hoeven niet allemaal dezelfde mening te hebben natuurlijk. Ik kijk zelf meer naar andere dingen en koop vaak moeiteloos dingen zonder fotos van het uurwerk.

1 like

Leuke vintage horloges beginnen voornamelijk vanaf 300 euro vind ik.

funky 70s chronos met valjoux 7733 of 7734 uurwerken mogen dan zeker niet ontbreken.

edit:
hier nog een voorbeeld van 1 die ikzelf heb gehad
c11d615252bc8c953c35c9919b648e09ce873361_1_281x500

3 likes

Dan weet je niet wat leuk is :grimacing: :upside_down_face: