Bekend dilemma of niet?

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een nieuw horloge om aan mijn collectie toe te voegen, maar ik loop steeds vast in een eindeloze cyclus van “wat als” en “misschien”.

Ik vind een horloge dat binnen mijn budget past, en het lijkt perfect te passen bij mijn stijl - ik zie het horloge al om mijn pols zitten. Maar dan begint mijn brein die sluwe truc uit te halen waarbij het me influistert: “Stel je eens voor wat je zou kunnen hebben als je budget een beetje hoger was.” En zo begint het eeuwige gevecht tussen “nu kopen” en “wachten op dat grotere budget”.

Dus, mede horloge-enthousiastelingen, hoe ontsnap ik aan deze eindeloze cirkel van twijfel en verlangen? Zijn er anderen die dit ook hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie eindelijk die knoop doorgehakt?

7 likes

Gewoon budget verhogen tot je partner kwaad word.

En als ze boos word, doe je er nog een beetje budget bij.

23 likes

En dan heb je je budget verhoogd, en dan weer opnieuw, wat als…:roll_eyes:

Hark je grailwatch binnen.
Rolex en andere b-merken overslaan en gelijk voor het echte werk gaan.
Hierna hoeft er niets meer gekocht, af en toe een bandje daargelaten, dus de aankoop verdient zichzelf terug.

4 likes

Probeer iets in het blauwe gedeelte, bevalt het niet dan verkoop je het weer en voordat je het weet loop je met je grail watch om je pols.
Kan je ook een beetje aan de hogere bedragen wennen.

1 like

Stel je jezelf die vraag echt? Ik werk naar een doel toe en zodra het budget bij elkaar is komt dat doel er. Plannen maken heeft niet zoveel zin als je je er vervolgens niet aan houdt :wink: :upside_down_face:

De kunst is om ofwel je doel te stellen en daar het budget voor zeker te stellen. Of vanuit een gegeven budget je ‘hoogst mogelijke doel’ te stellen. En dan nog is het niet makkelijk. In de zin van: ga ik eerst voor horloge X met budget B of ga ik meteen een stap hoger voor horloge Y met budget n*B (n=ruim groter dan 1, natuurlijk). Veel hangt af van het grotere plaatje, jouw droomverzameling, etc.

1 like

Ja heel bekend. Ik heb dat vooral bij vakantieaccomodaties. Paar tientjes per nacht erbij en je hebt opeens een bubbelbad!

Vantevoren een budget bedenken en dan op zoek gaan is de oplossing voor mij. Dan kan ik al voor 150piek enorme lol hebben met uitzoeken en kijken hoe ver mn budget gaat.

Ik elk geval, het is hobby, hou het leuk voor jezelf.

4 likes

De mindfuck van wat je allemaal kan kopen voor nog meer geld, die ken ik.
Mevrouw Pedersen heeft dat ook. Met huizen. Ideaal.
Wij verhuizen dus nooit want er is altijd wel een huis op de markt dat boven budget is dat ze liever heeft.
Ik raad je aan om vooral te blijven kijken naar wat je (nog) niet kan betalen. Het houdt de hobby betaalbaar.

Zonder gekheid, kijk naar horloges die binnen budget zijn, er zijn altijd onhaalbare alternatieven.

5 likes

Nee.

Kijk…
Ik kom ineens wat gaaaaaaafs tegen.
Vind ik de centen wat t kost bij wat ik zie juist dan kopen of ervoor sparen.

Waarom budget verhogen en iets anders willen terwijl je juist verliefd ergens op bent geworden?

Heb je het meisje waarmee je echte liefde had ook maar links laten liggen voor die feeks met een cup maar groter?

7 likes

Het blauwe gedeelte staat vol met miskopen van ‘besluitvaardigen’ dus gewoon blijven twijfelen totdat je er zeker van bent wat je precies wil hebben

2 likes

Een beetje in de zin van : ‘dit is ook wat ik zelf heb betaald’ na hem 2 jaar te hebben gedragen etc. Haha

1 like

Ik heb dat niet bij horloge aankopen, maar juist bij de aankoop van een auto :rofl:

1. Ooh voor maar 5k meer heb je nieuwere model met facelift.
  2. Ach dan heb ik liever die met weinig kilometers
  3. Ooh alcantara/leder bekleding en zit plus stuurverwarming? Jawohl!

Uiteindelijk 10k boven budget :upside_down_face:

4 likes

Mensen die nooit van afschrijving hebben gehoord :smirk:

1 like

Justem, er is altijd wel iets te vinden wat mooi(er) is wat meer kost. Stop met kijken naar meer/beter/duurder offff struin het internet af naar een goede gebruikte waardoor je toch binnen je budget blijft met toch je stapje meer.

Hoe hoger mijn budget wordt hoe meer ik denk. “Ik ben niet goed bij mijn hoofd.”

4 likes

Ik herken het. Denk je een keuze gemaakt te hebben, begint je brein toch weer kritisch zijn. Vragen die ook nog opdoemen bij mij gaan over de horloges die ik daarna wil kopen :sweat_smile:. Bijvoorbeeld als ik nu een blauwe koop, welke witte wil ik daarna of wil ik twee blauwe. In plaats van eerst maar eens iets kopen.

1 like

Een hobby mag geld kosten maar als je twijfelt dan kan deze hobby een bodemloze put worden.

I did fix that :grin:

1 like

Uiteindelijk ga je de ‘relatief normaal geprijsde’ horloges steeds meer waarderen.

Feitelijk zag je het ook bij @pasd eigenlijk was de Explorer te duur.
Dan gaat het geld jeuken & ga je denken; maar wat kan ik hier nog meer mee doen, past dit wel bij me etc etc. Koop een horloge wat je niet mist als het van je pols af wordt gejat. Doet het teveel pijn als dat gebeurt? Dan lekker bij je huidige budget blijven. Liever 2 leuke horloges dan 1 écht dikke knaller.

Wel liever 4 gave horloges dan 13 in één collectie horloges.

6 likes