Ben benieuwd naar variatie in de verzameling

Tja.

Ik heb niet eens dezelfde dozen, laat staan dezelfde merken horloges. Een foto van m’n bandenopslag doe ik maar niet, dat kan je OCD vast niet hebben. :wink::wink:

6 likes

Hoezo variatie?

13 likes

Een mooi, mooi zootje :smile:

1 like

Dan heb je aan 1 horloge toch genoeg?

Ik vind het heerlijk dat geen van mijn horloges lijkt op een ander die ik heb.

1 like

Wat grappig ik heb dit merk nog nooit gezien (laat staan 9 stuks :grin:) , wat is het precies?

Precies! Ik baal ervan als een NA erg lijkt op een horloge wat ik al heb…

1 like

HMT, made in India. Veel horlogeliefhebbers spugen er op, maar ik vind ze leuk.

Vaak voor een :poop: en 7 knikkers te koop op e-Bay. Pas wel op, er zit vaak geknutselde rotzooi tussen, maar met een beetje geluk heb je een goeie. Ze zijn zó goedkoop dat als je een keer een misser hebt, het ook geen wereldramp betekent. Pas op voor kreten als ‘Brandnew’ , ‘never used’ en ‘New Old Stock’, De meeste HMT zijn in het gunstigste geval samengesteld uit NOS onderdelen uit oude service voorraden. Of als je geluk hebt van een verzamelaar die ze mogelijk ooit wèl nieuw gekocht heeft.

De beruchte Indiase knutselaars van de zgn. Bombay Special business kunnen er ook wat van en je zult dus ook veel HMT exemplaren op het Web (vooral e-Bay) aan treffen die letterlijk uit schroot zijn samengesteld, inclusief de creative zelf geschilderde nooit officieel geproduceerde wijzerplaten en gedeukte scheef gestempelde casebacks met allemaal het zelfde serienummer…

Maar zoals gezegd, met goed zoeken en een beetje geluk vindt je ook echt mooie exemplaren.
Hieronder wat meer info over het merk, dat overigens niet meer bestaat. Een paar jaar geleden heeft de Indiase regering de HMT horlogefabrieken laten sluiten wegens economisch niet meer relevant zijn.

https://www.hmtwatches.in/9/about-us/history.htm

Een poosje even lekker doorzoeken - google is your friend! - levert nog veel meer interessante info op.
Veel plezier!
Lex

2 likes

4 horloges, 4 duikers, 4 x op staal, 4 x blauw/zwart.
Meer komt er voorlopig niet in :sunglasses:

Ik heb duikers met zwarte, blauwe en oranje wijzerplaten… Variatie genoeg. :grin:

En vooruit, een paar G-Shocks en Nomos tangente en oude pontiac. Maar zwaartepunt ligt bij duikers.

Ik heb behoorlijk wat variatie in mijn kleine verzameling, maar dat komt ook omdat ik er niet echt een lijn in heb (of eerder gezegd een zwalkende lijn).

In het verleden heb ik natuurlijk de “Seiko duiker” fase gehad, daarna dacht ik dat Longines helemaal mijn merk was, en toen vond ik chronografen ineens heel leuk. Kanttekening; de Speedmaster Pro stond al wel heel lang op mijn verlanglijst.

Op dit moment ben ik een beetje aan het zoeken. Er is heel veel wat ik leuk vind, maar heel weinig waar ik echt een “wauw! die moet ik hebben” gevoel bij heb. En volgens mij moet ik dat voor mijn volgende aankoop (want die komt er natuurlijk) wel hebben.

In ieder geval heb ik nu best veel verschillende soorten horloges (ook sommige niet, zoals een GMT of Flieger):

• twee chronografen
  • een High Accuracy Quartz en een kwartshorloge met GPS-synchronisatie
  • twee vintage horloges (eentje uit mijn geboortejaar)
  • een paar Japanse duikers (en één Zwitser; een Certina PH200m)

Als er iets bij komt, dan neig ik meer naar een alleskunner / dresswatch dan bijvoorbeeld naar een duiker of een toolwatch. Kwarts of mechanisch mag allebei, maar met een “understated” design. Waar ik al naar heb gekeken? Omega Seamaster Aqua Terra, Tag Heuer Carrera, diverse Grand Seiko modellen, dus eigenlijk de standaard / veilige keuzes in dat segment. Tijdspad? Geen idee; ik wacht liever even om na te denken.

Voorlopig hou ik de “Wat dragen we vandaag” rubriek scherp in de gaten om inspiratie op te doen. :smiley:

Hoeveel variatie wil je hebben?

5 likes

Daar is ook een oplossing voor. Ik sorteer ze per type in een doos.

Bijv.: 1 doos met triple date en maanstand chronografen, 1 doos met mechanische Seiko chrono’s, 1 doos met Seiko 7Axx varianten, 1 doos met vintage chronometers enz.

1 like

Ik heb ze ook alledrie in hun doos. :joy:

Maar als ik er wat meer had zou ik dit ook doen denk ik.

1 like

Lol… Ik heb een kast gevuld met doosjes :joy:
Inmiddels ben ik zover, dat ik dol ben op merken die kleine doosjes gebruiken ipv die Omega of Perrelet kisten :joy:

1 like

Variatie maakt de collectie wat mij betreft:

8 likes

Ik ben net RLC. Tis dat een polerouter op vakantie is… dus even maar geen update. :slight_smile:

Heb 1 champagne-kleurige polerouter…
Alle andere horloges hebben een zwarte plaat.

Gewoon horloges waar ik geil van word. jwz hoe we rollen

1 like

Mooie collectie!

1 like

Cool ding die Zenith.

1 like

Bedankt allemaal voor jullie aardige, goede en duidelijke reacties.

Gelukkig ben ik niet de enige met variatie in ‘zijn doos’, hahhaha,
(paradox?:sunglasses:)

1 like