Ben ik nou zo raar? Diameter

Als maar niet eerst het horloge en dan de persoon binnenkomt;)

Leuke topic, heb zelf veel grotere horloges meesten 44/47/48mm diameter moet ook zeggen gezien mijn lengte en polsen (22cm) staan de meeste kleinere modellen me ook niet echt mooi. Is natuurlijk ook wel kwestie van smaak maar toch. De meeste vintage horloges zijn dan ook te klein voor mij helaas dat is wel jammer. Voordeel voor mij is dat er nu veel grotere horloges gemaakt worden die mij dan wel leuk staan :slight_smile:

Ik vind kleinere horloges veel stijlvoller staan dan grotere. Na 42mm wordt het m.i. lelijk groot. Zeker onder een pak kun je m.i. vanaf 34mm prima dragen. Smaakvol zelfs. Ik heb een Speedmaster van 42mm. Bijna te groot, maar in ieder geval een 'sporthorloge’dat ik graag in mijn vrije tijd draag. Als dresswatch zou ik nooit boven 38mm gaan. Die horen ingetogen te zijn. Mijn laatste aankoop is een 35mm Longines Conquest Heritage. Vind ik heel wat stijvoller dan al die types met hun Submariners onder een pak…smakeloos. Je bent dus niet raar, maar hebt smaak.

• 1

De trend wordt, inderdaad weer wat kleiner.
Dat proef ik althans in de handel.

Elf.

Het grappige is dat trends mij echt mijn r**t kunnen roesten :slight_smile:
Het gaat mij puur om wat ik bij mijzelf mooi staan en verder praktische redenen.

En dat is precies waar 't om draait Jogem! Dat is niet raar!

De “kleine” Sea-gull 1963 is een heerlijk horloge en ook mijn Seiko Aviator (via Monster watches) is niet groot maar dat boeit mij echt niet. Ik heb overigens nooit opmerkingen gehad over het feit dat ik ooit kleine(re) horloges draag.

Het is inderdaad een golfbeweging dat groot/klein. Wat ik wel zie is dat het gemiddelde langzaam toch wat groter wordt.

Zelf vind ik 48mm voor mij de max en 38mm (ondanks mijn grote polsen) het minimum.

Erik11 Schreef:

Ik vind het leuk om zowel grote als kleinere
horloges in mijn collectie te hebben

Met lekker weer en een t-shirt aan vind ik een
groter horloge om geen bezwaar. Met andere outfits
vind ik het juist lastig dus neem ik een kleiner/
platter formaat.

Hier sluit ik me idd bij aan. Ik vind een groot/hoog horloge echt vervelend onder een overhemd.
Met korte mouwen daarentegen is het juist wel mooi als het horloge iets meer “body” heeft.
Ik heb dit ook met kleur en verschillende banden. Ik vind het leuk om een beetje af te wisselen.

Mijn nieuwe modellen zijn mede daarom 40 mm.
Ik denk dat de grote horloges 42 zullen worden en de kleinere mannen modellen 38 - 40 mm.

Panerai blijft wel gewoon groot!

Hubert Pelllikaan

e.a. heeft m.i. echt met de glasdiameter te maken
een kleinere kast met een dun bezelrandje
en een relatief grote glasdiameter is gevoelsmatig
groter dan dezelfde kast met een klein glaasje.

Ik denk, Hubert, dat 40-42 mm gewoon momenteel het “gouden gemiddelde” is… groter dan 42 is al snel “echt groot” en in het geval van jouw horloges is het 't grote glas dat maakt dat ze groter tonen… Ik heb sinds kort een Vostok Komandirskie van 40 mm, maar die toont veel kleiner door de duikring om het glas…

Ik ben helemaal terug naar kleinere horloges.
het grootste horloge dat ik ooit heb gehad was een Omega Seamaster van 42mm
prachtig horloge.
Maar vond het geen gezicht om mijn smalle polsen.

Ik vind juist de Komanderskie’s en Amphibia’s vrij groot dragen voor hun diameter
vooral op nato of zulu,
doch een heel prettig formaat aan de pols.

Dat is zeker waar.
Ook het kast materiaal is van invloed.
PVD zwart oogt iets kleiner dan bijv. staal.

Ik heb 17,5 - 18 cm polsomtrek en moet zeggen dat er nogal wat goed op past,
Alle foto’s op monsterwatches zijn met mijn pols in beeld gemaakt, er is er geen die erg misstaat.

Mijn zwager heeft een Omega speedmaster pro en een IWC (maar ben even vergeten welke - slecht van mij) die ik altijd even om heb als ik hem zie en iedere keer denk ik; neh, te groot. Ik heb een tijd overwogen om een speedmaster reduced te kopen (die heeft mijn zus) maar dat ik vind ik dan weer niet de ‘real deal’. Zucht, ik ben een beetje moeilijk geloof ik.

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik denk, Hubert, dat 40-42 mm gewoon momenteel het
"gouden gemiddelde" is…

ik denk ook dat 40 a 42 t huidige gemiddelde is. maar t hangt ook af vd dikte en vorm of iets staat of lekker zit. mn seadweller is slechts 40mm, maar draagt als n wiebelend tonnetje, terwijl mn smp v zo n 42mm prima zit door de plattere kast en bredere achterdeksel.

Zag laatst iemand met een omgebouwd vestzakhorloge om zijn (stevige) pols…