Begonnen met horlogegereedschap

Wow dat is prachtig spul!! Die zal heel blij zijn ja!! Mochten er nog spullen over zijn zou ik dat zeker niet erg vinden om mijzelf daar over te ontfermen :crazy_face:

1 like

zoals zovelen :rofl:

de dingen die ik niet meer ga gebruiken hebben reeds een bestemming gekregen en sommige andere dingen zullen tzt op MP of zoiets belanden en een hoop dingen blijven ook gewoon hier omdat er een - wat zal ik zeggen, een behoorlijke, wat denk jij @LVA of @Coosc :rofl: :rofl: :rofl: - verzameling onderhouden dient te worden :rofl:

Gereedschap is nu eenmaal duur, wanneer je dit als hobby kiest dan weet je dat daar een prijskaartje aan vasthangt. Die 17-jarige weet dat ook en had een tijdsbestek van 15 jaar vooropgesteld om in loondienst te gaan en tijd terwijl niet enkel de kneepjes van het vak te leren maar ook het gereedschap bijeen te sparen, veel hobbyisten kunnen er een voorbeeld aan nemen.

3 likes

Intussen al een begin gemaakt aan mijn nieuwe laboratorium :test_tube: :smiling_face_with_three_hearts: mede dankzij @Akrid voor alle hulp en top spullen. En prachtig boek @Petteflet :pray:

10 likes

Dat gaat zeker goed komen daar :smile:. Binnen de kortste keren kun je vergunningen gaan aanvragen om je huis uit te bouwen :joy:

5 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

1 like

Ik blijf m maar plakken hé. :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Die heb ik ook net gekocht om de achterkant van een Seiko quartz van rond 1985 los te halen. Maar het lukt me niet. Heb je tips? Ik las al goed ontvetten, maar 40 jaar vast is ook niet zomaar los denk ik.

2 likes

Als na zoveel jaar het rubberen ringetje is vergaan tot een soort gom, dan is het heel lastig om deze met een balletje open te draaien

5 likes

Mij lukt het ook niet met dat balletje hoor. Die ligt gewoon stof te happen. Krijg er niets mee los :grin:.

3 likes

Balletje werkt bij mij in ongeveer 50% van de gevallen, anders die joekel die Harry aangeeft.

4 likes

Ik open toch makkelijk de helft van de schroefkasten met die bal. Kwestie van beetje druk zetten :smile:

3 likes

Wellicht durf ik gewoonweg niet zoveel druk uit te oefenen…

1 like

Je kan ook op Ali deze halen (wel deze uitvoering niet met die dunnere pinnen):

1 like

Leuk om positieve dingen te lezen over de opleiding. Ik start in september bij tna en zal maar al beginnen sparen zie ik :face_with_peeking_eye: Heb er wel heel veel zin in!

1 like

Neeeeeeeeee

Kastenkrasser.

Doe dan zo’n ding met 3 tanden.

3 likes

Afhankelijk hoe vaak je het gaat gebruiken is een investering wel of niet de moeite. De clone 5700 is niet slecht voor het geld. Ik heb uiteindelijk wel geïnvesteerd in een bergeon maar was niet echt noodzakelijk aangezien de chinees het prima doet. Deze keus had meer te maken met een eerder genoemde toolverslaving…… ik zou persoonlijk weg blijven bij jaxa’s o.i.d. maar dat is misschien meer een persoonlijke afweging die je wil maken.

Diepe krassen zijn zo gemaakt en dan kun je best wel is spijt krijgen dat je zon 5700 niet gekocht hebt

1 like

Neeee die zijn echt verschrikkelijk :joy:

Maar de 5700 of ”hommage” ervan is toch het beste.

1 like

Heb een bergeon 5700, maar liever 3 dan 2 tanden.

Ik had echt een ding daar zat zoveel speling op, niet normaal.

2 likes

Nou zitten er op jou Seiko deksel nog mooie uitsparingen waar je een van de hierboven aangegeven sleutels kan zetten.
Mocht dit niet lukken, of heb je een deksel waar je geen grip op kan krijgen dan lijm ik met secondelijm een moertje erop en draai je hem 10 min later voorzichtjes open, werkt (tot nu toe) altijd.
daarna dekseltje een nacht in de vriezer en kun je de moer er weer aftikken. en de lijmresten verwijderen

4 likes