Klopt helemaal
Zelf geloof ik niet zo in grail watches. Vaak is het wel zo dat het hogere budget iets met je doet waardoor je het ook automatisch een mooier horloge vindt. Op één of andere manier is de duurste vaak ook je mooiste/favoriet.
Mijn advies zou zijn dat je toch voor jezelf een bepaalde route doorlopen moet om er achter te komen wat je leuk vindt. Een keer een miskoop, of niet het juiste gevoel hebben en een horloge na een paar maanden (of dagen) doorverkopen is echt geen ramp hoor. Je doet er niemand kwaad mee en legt er hooguit een paar euro op in; dat is wat een hobby kost.
Soms kom je erachter dat je je helemaal niet comfortabel voelt met een duurder horloge of grote collectie, of heb je spijt van een horloge dat je weggedaan hebt. Dan weet je dat je in de juiste richting aan het bewegen bent.
Ik heb het zelf met de Rosé Speedy.
te opvallend voor me. 30K, mwaah, heb wel zin in een nieuwe auto.
Het is dan nu ook echt dat ik daar mee wacht omdat ik geen zin heb om 30K van de rekening te plukken. Niet dat het niet kan, maar het is niet nodig.
Buy - Save - Sell - Repeat….
Zo beleef je veel lol aan horloges en is het een dynamische hobby
Andere insteek: mijn eerste paar aankopen waren ‘safe choices’ voor mij. Gelukkig kom je op een punt dat de volgende stap meerdere opties kent. Dan is het uitdiepen van die specifieke horloges leuk, leerzaam en inzichtgevend.
Daarna geef je de opties wat rijpingstijd. Beetje als met de betere wijnen die even een tijdje in de wijnkast mogen wonen, voor ze via een glas in een keel verdwijnen. Ik dwaal af: is dat wat je 1 maand, kwartaal, jaar geleden mooi vond nog steeds je droom? Dan zou ik de matching tussen budget en werkelijkheid maar eens gaan maken.
Het is je persoonlijke horloge reis. Soms een nachtje extra over slapen en geen impuls aankopen doen. Voorts doen waar jij je goed bij voelt
Heel herkenbaar … wat voor mij werkt … nog meer filmpjes kijken, foto’s bekijken, nachtjes extra slapen en dan uiteindelijk de knoop doorhakken want dan moet het zo zijn! Geniet ervan, doen we allemaal toch!
Om welk horloge gaat het? En welk horloge zou je willen kopen met dat hoger budget?
Nu kopen wat je mooi vindt voor een bedrag dat je kwijt kunt voor een marktconforme prijs.
Een tijd dragen & genieten en doorsparen om straks dat horloge weer te verkopen wat bijleggen en upgraden.
Anders is het sparen ook maar saai.
Heel herkenbaar, ik was aan het sparen voor een IWC, maar na al die prijsverhogingen vond ik het gat met bv Zenith, JLC of Blancpain eigenlijk wel overbrugbaar, met als gevolg dat ik langzaam virtueel het budget ging verschuiven naar 15K en dat vind ik echt veel te gortig, dus ik ben nu langzaam weer mijn realiteitszin aan het terugkrijgen. Je wordt zo snel in de verleiding gebracht met mooi, duur spul. Bij mij heeft het vooral geleid tot een impasse en een goed gevulde horlogepot.
Het gemak waarmee horloges van kort geleden €5.500 naar €7.700 gegaan zijn, en horloges van €7.700 over de €10k heeft bij mij ook wel voor wat realiteitszin gezorgd. Je gaat daarmee over een bepaalde mentale grens heen.
Ik heb afgelopen maand een nieuwe racefiets aangeschaft waar mede-hobbyisten ook klagen over inflatie. Als ik het echter vergelijk met mijn inmiddels 5 jaar oude racefiets, scheelt het ‘slechts’ €1.500 op een bedrag van €6-8k. Daarbij heb ik steeds het gevoel dat je flink wat meer plezier/value-for-money krijgt dan bij laten we zeggen een Cartier Santos, Rolex Explorer of Portugieser.
In die prijsstijging zitten deels ook draadloze elektronische schakelgroepen, kleine evoluties op het gebied van carbon gebruik, schijfremmen, tubeless wielen en volledig weggewerkte bekabeling of no-questions-asked crash replacement. De prijsstijgingen zijn dus ook nog enigszins te herleiden naar ontwikkelingen in het product of dienst, iets dat bij de meeste horlogemerken geen sprake van is.
Kijken wat er over blijft als je alle echt belangrijke zaken in het leven geregeld hebt.
Niet boven je stand leven, geldt voor alles in het leven, ook horloges.
Horloges mogen nooit een hoofdzaak worden.
Als je dan toch zonodig veel geld wilt uitgeven koop dan een Rolex, één van de weinige echt waardevaste horloges.
Ik heb persoonlijk van horloges in de prijsklasse tot 1k echt plezier! Kan me niet voorstellen dat een horloge van 10k ook 10x keer meer plezier geeft.
Ook dat geldt voor veel andere dingen, auto’s, audio HiFi en noem maar op.
Als je constant in die cyclus terecht komt, lijkt mij dat je vooral (nog) niet(s) moet kopen.
Dan blijf je gewoon doorsparen en daarmee dus het budget verhogen.
Tot het moment komt, dat je echt in de volle overtuiging bent dat je echt Dat horloge moet kopen.
Als het zo is, dan weet je het.
Dan zul je er alleen maar meer van genieten. Beter toegeven aan de twijfel vooraf, dan opgescheept te zitten met de twijfel achteraf.
Blijf hiermee doorgaan.
Altijd leuk voor eventuele erfgenamen.