Ben gaat naar school en wordt horlogemaker

Beste allemaal,
Sorry voor de late reactie maar ik ben nogal een druk baasje. De afgelopen week hebben wij diverse disiplines gedaan. Er waren een paar aan het “Triebnieten”. Een anders stel was balansasjes aan het afdraaien. Weer anderen waren aan het olie-geven. Er waren ook mensen aan het klinken. Kortom, wij zijn al behoorlijk op dreef in deze klas. Terwijl wij aan het werk zijn met bovengenoemde dingen geeft de leraar theorie les aan de cursisten die reeds eerder gestart zijn. Zo hoorden wij over “Rattaplant” of zoiets. Heeft weer te maken met chronografen en/of chronometers. Ik weet het verschil nog niet. Verder wordt ik steeds sneller met het in elkaar zetten van mijn ‘werkcaliber’. Waar ik in eerste instantie een uur over deed, doe ik nu in luttele seconden. (het terugzetten van de kloof over het 3e en 4e rad, tevens het ankerwiel. Het ankerwiel deed in het begin dus niet mee. Die wilde gewoon niet terug in de robijn. Ik heb inmiddels door hoe het moet. Verder had Nelleke geloof ik nog een vraag over het aantal leerlingen en hun leeftijd?! Wij zitten met z’n achten in de nieuwe groep. Wij hebben drie dagen per week school. Er zitten een paar ‘bonsen’ bij die iets zijn op hoog niveau. Verder is de oudste 68 jaar en die doet het voor de lol. Ik heb het heel erg naar mijn zin. Ik kreeg woensdag op de valreep nog een zeer ouderwets caliber mee omdat ik aan de leraar vroeg over calibers met een cilindergang. Toen vertelde de leraar dat hij daar niet zo veel leuke ervaringen mee heeft. (dat is in het net verteld dat hij het rotzooi vindt) Ik zou dus dat caliber hier thuis uit elkaar nemen en bekijken wat echter door tijdgebrek niet is gelukt. Volgend weekeind dus. Ik heb de afgelopen week het schoonmaken van het binnenwerk geleerd en de lucht tussen de tandwielasjes en de tappen. Ik ben dus fijn aan het stenen persen geweest. Het leren gaat in rap tempo. Ik kan geen uur missen. In Schoonhoven gaat het geloof ik iets anders te werk? Nelleke? Ook wij werken met het caliber 6492-1. Misschien schrijf ik het nog niet goed maar dan doe ik het volgende week beter. Tot zover dit verslag. Morgen ga ik de derde week in. Iedereen de groeten van Ben.

Leuk om weer te lezen Ben. Misschien een tip om het wat aantrekkelijker te maken om te lezen is om af een toe een regel over te slaan in je verhaal, alineas maken.

Het caliber waar ik over sprak is een ETA 6497-1 zonder kast en wijzerplaat. Het centrumrad ligt ook altijd los te liggen. Dat is het eerste wat wij aan de kant leggen. Volgens de leraar is dat onze vriend voor het komende jaar.

Henrik, wil jij nog een vast toppic van mijn verslag maken? Of moet ik dat zelf kunnen doen? Ik hoop het niet want ik ben zoals je weet nog steeds niet zo goed met computers. Dit forum echter kan ik vrij makkelijk mee uit de voeten. Het zit heel goed en logisch in elkaar. (slijm, slijm) maar dat vind ik echt. Immers ik ben niet zo handig met een pc dus een site moet goed toegankelijk zijn voor nerds.
Groeten, Ben.

Dat zal ik doen Jurgen.

Bedankt voor de tip.

Groeten,

Ben.

Ga zo door, leuk om te lezen. Je bent lekker enthousiast bezig, houden zo!! Is het een voltijd opleiding of een avondschool?

Groeten, Tom V.

we volgen je op de voet ben
groet pajero

Jazeker! Dit is absoluut leuk om te lezen!
Succes met je opleiding, Ben!

