Beginnend horloge liefhebber

Ik ben op vakantie geweest in Drenthe en heb daar op de rommelmarkt een aantal horloges gekocht. ik ben benieuwd of het de moeite waard is deze te laten repareren en te laten sevicen bv. nieuwe glaasjes in laten zetten en ze af te stellen. Ik ben helemaal nieuw op het gebied van mechanische horloges. ik zou niet weten, waar ik dat zou moeten laten doen. Ik woon in Rotterdam. De eerste die ik gekocht heb is een Enicar starjewels automatic. De tweede een Endura super 88 automatic 25 jewels. De derde een Olympic 17. de vierde een Chronos 17 rubis en ook nog een Camy 17 jewels. Van mijn opa heb ik ooit een Buren Rotawind gekregen en een Baume et Mercier. Wat betekent het getal 17 of 25 en juwels en rubis?
Ik hoop dat iemand mij wegwijs kan maken. Ik begin het wel leuk te vinden.

Met vriendelijke groet ,

Joop ( beginnend horloge liefhebber )

Hoi Joop,

Welkom op het forum!

Ik weet niet wat je voor die klokjes betaald hebt (denk niet zoveel gezien het feit dat je ze op de rommelmarkt kocht) maar ik zou er verder ook geen geld meer aan uitgeven; je koopt voor n klein bedrag al gauw een leuk nieuw mechanisch horloge.

De getallen en juwels / rubis geven aan hoeveel edelsteentjes er in het uurwerk zitten; deze worden daarin gebruikt als lagertje / draaipunt.

Veel plezier op het forum!

gr.Joep

bedankt Joep nu weet ik tenminste wat jewels en rubis betekent. maar wat is dan 17 en 25? ze zaten in een plastic bak en ik heb er 1,50 euro per stuk voor betaald. Ik dacht daar kan ik me geen uil aan valen. laat ik eens kijken of het wat voor me is.

mvg
Joop

Dat er 17 dan wel 25 robijntjes in het horloge zitten.
Die Enicar zou best wel eens de moeite van het opknappen waard kunnen zijn. Prachtmerk met echt goede horloges.
En ja, het is een heel leuke hobby. :slight_smile:

juwels/rubis zijn de lagers waar de asjes in draaien

Pontiac hartelijk bedankt voor jouw antwoord. maar is dan 25 beter dan 17 of andersom of heeft het er helemaal niet mee te maken?

MVG
Joop

Bedankt Bram, maar maakt het dan ook uit hoeveel het er zijn en of het jewels of rubis zijn?

mvg
Joop

joopizelaar Schreef:

Bedankt Bram, maar maakt het dan ook uit hoeveel
het er zijn en of het jewels of rubis zijn?

mvg
Joop

Joop, ook van mij welkom op dit forum het is dijzonder leerzaam en interessant.
Dat is hetzelfde jewels of rubis. Maar ik zou zeggen (als eveneen bijna beginneling) hoe meer stenen, hoe beter.
D meeste merken die je hebt aangeschaft staan goed bekend en de Olympic is zelfs een Nederlands merk.
Het ligt aan de mate waarop ze beschadigd zijn of je er wat mee moet gaan doen.
Maar zoek niet zo maar een juwelier op, maar eentje die ook horlogemaker is.
Veel juweliers verkopen wel horloges, maar hebben er de ballen verstand van!
Groet,
Peter

Peter bedankt. Ik ben weer wat wijzer. Ik wist niet dat Nederland ook horloges maakte. weet jij toevallig zo’n horlogemaker in de buurt van Rotterdam?

groet
Joop

joopizelaar Schreef:

Ik ben weer wat wijzer. Ik wist
niet dat Nederland ook horloges maakte.

Oeh, jij hebt nog een hoop te leren! Haha.

Bekijk Christiaan van der Klauw, Pellikaan, Roland Oostwegel, d.m.h, Grönefeld, Mooren, en weet ik veel wie allemaal nog meer maar eens (tu)

deste Trapman, daarom heb ik me ook aangemeld,nom wat te leren. bedankt voor de info. en weer wat wijzer geworden.

mvg
joop

Hoi Joop. Doe even een paar foto’s van die Enicar, om een beeld te geven van de staat. Probleem met die vintage klokjes is dat je heel snel meer kwijt bent dan de paar tientjes die ze je uiteindelijk weer gaan opleveren als je ze, werkend en een beetje netjes, weer wilt verkopen. Voor slechts enkele merken en een heel enkel model van een ander merk is dit de moeite waard. Maar vaak hebben die ouwe klokjes wel heeeeel hard onderhoud nodig en zijn ze ook cosmetisch niet meer echt geweldig. Dus alleen als je er één echt heel erg leuk vind, zou ik 'm laten servicen en cosmetisch een beetje (laten) aanpakken. Toch veel plezier met je nieuwe hobby(?)!

Om nog even op je vraag terug te komen: het aantal lager-edelsteentjes hangt uiteraard samen met het aantal asjes in het horloge. En het aantal asjes hangt weer samen met hoe complex het horloge is, of zoals dat heet, het aantal complicaties. Je kunt niet meer asjes lageren dan er in het uurwerk zitten. Daarnaast zijn er asjes die aan elke kant twee edelsteentjes hebben, een die het asje aan de rondom opsluit en een die als deksel fungeert. Voorbeeld hiervan is een incablock. Google daar maar eens op.

@joopizelaar, welkom. Betreft een overzicht van Nederlandse merken of roots: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1055392,1839602#msg-1839602

ratchet Schreef:

Om nog even op je vraag terug te komen: het aantal
lager-edelsteentjes hangt uiteraard samen met het
aantal asjes in het horloge. En het aantal asjes
hangt weer samen met hoe complex het horloge is,
of zoals dat heet, het aantal complicaties. Je
kunt niet meer asjes lageren dan er in het uurwerk
zitten.

Oh jawel hoor, zijn best die er meer hebben dan nodig is :+

Ik vind em zo lachwekkend dat ik em wel leuk vind. Vooral door dat laatste plaatje :smiley:

Hallo Joop,

Leuk je op dit forum te kunnen begroeten. Ik, en waarschijnlijk ook vele andere mede-forummers ;), ben benieuwd naar de foto’s van deze horloges, wil je die svp plaatsen, dat gaat zo: http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Vriendelijke groet,

marnix.moed Schreef:

Ik vind em zo lachwekkend dat ik em wel leuk vind.
Vooral door dat laatste plaatje :smiley:

En toch zijn die honderd er wellicht nog te weinig :slight_smile:

Het horloge, met de automatische opwinding, moet het nu met een karige 17 stuks af.

Stop er mee nu het nog kan, je kunt nog terug en een andere hobby gaan zoeken!
Het is een verslaving (:smiley:

hamiltonfan Schreef:

Stop er mee nu het nog kan, je kunt nog terug en
een andere hobby gaan zoeken!
Het is een verslaving (:smiley:

Ja, heb nu al bijna 11K posts. Moet straks nog naar een afkickkliniek :sunglasses:

joopizelaar Schreef:

deste Trapman, daarom heb ik me ook aangemeld,nom
wat te leren. bedankt voor de info. en weer wat
wijzer geworden.

mvg
joop

Overigens is de term horlogemaker ook maar betrekkelijk, ze bouwen alleen een kast om een uurwerk heen.
Dat zijn vaak ETA, Valjoux of de wat goedkopere Myota uurwerken.
Als je daar wat van wilt zien raad ik je de items van Arie Kabaalstra aan!
Gaat over het Heineken horloge en de Verdal Tour de France zeer interessant en een hoop leesvoer!
Groet,
Peter