Behuizing openen: tips?

Goedemorgen,
ik zie veel verschillende gereedschappen om een horlogekast te openen en vraag me af welke de kenners zouden aanbevelen

-een goed opener mes
-Bergeon 8008 rubberen bal (werkt dat echt?)
-Bergeon behuizingsopener dmv onderdruk (een rubberen zuigstempel)
-Bergeon 4755 hever watchbackopener (is geen mes)
-zo’n rechthoekig gereedschap waarmee je de case kan losdraaien? (ik kan geen links plaatsen)

Ik vermoed dat een combi van gereedschap nodig is. Welke raden jullie aan?

Voor draaideksels kun je 7 van de tien keer zo’n rubberen bal gebruiken. Die zijn het veiligst voor krassen enzo.

1 like

En wat raad je aan voor die andere 3 keer?

Een professional.

6 likes

Misschien woont de TS wel op Ameland :thinking::smiley:

Haha nee ik woon niet op Ameland :slight_smile: dus rubberen bal: check. Mesje erbij of andere tool?

1 like

Hangt ook allemaal ervan af wat voor caseback je hebt. Een 3 ATM zal met zo’n bal wellicht lukken.

Met zoiets als onderstaand red je het allemaal ook wel, zelfs de caseback van een duiker krijg je ermee open.
Als je er dan nog een plastic velletje tussen doet heb je minder kans op beschadiging en gaat het nog makkelijker.

2 likes

Is deze bovenstaande handiger dan zo’n bal? Of is het handig ze allebei in huis te hebben?

Het hangt van je caseback af. Als deze rondom de deksel inkepingen heeft dan zal dit gereedschap beter zijn.

3 punten pakken met het gereedschap.

Als het een klik deksel is heb je er natuurlijk niks aan. Maar ook niet aan de bal.

Je moet wel weten wat je doet om geen beschadigingen te krijgen, de kans bestaat namelijk wel dat je uitglipt als je dit voor het eerst doet.

Ik zou dus eerst eens oefenen op een test horloge met soortgelijk deksel die je wilt openen.

Die bal lijkt me te mooi om waar te zijn om een duiker caseback er zo even af te draaien :laughing:

1 like

Kom je uit de buurt van Utrecht toevallig?

Bij mij kun je zo ongeveer iedere denkbare techniek /oplossing uitproberen :blush:

1 like

Dank jullie,
het is als cadeautje voor mijn vader, die is begonnen met deze hobby en hij heeft voornamelijk oudere mooie horloges (jaren ‘60-‘80, Seiko ed)

Werkt toch niet zo goed:
https://youtube.com/clip/UgkxGwkp9qtQRfCa9ehVQtdxsQpw8eL-xkLs?si=5HwHaxqTPwkdR7xL

Als je deze aanschaf kun een heel eind komen. :wink:

Succes.

1 like