Goed weer wat van je te horen. Mooi ook dat het deze keer beter ging dan de vorige keer. Stapje voor stapje moet je het leren en dat gaat zo te lezen goed! Ga zo door en succes op school.

Erg leuk Ben. Bedankt weer voor het berichtje.

Vr gr Ron

Van origine is dit een Unitas caliber.

Arjay

hey ben,
waar ga je naar school en wie is je leraar?
groeten!

Hoi Ben,

leuk om weer van je te ‘horen’.
Om even terug te komen op je ‘vraag’. Het gaat bij ons in Schoonhoven idd iets anders (lees langzamer :wink: )
Dat komt mede omdat ik buiten de praktijk uren om ook nog erg veel theorie uren heb. En omdat ik één vak dan ook maar één keer in de week heb.
Maar goed het is bij ons net zo leuk alleen gaat alles in een iets trager tempo.

Veel succes nog en k hoop snel weer van je te ‘horen’.

Groetjes Nelleke.

Beste allemaal,
Bedankt voor jullie support.

Wat betreft de vragen, probeer ik ze allemaal te beantwoorden.
Ik ga naar Zadkine in Amsterdam. Drie dagen in de week. Maandag, dinsdag en woensdag. Mijn leraar (volgens mij de allerbeste die er is) heet M. Kalf. Het is de enige docent met alle bevoegdheden voor alle disiplines. Ik ben heel erg trots op hem.

Vandaag heb ik een balansasje geklonken en daarna eruit gedraaid met een bijtel. Het klinkt allemaal heel groot maar jullie weten dat een balansasje een van de kleinste onderdelen van een caliber is. Het is mij gelukt. Morgen gaan wij een grote bijtel naar 30 graden slijpen en daarna gaan wij een opwindas draaien.

Ik vind het allemaal heel erg spannend en ik heb het reuze naar mijn zin. Van de week horen (lezen) jullie weer opnieuw van mij.

Iedereen de groeten en nogmaals dank voor alle medegevoel.

Speciaal voor Nelleke: Nelleke, zet um op! Ook jij heel veel succes in Schoonhoven. Wist je overigens dat het door Schoonhoven kwam dat ik me ben gaan interesseren voor de horlogevakschool?

Groeten van Ben die morgen weer graag naar Zadkine gaat.

erg leuk om telezen ben met de computer zal het ook wel loslopen veel succes hans

Errug gaaf moet ik zeggen ! Mijn Oom is horlogemaker en als ik daar ben sta ik ook altijd eerste uur alleen maar rond te kijken pfffffffffffffff

Ben er een keer langsgeweest met mijn certina DS old watch ! En in een korte tijd lag de watch uit elkaar ! En had hij het uurwerkje tussen zijn vingertoppen geklempt!

En natuurlijk al de verhalen om een uurwerk heen wat voor de certina een heel verhaal was!

Veel suuk 6 met het vak en het uitoefenen !

gr R

Ben, bedankt :slight_smile:
wat ik me alleen wel afvraag is waarom je er dan voor gekozen heb om de opleiding in amsterdam te gaan volgen en niet in schoonhoven.

Hoi, Nelleke,

MIjn keuze was duidelijk ik woon op een afstand van 23 km. van Amsterdam. Bovendien duurt mijn opleiding een jaar en in Schoonhoven drie jaar.
Groeten, Ben.

hey ben,

wil je van mij de groeten doen aan kalf? en nelleke, jij aan gerritsma? als ie nog in schoonhoven werkt tenminste…
ik heb van beide les gehad in amsterdam.

groeten!
david van hulst

Hoi, David,
Dat ga ik zeker doen. Aanstaande maandag.
Groeten, Ben.

@ Ben, ik snap je keuze volkomen :slight_smile:

@ David, ja meneer Gerritsma werkt er nog steeds en als k m zie ga k de groeten overbrengen van je.