Bekend probleem?

Hallo allemaal.

Ik heb ff een vraagje ; een paar jaar geleden heeft m’n vrouw een Festina gekocht.
Leuk ding maar hij bleek al snel achter te lopen als ze hem om had.
Maar deed ze hem af dan bleef hij weer goed lopen!
Naar de juwelier geweest en die heeft er vervolgens een nieuw uurwerk in gezet.(laten zetten) (waarschijnlijk opgestuurd naar Festina maar dat weet ik niet meer zeker)
Maar wat blijkt; ook met het nieuwe uurwerk bleef het probleem bestaan !
Ligt-ie in de la dan loopt-ie perfect, heeft ze hem om dan loopt-ie in no-time achter… en veel ook ! (pakumbeet een uur per dag)
Is m’n vrouw niet normaal of is Festina gewoon een kutklok ? :wink:

Komt dit probleem iemand bekend?
Is hier een oplossing voor?

Carpe Diem,Marc

Hoi Marc,

we kennen je vrouw niet :slight_smile:

Dit lijkt me een gevalletje nogmaals naar de dealer… onacceptabel, mag gewoon niet deze afwijking.

Hoe oud is het horloge overigens en wat is de garantie?

Grappig… kun jij hem niet een tijdje om doen om te testen. Wellicht dat je vrouw statisch geladen is of iets dergelijks.

Heb weleens eerder een vergelijkbaar verhaal gehoord. Wat uiteindelijk de oorzaak was…???

Beste Marc,

Festina is een van de vele, vele winkelmerken. En in deze tijd betekent dat naast veel bling bling helaas ook uurwerkjes ‘Made in China’ of ‘Made in Hong Kong’ met een handelswaarde van maximaal zo’n € 2,-- per stuk en een navenante kwaliteit. De energiecel die erin moet is nog duurder dan het uurwerk zelf! Ik ken deze rampenplannen maar al te goed: als ze vandaag de elektronica van plastic zouden kunnen maken, dan deden ze het gisteren. Eigenlijk grenst het aan een wonder dat ze nog lopen ook.

Natuurlijk is het vreemd dat een horloge aan de pols anders loopt dan wanneer het op de tafel ligt. En dat dit na een vervangend uurwerk zo blijft is nóg gekker. Ik zou zeggen: retour verkoper, geld terug en dat soort ‘merken’ voorgoed links laten liggen. Excuses voor mijn harde oordeel, maar persoonlijk vind ik het de allerhoogste tijd dat dit soort grondstofverspillende rommel niet meer geproduceerd wordt. Afgezet tegen wat je er voor terugkrijgt is zo’n horloge altijd te duur en dat is dan ook helemaal de bedoeling.

Vriendelijke groet,
Robbert

Hi Marc,

Als ik het goed heb, werkt Festina met Citizen quartz uurwerkjes (in iedergeval vroeger, heb er 2 uit begin/midden jaren 90). Heb je 'm al geopend om te kijken wat erin zit?
Het lijkt me zeer vreemd dat quartz zo veel afwijkt afhankelijk van alleen beweging. Ik denk dan eerder aan elektrische en/of magentische velden. Bij een horlogemaker een keer gezien hoe die van buitenaf met een elektrisch apparaatje een Swatch (veel) sneller kon laten lopen. Dus net als Bidle, zou ik zeggen kijk eens wat de afwijking is als je 'm zelf draagt.

groet, Marc

Ik was vroeger gek van Festina totdat ik er problemen mee kreeg. In mijn ogen is Festina gewoon een k**klok zoals je zelf al verwoorde. :wink:

Heb het een keer eerder aan de hand gehad met een Seiko.
Klant heeft er geloof ik 3 keer een nieuw werk in laten zetten, maar bleef hetzelfde probleem houden. Deze ging alleen gewoon stilstaan op de pols…

Al eens nagedacht over het feit dat de lichaamstemperatuur hier een oorzaak van zou kunnen zijn? Aan de pols is de temperatuur van het horloge groter dan dat deze in het nachtkastje ligt. D.m.v. de “hogere” temperatuur zetten dingen uit en kunnen bij gebruik van verschillende materialen en passingen in het uurwerk misschien wel stroever gaan lopen waardoor deze achter gaat lopen. Het lijkt misschien wel bullshit, maar bij precisie mechanica speelt temperatuur een grote rol…
Succes.

ik merkte verschil op vakantie: in de tent hield ik 's nachts het horloge om, en de afwijking was 15s per dag t.o.v. normaal gebruik (= 's nachts afdoen).

bij automaten wordt de veer 's nachts niet “bij-gewonden”, verandert de veerspanning en daardoor loopt de klok een fractie anders. dat zou het verschil kunnen verklaren.

verder doet warmte wat (viscositeit olie is zeer temperatuurafhankelijk), en liggen in 1 positie i.p.v. random rondzwaaien doet ook wat op de nauwkeurigheid. ik weet niet hoeveel.

dimi0808 Schreef:

Al eens nagedacht over het feit dat de
lichaamstemperatuur hier een oorzaak van zou
kunnen zijn? Aan de pols is de temperatuur van het
horloge groter dan dat deze in het nachtkastje
ligt. D.m.v. de “hogere” temperatuur zetten dingen
uit en kunnen bij gebruik van verschillende
materialen en passingen in het uurwerk misschien
wel stroever gaan lopen waardoor deze achter gaat
lopen. Het lijkt misschien wel bullshit, maar bij
precisie mechanica speelt temperatuur een grote
rol…
Succes.

Statisch geladen hadden wij ook al aan gedacht.
Als ze de tv ofzo aanraakt knettert het ook vaak.
Dus dat zou mischien wel eens de oorzaak kunnen zijn ?

