Bekende veilingmerken

Op sites als Catawiki wordt je in de afdeling vintage zo nu en dan werkelijk overspoeld met merken of zelfs referenties, waarvan ik me afvraag of er echt zoveel verhandeld worden of dat er enig bedrog in het spel zit. Vandaar dat ik dit topic ook in deze catet open.

Atlantic Worlmaster, Poljot De Luxe, Tissot (o.a. Seastar), Cueny, Amerikanen Bulova en Elgin, Fransen Yema en Lip. Wat Eterna’s en Certina’s. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Allemaal horloges die oververtegenwoordigd lijken op de vintage veilingen. Van de Poljots weet ik vrij zeker dat verre van alles the real deal is, maar ik twijfel over wat andere merken. Is daar het aanbied echte vintage nu zo groot of worden we op grote schaal in de maling genomen?

Bovenstaande los van er ongetwijfeld echt, nep en alles daar tussenin verhandeld wordt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vintage wordt veel gerommeld, onder andere op catawiki, chrono24, de rikketik en marktplaats.

Alleen bij winkeliers die een reputatie te verdedigen hebben kan je (relatief) zorgeloos kopen. Ook daar zijn helaas uitzonderingen op.

Blijf opletten. Lees je goed in. Vergelijk met advertenties/catalogussen.

Er is veel vintage waar 0 interesse in is. Daar staat het internet ook vol mee.

Het woord “Vintage” kun je sowieso beter met een zak Jozo zout nemen. De meeste bronnen zijn het er over eens dat het woord uit de wijnwereld afkomstig en werd gebruikt voor zeldzame wijnen uit een fantastisch wijnjaar die van al even zeldzaam hoge kwaliteit waren.

In het moderne wereldje van handel in horloges, gitaren en dergelijke betekent het “ouwe spullen”. Het is zelden vintage, soms is het gewoon ouwe meuk. Ik kan wel een karton Lidl wijn 20 jaar geleden in de kelder hebben gezet, maar dat maakt het vandaag de dag nog geen vintage wijntje.

7 likes

Haha, ja zo sla je hem wel helemaal plat. Laat ik het op horloges houden die langer dan 25-30 jaar geleden zijn gefabriceerd.

Geen genade. Diplomatie is voor watjes. :wink:

2 likes

Uiteindelijk is de markt voor vintage horloges gewoon klein dus veel aanbod en weinig vraag.
Zeker voor de B merken.

Juist! Leg dat mijn collega’s ook even uit aub🤣

Bedoel je hiermee dat we waarschijnlijk ook vaak dezelfde horloges keer op keer opnieuw voorbij zien komen door verschillende handelaren?

Wat mij overigens ook verbaast, er zijn handelaren met een webshopje die bewust kiezen een gedeelte van hun aanbod niet op de website te zetten, maar via MP, Catawiki of Chrono24 te verhandelen. Gaat het om quick cash of willen deze liever niet te veel met bepaalde horloges geassocieerd worden?

Lijkt mij dat dat afhankelijk is van het horloge en kunnen meerdere redenen zijn.

Bijvangst die niet past binnen je collectie/winkel (bijv. bij een vintage rolex wordt een moderne ingeruild. zet je die dan op je site?).
Staat is minder dan mensen van je gewend zijn.
Merk is minder dan mensen van je gewend zijn.

Op marktplaats, Chrono24 en Catawiki zitten andere soorten kopers.

1 like

Op Marktplaats zitten veel oplichters, eeuwige berichtenmakers/tijdverspillers, wanbetalers, 1cent-schooiers en personen die zich niet aan afspraken kunnen/willen houden… of op zaterdag ineens wat anders te doen hadden.

Bij Catawiki zitten figuren die denken dat ze taxateur zijn, er zijn ook oplichters actief, en sommige (aan)bieders willen hun eigen spullen kopen.

Op Chrono24 heb ik nog maar 1 ervaring… een Japanse verkoper die een JDM model aanbied maar een werelduitgave wil verkopen.

Mede vanwege dit soort berichten, heb ik nog nooit bij één van deze websites een horloge gekocht.

Zo nu en dan lijkt het me de gok op zich wel waard. Je moet je honger toch ergens mee stillen

1 like

ik heb er wel eens wat gekocht
zowel op catawiki als chrono 24
Je komt soms wel wat vintage en ook nieuw tegen
Maar goed opletten en uitzoeken
Tot nu toe prima gegaan

1 like