Kleine inleiding: ik ben sinds kort bezig met uurwerken. Dit naar aanleiding van de aankomende Vinwat clinic waar ik me voor opgegeven heb. Voor de clinic is een ST36 uurwerk nodig, waarvan ik meteen een kloon besteld heb. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus ben ik daar alvast eigenhandig aan begonnen. Uit elkaar, in elkaar, dat werk.
Vervolgens kocht ik voor €20,- vier niet lopende zakhorloges, om e.e.a. te proberen. De eerste waaraan ik begonnen ben is een Junghans J38. Hierin is de lagersteen van het balanswiel helemaal verbrijzeld.
Lang verhaal kort:
Is dit te vervangen en zo ja: is dit een dure aangelegenheid?
Als ik het goed begrijp zou dit met een stenenpers moeten, maar moet er waarschijnlijk ook wat gemeten en geruimd worden.
Bij €20,- voor 4 zakhorloges is het kalf snel groter dan de koe, maar ik zou het toch wel heel mooi vinden om hem weer aan de gang te krijgen.
Het zou mooi zijn als iemand me hiermee zou kunnen helpen.
Ja is te vervangen en je hebt een stenenpers nodig. Denk dat de robijn nog wel te krijgen is. Je kan zoeken op dit uurwerk anders meten wat je nodig hebt.
Thanks voor de antwoorden.
Ik ben écht net begonnen, dus een stenenpers zit sowieso nog niet in het repertoire. De kennis is ook nog lang niet zo ver, denk ik.
Ik moet hier gewoon mee naar een horlogemaker, neem ik aan?
Je kunt ook onderdelen/ sloper/ donor zoeken op het internet. Met het kaliber nummer kun je misschien wel wat vinden? Is vast goedkoper dan het horloge wegbrengen naar een professionele horlogemaker…?
Allez een glazen steen in vatting vervangen met een steenpers, t gaat wat worden
Ben zeer benieuwd naar de afloop …
En als ik het goed zie is de lager waar het anker in komt te zitten ook flink beschadigd, die dan ook ineens even aanpakken met de steenpers zou ik zeggen
de junghans 38 dateert uit 1928, dus lang voor de eerste synthetische lagers geplaatst werden. Jouw lagers zijn niet synthetisch maar uit glas of robijn of iets dergelijks. Ze liggen in een vatting, die vatting moet je open zetten, dan kan je de oude gebroken eruit halen en er een nieuwe gelijksoortige steen in leggen en dien je de vatting weer te sluiten.
je kan niet zomaar een glazen steen vervangen door een synthetische. Synthetische rubis zijn 100% concentrisch, oudere niet synthetische rubis zijn dat niet. de synthetische rubis zijn dikker dan de oudere, dus nee je kan er niet zomaar een seitzsteen in steken. Aangezien je deze oude lagers niet meer kan kopen, zal je zelf een voorraadje moeten hebben liggen om te kunnen vervangen.
Wil je vervangen met een synthetische dan zal je eerst de vatting moeten opruimen - en ja daar heb je dan een steenpers met ruimers voor nodig - daarna kan je er een synthetische rubis in persen. en nu komt het: als je de vatting gaat wegruimen dan moet dat gebeuren in lijn met de tegenoverliggende lager en daar heb je dan weer wat extra hulpstukken voor nodig naast de standaard steenpers met ruimers.
de meeste hedendaagse horlogemakers beginnen hier niet meer aan. Zij die er wel aan beginnen, hebben meestal niet de kennis om bij het opruimen in lijn te gaan opruimen en wanneer de kennis er wel is, is vaak het gereedschap er niet.
Ook je lager voor het anker lijkt kapot op de foto zoals ik het kan bezien, dus die van de balans herstellen en die van het anker niet heeft geen enkele zin, dan moet je ze beiden herstellen.
Ik snap dat je dit zegt, maar ik ga eerst eens kijken of dit iets voor me is. Wat demonteren en monteren aan zakhorloges die me nagenoeg niets kosten, om te zien of het me überhaupt wel past.
Normaal doe ik dit in de machinebouw of aan crossmotoren. Dit is effe wat anders. En wellicht is deze manier tegen het zere been van sommige specialisten, maar een hoop geld investeren in gereedschap en opleiding en er dan achter komen dat het niets voor je is, is ook zonde.
Dan zoek je best uurwerken van na 1950, tegen 1950 was het gebruik van synthetische seitz rubis helemaal ingeburgerd.
Als je aan die oude zooi met glasrubis gaat werken zonder echte ervaring gaat het je wss alleen maar frustraties geven omdat die eens de lagers beschadigd zijn niet zomaar te herstelken zijn, daar waar een kapotte seitzrubis herstellen poepsimpel is.