Grtz,Marc

Ik heb geen idee hoe oud hij is (denk een jaartje of 2 a 3) , ik vrees dat de garantie verlopen is.
Ik zal eens kijken of ze de aankoopbon nog heeft.

Grtz,Marc

Hey Robbert.
Sowieso bedankt voor het geven van je ongezouten mening ! :wink:
Toegegeven ; het is niet het duurste horloge ter wereld maar ik ken "kijkshopklokkies"van 10 euro die beter lopen ! :frowning:
Blingbling is-ie niet hoor trouwens, best wel een stijlvol klokkie.
Blijft een vaag probleem,zelfs voor een winkelmerk.

Grtz,Marc

Hey Marc , zou ik idd wel eens kunnen doen al was het maar bij wijze van expiriment.
Want het zou de oorzaak alsnog niet wegnemen. :smiley:
Mischien moest ik m’n vrouw gewoon eens verwennen met een nieuw horloge ! :slight_smile:

Grtz,Marc

En die heeft het uiteindelijk ook maar gewoon opgegeven ?

Grtz,Marc

Nou is mijn vrouw wel heet maar of ze heet genoeg is om een horloge achter te laten lopen… hahahaha
Effe serieus nu : zeer interessante theorie ik weet alleen niet wat ik er van moet denken. Het zou natuurlijk van invloed kunnen zijn maar zou een standaard quartzuurwerkje daar niet tegen moeten kunnen ?

Nogmaals; interessante theorie !
Heeft hier verder nog iemand iedeeen bij ?

Carpe Diem,Marc

helaas geen ideeen/oplossingen, maar ik kan je wel dit vertellen: ik weet niet of dit het eerste horloge is wat niet werkt aan de pols van je vrouw, maar het verhaal van dames bij wie geen enkel horloge goed werkt is niet uniek en zeker niet van de laatste jaren, op horlogemakersfora kwam/komt de vraag zeker vaker voorbij, meestal is de eerste reaktie: “broodje aap verhaal, d’r moet wat mis zijn aan dat uurwerk”, maar onverklaarbare storingen (soms aan mechanische klokjes, soms quartz, en soms beide…) komen af en toe blijkbaar echt voor bij sommige personen.

Kon deze nog terug vinden op het TZ-forum: http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=2272427&rid=0

Met Google vind je er vast meer voorbeelden van…

Groet,
Paul

Altijd een goed idee, mijn vrouw was erg blij met haar TAG :smiley:

Ja vrouwen zijn onvoorspelbaar tochX(

Misschien is de kast van het horloge wel het probleem en niet je vrouw. Hoe gaat het met andere horloges??

Beste Marc en andere belangstellenden,

Om een aardige illustratie te geven van hetgeen ik eerder schreef: gisteren had ik opnieuw zo’n geval in handen. De klacht: de cel was leeg (kan gebeuren natuurlijk) en op de een of andere manier was de chronograaf van streek en niet meer te resetten. Ik heb de op zich niet onaardige kast opengemaakt en viel bijna van m’n kruk. De ruimte werd ontsierend opgevuld door een zwarte klomp plastic met als enig zichtbaar metaal een uitgestanste plaat staal voor de contacten, een viertal onafgewerkte schroeven en drie roodgekleurde spoelen voor evenzovele motoren. Zelfs de assen van de rotors had men van kunststof weten te fabriceren! Lagerstenen? Wat zijn dat ook alweer voor dingen? Toleranties? Hoezo? Precisie? Dat is ook al iets ‘ouderwets’; zelfs de wijzers werden er willekeurig opgedrukt, zodat exact nulstellen (wel nodig met een wijzerplaat die je zo ongeveer met een loep moet bekijken) sowieso onmogelijk bleek. Maar ja, met al die speling, waarom zou je hier aandacht aan besteden? Kost alleen maar tijd en uiteindelijk telt natuurlijk alleen de winst!

De cel was zonder kortsluiting te maken nauwelijks te vervangen (verwisselen was waarschijnlijk ook niet de bedoeling) en na een verplichte reset van de computerchip die de zaak in toom zou moeten houden liep het geheel weer. De chronograaf bleek nu een reset te kunnen verdragen (de wijze waarop dat gedaan moest worden was door de klant kennelijk nooit ontdekt), maar… wat dat ding nou precies aanwijst of zou moeten aanwijzen? Ik ben er tot op heden nog altijd niet uit!

Ik weet maar al te goed voor welke formidabele bedragen deze prullen worden aangeboden, maar een ding is zeker: ergens is iemand alleen al door het verhandelen van deze klokjes op een ongelofelijke manier binnengelopen, wetende dat goedgelovige consumenten die al jaren wordt wijsgemaakt dat zij voor hun zuurverdiende centen iets geweldigs hebben aangeschaft op een schandalige manier worden misleid.

Het kwarts en de bijbehorende elektronica heeft de mensheid gezegend met de juiste tijd, alleen is de uitwerking van deze vooruitgang inmiddels rampzalig aan het worden voor degenen die niet alleen prijs stellen op de perfecte gang maar ook op het technisch perfecte uurwerk. Helaas blijkt steeds vaker dat die combinatie nauwelijks of anders uitsluitend tegen exorbitante prijzen worden aangeboden. Voor ons als echte liefhebbers zijn het moeilijke tijden en wanneer deze absurde, tegengestelde ontwikkeling niet snel wordt gestopt (door bijvoorbeeld een wereldwijde kopersstaking) zal het helaas alleen maar erger worden, vrees ik.

Wellicht een oplossing voor het geschetste probleem: zou er soms sprake kunnen zijn van een verkeerd type cel?

Vriendelijke groet,
Robbert