Belangstelling voor IWC?

Ik weet niet waar @malus65 aan denkt, maar op een ander horlogeforum (met minder strikte regels) hadden we ooit een draadje met gezellige dames. Daar werd ik wel warm van.

1 like

Vorige keer was de belangstelling aldaar nihil :disappointed_relieved:

1 like

AWCO? Ferrie Schweitzer?

@SuperC : deze avond 2 voor prijs 3? @Gobert met een show van zijn modellen?

Een tattooworkshop van @HanDavinci?

Cursus “hoe bespioneer ik jouw schoonmoeder” door @anon50762135?

3 likes

Welke gewichtsklasse heb je in gedachten? Ik regel een priveshow bij jou thuis!

ik zeg bluf! :innocent:

Hendrik, als jij de koffie regelt (ik heb er nog 1 van je tegoed), mag je front row.

1 like

Daarbij is de nieuwe collectie een stuk interessanter omdat IWC zich gaat richten op in-house uurwerken.

Ik ben geen uurwerk snob of iemand die neerkijkt op veelgebruikte betrouwbare uurwerken. Maar je voordoen als haute horlogerie om dan vervolgens op niet transparante wijze vrij standaard ingekochte uurwerken te gebruiken vind ik zelf iets oneerlijks hebben. In die zin vind ik ze niet onderdoen voor bijvoorbeeld een Tag Heuer. “IWC Calibre 42987849178473287” terwijl het een ETA uurwerk betreft (weliswaar aangepast). Dan denk ik altijd dat ze een heleboel klanten hebben die ze op deze manier misleiden. Mensen die duizenden euro’s neerleggen in de veronderstelling dat ze ook horologisch iets uitzonderlijks kopen.

Dit gelezen hebbende ga ik binnenkort maar weer eens een dagje Amsterdam doen met wat Chinees eten en een kijkje naar de nieuwe quartz gmt’s van GS. :grin:

Voor de instapmodellen. Voor de andere modellen was dat al het geval.

Echt niet?

IWC zet zich neer als luxemerk. Dat is mijn probleem. Ze doen het goed op die strategie, maar niet voor mij.

Dat doet IWC sinds de jaren '80. Veel van de verbeteringen die IWC heeft bedacht voor de 7750 en 2892 zijn later doorgevoerd door ETA. Zonder deze strategie zou IWC waarschijnlijk helemaal niet meer bestaan.

IWC heeft nooit heel geheimzinnig gedaan over het gebruik van ETA in de horlogebladen. Alleen niet in de algemene marketing, maar die is ook gericht op een ander publiek.

Alsof die nieuwe basiskalibers iets heel bijzonders zijn. Ze zijn precies dat, basis. Ook maar afwachten hoe de kwaliteit in de praktijk is. Gezien de problemen destijds met de kalibers 5000 en 8000 zou ik niet mijn adem inhouden.
En overigens is de Grande Complication nog altijd een verbouwde 7750. Over bijzonder gesproken.

In welke gradatie je iets doet voor het storend wordt zal altijd per persoon verschillen.

Waar het mij om gaat is de prijs van de instapmodellen. Ik ben niet van mening dat in-house uurwerken perse beter zijn dan ETA en mijn kritiek is dan ook niet op de kwaliteit die zij leveren. Maar ik krijg simpelweg het gevoel dat de ongeinformeerde consument hier op het verkeerde been wordt gezet. Gewoon omdat de veronderstelling naar aanleiding van de informatie die zij gepresenteerd krijgen niet aansluit bij de werkelijkheid.

Dat is niet theoretisch. Niet lang geleden kwam ik in contact met iemand die een TAG Heuer had gekocht (omdat ik naar het model op zoek was) . Calibre 18. Hij had geen flauw idee dat zijn chronograaf een Sellita uurwerk met piggyback module was. Ik vraag mij dan af of dat OK is.

Je kunt wat dat betreft beter kijken naar een JLC. Da’s echte haute horlogerie voor nagenoeg dezelfde prijs als IWC.

4 likes

Jij begrijpt het

1 like

Beetje off-topic: helaas kan ik niet bij de BBQ zijn, wanneer is het diner? En is daar ergens meer over te lezen? :smiley:

IWC zet het er op de site bij als het in-huis is

IWC-manufactured movement

Zo niet, dan staat er niet. Ik zie het probleem niet. Bovendien zijn de ETA-kalibers die IWC gebruikt chronometer-grade. Je krijgt een kaliber dat niet onderdoet voor in-huis. Enige ‘nadeel’ is dat het een generiek kaliber is.

Het boeit mij niet wie de motor in mijn auto heeft ontworpen, zo min heb ik een probleem met een ETA kaliber, als het maar lekker functioneert . Dit zal mij wel diskwalificeren als horloge liefhebber

Waar ik wel een probleem mee heb is dat pakkingen en andere onderdelen niet beschikbaar zijn voor lokale horlogemakers. Mijn IWC is afgegeven bij een IWC shop, en die blijkt gelieerd aan S&C, mijn favoriete juwelier :grimacing:

2 likes

Laatste poging, en we hebben het niet over de prijs
:innocent: