Bell&Ross BR 03-92

De Bell&Ross BR 03-92 is een horloge dat mij op papier enorm aanspreekt.

Een zeer mooi instrumentenklokje, gemaakt van keramiek. Een no-nonsense horloge, met duidelijk afleesbare wijzers. De datum is redelijk goed weggewerkt en verpest, in mijn ogen, de wijzerplaat niet.

Voordat ik echter overga tot aankoop van deze klok, wil ik er eerst wat meer over weten. Ik kan zelf weinig ervaringen vinden op internet. Daarom mijn vraag of er HF’ers zijn die ervaring met dit horloge hebben? Zo ja, graag hoor ik wat die ervaringen zijn.

Wat mij overigens ook opvalt is dat op de website van Bell&Ross de 4 schroefjes op de hoeken altijd naar het midden wijzen, en dat terwijl er op andere websites (waaronder Chrono24) plaatjes te vinden zijn waar de schroefjes willekeurige kanten op wijzen. Waar kan dat mee te maken hebben?

afbeelding

Het verschil tussen (reclame)foto’s/renders en echte foto’s …

Ik heb helaas geen ervaring met B&R, maar kijk er wel altijd met plezier naar. Wellicht dat ik het nog eens probeer, maar dan wel eerst in het echt ergens passen. Dit is niet een type horloge wat ik ‘op de gok’ zou bestellen op een website ofzo.

1 like

Of het horloge een keer open is geweest en de horlogemaker de moeite niet heeft genomen ze recht erin te zetten.

1 like

Het zijn heerlijke horloges om te dragen. Net niet te groot en een goeie brede band.

1 like

Als ik de fotos bekijk van dit horloge en ook de achterkant er bij heb, dan is het duidelijk dat de schroeven in de bezel en in de caseback in elkaar grijpen om de voor- en achterkant van de kast tegen elkaar aan te houden. Alleen een ronde schroef in een rond gat met als contra een ronde schroef met een ingetapte draad, ook in een rond gat is vragen om uitlijningsproblemen.
Mijn advies: negeer die schroefuitlijning en kijk naar het horloge als geheel, matzwart op matzwart zal niet zo opvallen.

Dit verklaart een hoop:

1 like

Dat verklaart idd een hoop. Daarmee is iig duidelijk dat de positie van de schroeven ook achteraf goed te zetten is. Ik neem even aan dat ze af fabriek netjes uitgelijnd komen.

Helemaal mee eens. Zodra de juweliers weer open zijn, wil ik ‘m idd eens om de pols slingeren.

1 like

Wordt de brede canvas band standaard meegeleverd, of enkel de rubber band?

Interessant dat de bovenste schroefjes zelfs vierkant lijken te zijn.

2 likes

Als je in het horloge (archief) zoekt op dit horloge, dan zie je dat bv @watchup en @Cobretti, deze Bell &Ross hebben gehad. Misschien dat zij je een objectief advies kunnen geven.
Blijft natuurlijk dat smaak heel persoonlijk is en zelf passen zeer aan te bevelen is.

1 like

Dat komt omdat dit geen schoefjes zijn.

Dit zijn vierkante busjes met een schroefdraad er in waar de het boutje vanaf de onderkant word ingedraaid. Dit busje is aan de bovenkant afgewerkt zodat het op een schroef lijkt. Doordat het busje vierkant is krijg je dus, als je het busje goed plaat, elke keer dezelfde uitlijning van de faux koppen die aan de bovenkant zichtbaar zijn.

Ik weet alleen niet wanneer B&R met deze vierkante busjes is begonnen. Oudere modellen op chrono24 kunnen nog van ronde gebruikmaken vandaar de uitlijningsproblemen die je daar soms zie.

2 likes

Ja, dat begreep ik, alleen inderdaad niet waarom er aan alsnog uitlijningsproblemen waren.
Maar dat komt dus blijkbaar doordat ze niet altijd vierkant waren.

1 like

Dat ze niet altijd rond waren heb ik opgemaakt uit een youtube filmpje waar een horlogemaker er een uit elkaar haalt.

Dus pin me er echt niet op vast welke modellen wel en welke niet en sinds wanneer wel en niet.

2 likes

Geen idee eigenlijk. Ligt aan het model denk ik.

1 like

Zeer prettig dragend horloge, plat en mooi aansluitend, super goed afleesbaar en stabiel door brede band.

5 likes

Het is ook niet uit te sluiten dat ze ooit zijn begonnen met vierkante schroefhulzen en gaten in de kast, maar daar vanwege spanningsconcentraties op de hoeken juist vanaf zijn gestapt. Keramiek is wat gevoeliger dan staal of titanium voor spanningspieken.

1 like

Mooi horloge, maar lijkt me niet geschikt voor de rankere polsjes?
Heb je toch een “18cm plus” pols voor nodig?
Of zie ik dat fout?

1 like

Lijkt mij ook. Voor mij dan ook geen probleem met 20cm pols :slight_smile:

1 like

Valt wel mee, korte lugs naar beneden, maar inderdaad esthetisch vanaf 17cm pols beter in balans.

2 likes