Ik ben nieuw op dit forum en wil me daarom voorstellen. Na jaren met een iWatch rond gelopen te hebben, ben ik toch, ondertussen al enkele jaren, een ‘gewoon’ horloge gaan dragen. Eerst een Casio met BT en stappenteller. Een ‘gewoon horloge’ is uiteraard voor iedereen iets anders. Voor mij mag dat zowel quartz als mechanisch zijn, met analoge of digitale uitlezing en voor een bedrag met max. 3 cijfers.
Na die Casio zijn er nog enkele gekomen, maar mijn favoriet is zeker de GM-5600SS-1ER
Ondertussen ben ik ook mechanische uurwerken, met NHxx movements, gaan bouwen met onderdelen die ik bij ali vind. Maar hier heb ik duidelijk nog heel wat te leren want ik heb al 2 NH36 naar de vaantjes geholpen. (mijn ogen en fijne handmotoriek is niet meer wat het geweest is )
Waarom ik de smartwatch de rug heb toegekeerd is o.a. dat ik het beu werd om steeds weer berichten te krijgen in de zin van ‘het is tijd om recht te staan’. Ik kreeg dergelijke berichten ook als ik al een hele tijd aan het koken was of rechtstaand gitaar stond te spelen. De smartwatch kijkt blijkbaar alleen naar de stand van de pols en zit je op een stoel, maar laat je je hand naar beneden hangen dan sta je volgens de fabrikant recht.
Ik heb nu zoiets van dat een horloge onafhankelijk van andere technologie moet kunnen werken. Dus zonder WiFi, DCF77 radiogolven of smartphone.
Ik denk dat dit een beetje vertelt waarmee ik bezig ben.
Welkom! Ik hou daar ook van, dat een horloge gewoon zelfstandig werkt, en dat ikzelf in control blijf Ik hou ook van de techniek, en heb voorliefde voor het mechanische horloge daardoor, hoewel ik spring drive heel cool vind, omdat het volledig mechanisch wordt aangedreven en toch elektronica gebruikt voor de tijdmeting. Ben steeds meer gaan houden van vintage horloges, die er nog goed uitzien en met wat liefde prima lopen en nauwkeurig genoeg zijn.
Welkom! De voornaamste reden dat ik graag mechanische uurwerken bezit is omdat het aantoont dat oude technologie nog steeds adequaat is zonder dat er elektriciteit en batterijen bij komen kijken. Bovendien, maar gelukkig nog niet nodig geweest, is bij redelijke kwaliteit reparatie logischer. Dat gezegd is mijn motivatie toch in eerste plaats draag genot om hoe ze eruit zien.
Dat zelf in controle blijven ken ik. Ik draag nu al enkele weken een uurwerk (met NH35). Ik doe het 's nachts uit en dan controleer ik hoeveel seconden het verkeerd staat.
Mijn horloge loopt voor met wijzerplaat omhoog en loop nog meer voor met wijzerplaat omlaag. Alle andere standen loopt het achter. Volledig opgewonden loopt hij ook sneller.
Gewoonlijk loopt mijn horloge 's avonds tussen 1 en 10 seconden achter. Dan leg ik het met de wijzerplaat omhoog of omlaag. Zo heb ik het voor en achter lopen steeds onder de 10 seconden kunnen houden.
Het probleem met deze werkwijze is dat ik niet zomaar nog van horloge verander.