Het loopt, alleen face down, dus service is nodig.
Ik vind het echt een gaaf klokje. Leuke vondst uit de rommel bak die ik had gekocht. Ik denk dat deze mijn favoriete find is…
Het loopt, alleen face down, dus service is nodig.
Ik vind het echt een gaaf klokje. Leuke vondst uit de rommel bak die ik had gekocht. Ik denk dat deze mijn favoriete find is…
Het is een jaren 20 cushion model, in die tijd waren er 100en merken en makers. Ik herken het uurwerk niet maar dat moet nog wel te achterhalen zijn.
Ik vrees dat je het niet gaat redden met alleen service, als hij alleen loopt als hij op zijn kop ligt is de balansas aan een zijde versleten waarschijnlijk.
Een vervangend exemplaar zal niet makkelijk te vinden zijn.
Deze 2 ook, hebben service nodig. Die cimier lijkt wel een cheapo klokje.
De witte met missende wijzers iets beter.
Leuke aanwinsten, maar doe wel een beetje voorzichtig met dit soort klokjes, ze zitten helemaal vol met uit elkaar vallende radium lume, niet echt gezond om die stukjes binnen te krijgen.
zo te zien is het een cylinder uurwerk. Als het maar in een eenzijdige positie functioneert, dan denk ik dat er een tap is gebroken. De tap zal niet zomaar versleten zijn, dat kan wel gebeuren als de lagersteen is gescheurd of gebroken, dan werkt de scheur in de steen als een beitel, de tap zal dan snel weggesleten zijn. Als de cylinder verder in orde is, dan kan alleen de tampon worden verwisseld. Er zijn tegenwoordig niet veel horlogemakers die dit nog willen doen, het is tijdrovend en de meeste hebben het gereedschap en de onderdelen niet meer en/of hebben niet meer de kennis en kunde om dat te repareren. Is de lagersteen ook stuk, dan zal die ook moeten worden vervangen. De vraag is dan of de kosten van een dergelijke reparatie opwegen tegen de waarde van het horloge.
Ik houd er rekening mee, bedankt voor de tip.
Hierbij laat ik de tekening zien hoe de cylinder is opgebouwd, je ziet dat er aan 2 zijden een inzetstuk met de tap zit, dat heet in horloge vaktermen een tampon en die zijn in alle maten te vinden, de tampon met de gebroken tap moet eruit worden getikt met een speciaal stukje gereedschap en de nieuwe moet er weer in worden getikt ook weer met een speciaal stuk gereedschap. Een leuk klusje voor de enthousiaste doe het zelf horloge liefhebber.
Zo bedankt voor de informatie. Erg leuk om van te horen en te zien hoe zo iets in elkaar zit.