Beginnend horlogemaker in spe

Hallo allen,

Goedemorgen en dank alvast voor het lezen van dit verhaaltje/vraag.
Ik ben nu zo’n 30 jaar (misschien nog wel meer) actief met de horloge hobby maar wil me nu eens verder gaan verdiepen in onderhoud en reparatie van met name mechanische horloges.
Omdat ik een absolute amateur ben wil ik bij een van de bekende Chinese webshops een horlogemakers setje kopen en een mooi bijpassend Chinees uurwerkje. Heeft iemand ervaring met dit materiaal? Al eerder eens aangeschaft en misschien een oordeel over de kwaliteit?
Ik weet wel, het is Chinees en de kwaliteit zal wel niet erg best zijn, maar ik wil gewoon eens prutsen en proberen eens een horloge uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Wie weet hoe leuk ik het ga vinden en misschien wel zo leuk om een studie te gaan doen.
Wat denken jullie, gewoon doen of toch iets meer uitgeven en zo ja, waar, welk merk etc.
Dank alvast en een fijne zondag toegewenst

Peter

2 likes

Om lekker te klungelen is Chinees gereedschap niet verkeerd om mee te beginnen. Ik zou wel vanwege de bouwkwaliteit een ETA op de kop tikken, ik heb het idee dat het iets makkelijker werkt.

1 like

Ik zou gewoon een “startersset” bij de bezorgchinees vandaan halen en via Ebay een HMT horloge uit India. Dan ben je alles bij elkaar max 25 piek kwijt, kun je lekker klooien en kom je tot de conclusie dat het goedkoop duurkoop was. Maar je weet wel of je het leuk vind en je komt tot de conclusie dat goed gereedschap belangrijk is.
Ik heb het ook zo gedaan en heb er een mooie sleutelhanger aan overgehouden omdat ik een onderdeeltje van het uurwerk kwijt raakte :sweat_smile:

4 likes

Doe dat niet, die HMT’s zijn zo slecht dat er al wat kapot gaat tegen de tijd dat je het eerste mankement hebt gerepareerd. En dan weer het volgende mankement…

Zoek uit India zo’n Bollywood special maar dan met FHF 96 of ST 96, dat werkt veel beter.
Koop er een paar dan kan je vooruit met oefenen en je hebt reserveonderdelen.
Beheers je dit koop dan een defecte Zwitserse met dit uurwerk en repareer die, dan heb je ook nog resultaat.
En koop inieder geval goede schroevendraaiers, anders maak je het veel moeilijker voor jezelf.

2 likes

Ik dacht juist dat daar een FHF uurwerk in zat.
Maar je hebt wel gelijk, de kwaliteit was echt om te janken. Dat zie ik zonder horloge ervaring maar met mijn technisch inzicht nog wel.
Ach, voor mij was het precies genoeg om tot de conclusie te komen dat het gepriegel aan een uurwerk niet voor mij is weg gelegd.

1 like

Koop een Seagull copy van ETA 6497…

Bijna elke opleiding begint met dit binnenwerk… het is groot, geen complicaties… ideaal om te starten.

En als je het onder de knie hebt steek je het in een kast en heb je een aandenken aan je eerste stappen in de horlogemakerswereld.

Zoals hier wordt aangehaald, koop een goede set schroevendraaiers!

6 likes

Buitengewoon originele sleutelhanger wel :slight_smile: en ik denk dat ik het ook maar gewoon ga doen. Misschien sta ik wel aan het begin van een carrière switch.

1 like

Gewoon doen en dan zie je het vanzelf wel.
Ik heb gemerkt dat ik het wel leuk vind aan een horloge te werken, heb een paar mods gedaan en er komen er vast nog meer maar het gepriegel aan een uurwerk is niet aan me besteedt. Ik vind het interessant hoe het motortje werkt maar ik heb er het geduld en de tijd niet voor er op m’n gemak voor te gaan zitten.

