hallo allenmaal. ik ben Jules(13). en wil horloges gaan sparen. Ik heb geen vertand van horloges daarom vraag ik jullie om hulp. ik wil graag wat informatie;
over de merken die er zijn( ook in de lageren prijsklassen)
het uurwerk
de materialen die worden gebruikt
goed websites waar je horloges kan kopen
beginners horloges
wat mogen goede horloges kosten
zijn er ook horloges die in warden stijgen of dalen(zo ja welken)
wat zijn goede starters horloges
en hoe zit het met vintage zijn daar weer speciale merken en dingen waar je op moet letten etc. ?
Leuk dat je je wilt verdiepen in horloges. Wat je het beste kan doen is hier veel lezen en als je specifiek iets wilt weten de zoekfunctie te gebruiken.
Elke goede hobby begint met interesse. Door je hier te registreren heb je een mooie eerste stap gezet. Er is namelijk oneindig veel te zien en te lezen. Je leert dan vanzelf meer over uurwerken, materialen en merken.
Wel zal je zien dat hier vooral volwassen mannen zitten die soms wat meer kunnen en willen uitgeven. Als je 13 bent is dat meestal niet voor je weggelegd. Ondertussen kan jij je mooi vergapen aan al dat moois en zelf bijvoorbeeld op marktplaats, rommelmarkten of bij kringloopwinkels een eerste horloge kopen.
Voor een paar tientjes kan je soms hele leuke tweedehands Seiko’s kopen. Als je geluk hebt en mensen om je heen laat weten dat je een nieuwe hobby hebt, willen ze misschien nog wel eens in hun nachtkastje kijken naar een oud horloge dat ze niet meer dragen. Dan maak je gelijk een vliegende start.
De meeste horloges tegenwoordig van 316L staal of 904L staal. Het ene is wat corrosie-bestendiger het andere potentieel wat harder, maar dat hangt van tempering af.
Dan heb je Carbon. Lichtgewicht, breekt wel makkelijker dan het krast. Brons patineert juist maar is erg taai, en titanium voor redelijk krasvaste en lichte horlloges.
Qua glazen:
Saffier is de bom, maar wel graag eenzijdig ontspiegeld / AR coated.
Plexi is sexy. Acryl, plexi, hoe je het maar noemt. Boterzacht, maar wel bij te polijsten
Hardlex, een soort van OK mineraal van Seiko
Standaard Mineraalglas: Kut, kutter kutst. Vermijden als de pest.
Ja, daaaaaag. Er zijn een miljard horlogemerken. Ikzelf heb Frans, Duits, Nederlands, Russisch, Zwitsers, Amerikaans en Japans in de kist liggen, dus staar je niet blind op Zwitserland.
Hangt van het horloge af. Ga ik je niet mee vermoeien. Zoek eerst maar eens een horloge, en vraag ons het dan als je 'm niet vindt.
Ik dacht bijna, hee, een spambot. Maar daar is geen antwoord op. One man’s 35 dollars is another man’s 80.000 Euro.
Rolex, Independents met een wachtlijst en Patek Nautilus/Aquanaut. Misschien eens een APRO.
Boem. Klaar.
Als er nou iemand over een Seiko SARB begint te zeiken: Ik neem aan dat we het niet over tientjeswerk hebben.
90% van dit forum vind quartz shitters.
99% van de wereld buiten dit forum draagt quartz.
Ik zou zeggen dat er vrijwel geen echt slechte uurwerken meer worden gemaakt. Zoek eerst maar eens een horloge wat je wilt hebben, en vraag ons dan wat we vinden.
Maar:
Automaat / Handwinder: Om de 3 a 10 jaar service, afhankelijk van het uurwerk. Verder mooi op jouw kracht lopend, dus een soort van duurzaam.
Quartz: Batterijtje nodig. Negen van de tien keer eerder weg gooien dan servicen. Gaan lang mee, zijn schokvaster dan automaten, en hebben een lagere TCO.
Spring Drive: Een mechanisch uurwerk van Seiko wat vrijwel niemand hier goed begrijpt, vandaar dat ze over quartz beginnen. Zit in duur spul. Supertof. Om de vijf a tien jaar een beurt.
Stemvork / Elektrisch: Supercoole vintage pre-quartz. Kijk uit met het voltage van je batterij.
Seiko 5, Tissot quartz, Citizen promasters, Swatch, Timex, Vostok, Hamilton field, Orient duikertjes en instap Seiko duikertjes zijn de gedoodverfde kandidaten.
Hangt van je budget af.
Hoe rijk ben je, en hoeveel van die rijkdom wil je in een eerste horloge stoppen? Afhankelijk van het antwoord kan het ook een Rolex Explorer zijn.
Vintage is per definitie geen goede “starters”-wereld. Je moet uit je doppen kijken, anders heb je replica’s, gare meuk, frankenwatches, bombay specials, china whites, onverwachte servicekosten of andere malaise.
Wanneer je leert uit je doppen te kijken mag je vintage gaan kopen. Of als je geld hebt om van veel fouten te leren. Of je bent stiekem een mothervokking Einstein-Ninja, dan zou ik zeggen dat Longines, Breitling, Omega, King/Grand Seiko en Rolex vintage cool zijn. En Minerva. Doxa? Misschien Zenith. Of Pontiac.
Vermijd Penankertjes. Dat zijn, wat ze ook zeggen, kutuurwerkjes.
Doe het niet man. Over een paar jaar kun je wat zelfstandig gaan reizen en achter de wijven aan. Of jongens. Of non-binaire individuen.
Horloges sparen supercool, maar kost hopen doekoe. Tenzij het antwoord op de bovenstaande vragen Rolex was omdat je met een zilveren lepel in je mond geboren bent.
Geen dank. Nog wat tips op jouw leeftijd (er vanuit gaande dat je actiever bent dan ik):
Nu ik er bij nadenk, de woorden “zwarte Citizen Promaster duiker of Orient Kamasu” doemen in m’n hoofd op. Met een paar bandjes en een vintage leren band er bij.
Welkom Jules , een mooie leeftijd om te beginnen . Dan haal je het gemiddelde tenminste ook weer wat omlaag .
Leuke horrloges om mee te beginnen zijn bijvoorbeeld , Vostok, Seiko ,Citizen . Veel lezen hier en kijken welke je zelf leuk vindt
Jouw antwoord past op 1 A4. Het is de ultieme quick-start guide voor alle horlogegekken van alle leeftijden. Zet alleen deze passage bovenaan als disclaimer, dikgedrukt, in het rood.