Beginners vraag: lederen bandje in het vet zetten?

Aan mijn horloge zitten standaard, af fabriek, zadel leren bandjes.
Dik en stug en mooi, dat geborstelde grove leer.
Is het zinvol om kleurloos ledervet te gebruiken? Ik heb een leren rugtas en leren vakken tas waar ik mn werkspullen zoals laptop in mee neem.
Elk jaar een keer in de was/vet zetten geeft een mooie diepe glans. Je poetst er ook krassen en beschadigingen mee weg.
Zouden de bandjes er ook van opknappen, ook nu ze net nieuw zijn en hopelijk daardoor wat soepeler?

De ketting van mn motorfiets kookte ik vroeger ook in vet. Dat ging goed.
Nu heb ik een cardan aandrijving, geen vet, gaat beter! :wink:

4 likes

Omdat je horlogebandjes op de huid draagt hoef je er eigenlijk niks aan te doen behalve ze gewoon regelmatig dragen. de vetten die je huid zelf aanmaakt houden 'm soepel.

Als je ze lange tijd (jaar+) weg legt is het misschien wel aan te raden om een beetje vet/was/olie er in te wrijven om uitdroging te voorkomen.

Ik gebruik soms dit potje, meestal voor mijn nette schoenen. Is heel lastig te vinden hier, en Google geeft allemaal dingen die je niet zoekt. Recent een Shell Cordovan bandje van Molequin gekocht, en vond hem wat ruw en droog aanvoelen. Kreeg een perfect resultaat.

Elk goed merk kleurloos ledervet kan ook. Bedenk heel goed dat het het leer altijd iets donkerder zal maken, en never-nooit bij buffelleer of suede.

2 likes

Dit onderwerp is al vaker behandeld. Mijn ervaring is dat brooks zadelvet (brooks profide) het heel goed doet. Er zijn op dit forum ook andere (prima) meningen. Gewoon een kwestie van lezen en proberen.

Waarom niet bij buffelleer ?

Gewoon schoensmeer volstaat ook.
Even laten intrekken en uitpoetsen, klaar.

Krijg je zelf ook een mooie bruine tint…

Nee hoor. Kwestie van goed uitpoetsen en alleen aan de buitenzijde insmeren. Dan komt het helemaal goed.

1 like

Ik gebruikt Fiebing’s saddle soap - clean and polish in one easy step - werkt perfect. Insmeren met doekje, kwartiertje in laten trekken en daarna met zachte doek opvrijven. Je kan ook neutrale kleur schoensmeer gebruiken , van de Hema is de beste.

2 likes