1 like

Het beste om mee te beginnen is inderdaad een 6497 of 6498 en daar de chinese variant van


Om te beginnen kun je best wat goedkoop gereedschap uit China bestellen om te kijken of het wel iets voor je is.
Setje schroevendraaiers, pincetten en een uurwerkhouder kom je een heel eind.
Als je een stapje verder wilt gaan zou ik wel wat beter gereedschap kopen zoals een Bergeon schroevendraaier set en een paar goede pincetten van Dumont.

3 likes

Misschien een gezocht item in het lichtblauwe deel maken voor zo’n ST36 uurwerk. Er zijn nogal wat mensen die eerder een clinic hebben gevolgd en mogelijk dat er ergens een uurwerkje werkloos ligt te zijn.

3 likes

Cousins in UK heeft ook mooie goedkope alternatieven. Alleen schroevendraaiers niet op bezuinigen!

1 like

Zoek eens op “vinwat clinic”, @vinwat heeft diverse clinics gegeven en er volgen er wellicht meer. In de topics is het benodigde toebehoren aan gereedschap etc. diverse malen voorbij gekomen en ook waar evt. te bestellen.

2 likes

Vraag bij 'n horlogemaker 'n paar sloopwerkjes

1 like

Ik had na mijn studie ook het idee om es aan n mechanisch uurwerkje te sleutelen.

Om t makkelijk en goedkoop te houden gekozen voor n Chinese 6497 kloon. Van oorsprong n zakhorloge uurwerk wat n wat groter formaat heeft dan menig polshorloge uurwerk. Bovendien is dit uurwerk heel basic, zodat je niet gelijk al te maken hebt chronograaf onderdelen, of zelfs maar datumschrijven.
En de veronderstelling dat er wel wat mis zou kunnen gaan, had ik n extra los uurwerkje bijgekomen die als donor zou kunnen dienen.
Bleek nodig ook, omdat ik n as had gebroken.

Bij elke stap maakte ik n foto, zodat ik bij de montage alleen maar mn broodkruimels hoefde te volgen.

Persoonlijk zou ik niet de 1e de beste/goedkoopste Chinese horloge op marktplaats, aliexpress of eBay nemen. Ik had met zorg mn keuze gemaakt, zodat ik zo nu en dan nog steeds het horloge kan dragen ipv, met een knalroze met.pimepelpaarse stippen klok om de pols te lopen.

Ik had een Chinees horlogemakers setje van 10 euro ofzo, en een horloge v n paar tientjes en nog t reserve uurwerkje erbij. Zat volgens mij onder de 100 euro.
Dat horlogemakers setje was enkel voor t monteren en demonteren v t horloge. Dus spullen voor een reiniging ofzo zat daar niet bij.
Ervaring is toen ik later n iets beter setje had, dat sommige dingen als kleine schroefjes aandraaien enzo met kwaliteit spul n stuk makkelijker gaat dan dat budget setje. Maar voor n 1e kennismaking voldeed t voor mij wel.

1 like

Hier een voorbeeld wat je met het binnenwerk ( als je het nog niet helemaal stuk hebt gedaan ) kan doen…

Dit is voor mij een aandenken aan mijn eerste horlogemakerstappen.:sunglasses:

3 likes

Dank allen voor de leuke reacties! Ik heb inmiddels besloten om eens een gooi te doen naar het vak van horlogemaker, voorzichtig met kleine stapjes dan.
Ik ben inmiddels voorzien van een leuk gereedschapssetje door @Climholland. Bedankt voor de snelle service Clim, ging echt soepeler dan een door mij geserviced uurwerkje :wink:

Wat een fijn forum is dit toch.

Groeten,

Peter

3 likes

Leuk om te lezen. Veel succes en plezier!

1 like

Dat van die foto’s ga ik in ieder geval overnemen, erg goede tip! Ik kijk erg veel filmpjes waarbij men uurwerkjes uit elkaar haalt maar het is soms zo lastig te herkennen waar een tandwieltje hoort.

1 like

Is er in Schoonhoven niet zo’n cursus tot horlogemaker? Lijkt me eigenlijk ook best leuk om te doen

1 like

Klopt, ik ga daarom ook eens zelf wat ‘prutsen’ om te kijken of ik het zo leuk vindt om een cursus te gaan doen.