Ben ik nou zo raar? Diameter

Ik ben echt wel in de markt voor een nieuw (gebruikt) horloge en zie ook wel types hier langskomen waarvan ik denk “leuk design”. Maar dan de maten:42, 46 enz mm. Ik heb een 17,5 cm polsmaat maar alles groter dan 38 mm vind ik op de een of andere manier niet mooi staan bij mijzelf. En praktisch vind ik de grotere maten ook niet (dikte ook niet).

Ik hoop zo dat de mode op een gegeven moment weer omslaat naar “ouderwetse” afmetingen.
Wat denken jullie? Zal de grote maten hype overgaan of ben ik veroordeeld tot vintage?

Jogem Schreef:

Ik hoop zo dat de mode op een gegeven moment weer
omslaat naar “ouderwetse” afmetingen.
Wat denken jullie? Zal de grote maten hype
overgaan of ben ik veroordeeld tot vintage?

L’histoire se répète. Ik heb het idee (dus uiterst subjectief) dat de massa nog steeds groter mooi vind, maar dat er een onderhuidse stroom is terug naar kleinere maten. Inmiddels loop je niet meer achter met een kleiner horloge, maar ben je een early adopter.

Overigens ben je niet enkel op vintage aangewezen, want er is toch heel wat nieuw te krijgen. Bijkomend voordeel, over een paar jaar, loop jij tenminste niet voor gek :wink:

Even wachten en de VDB horloges, hangen als klokken aan de muur. Als je tenminste er een nisje voor hebt, zodat ze niet te ver uitsteken :z

Ik denk dat er wel weer een keer een ommekeer plaats zal vinden bij de grote diameter trend.

Soms, omdat ik nou eenmaal een horlogetik heb kijk ik zo nu en dan wat een dame of heer om de pols heeft…

En ik zie wel kleinere horloges de laatste tijd.

Het is volgens mij ook een trendvolgend euvel, Als Sly & Arnie een dikke U-Boat of Panerai omknopen voor een film dan denken misschien een hoop mensen:

Goh dat zou mij ook wel goed staan!:frowning:

En het lijkt er soms ook wel op alsof het regio gebonden is?

Raar maar ja dat is een trend ook zo nu en dan.

Groeten.

Noel.

De mens kan veranderen, ik denk dat je uiteindelijk
vanzelf gaat wennen, gewoon van alles doordragen
en uiteindelijk heb je nergens moeite meer mee.
grotere diameters zijn vaak beter afleesbaar en hebben
meer functies en pasvorm c/q hoogte is afhankelijk van het model en je bandenkeuze er zijn plenty grote diameters
van minder dan 1cm kasthoogte.

Ik vind het leuk om zowel grote als kleinere horloges in mijn collectie te hebben

Met lekker weer en een t-shirt aan vind ik een groter horloge om geen bezwaar. Met andere outfits vind ik het juist lastig dus neem ik een kleiner/ platter formaat.

Zal een rage zijn, vaak is het ook geen gezicht, want de uurwerken zelf zijn niet groter, waardoor bij chrono`s de wijzers voor het oog wel heel erg dicht bij elkaar zitten. Wil je een groot horloge, koop dan een groot horloge met een groot (en magistraal mooi) uurwerk, zoals de Zenith met het 5011K (zakhorloge) uurwerk. Dan is het tenminste nog zinvol :wink:

Ik zie er persoonlijk ook geen been in om sommige
volgens de specificatie “kinder of dames” horloges te dragen
bij veel van die dusdanig omschreven klokjes is het mij niet
duidelijk waarom dat nu perse een kinder of damesklokje zou zijn. metname bij kunststof sporthorloges kom je als "kerel"
nog leuk waterdicht spul tegen wat ook lekker licht van gewicht is en weinig complicaties heeft dus goed afleesbaar.
:#

Ik denk dat ‘groot en klein’ gewoon naast elkaar blijven bestaan, want beiden hebben bestaansrecht. Dat zie je ook duidelijk hier op het forum (met een tendens naar de wat grotere maten).

Hier ook een 17.5 cm pols, met als grootste een Steinhart Flieger van 47 mm en kleinste een ZentRa van 27 mm (met een wat langere kast-vorm), kan allebei prima.

Ik ben ook absoluut fan van de “kleinere” horloges en heb zowel moderne als vintage. Het is m.i. gewoon een kwestie van voorkeur.

Bedankt voor de reacties! Ik weet dat er ook nu nog kleinere horloges geproduceerd worden maar het is toch een minderheid. De meesten lijken >42mm.
Nou ja, ik wacht wel af tot er ook weer kleinere horloges worden aangeboden (ook hier) die voldoen aan mijn eisen en smaak.

Azië wordt steeds belangrijker als horloge markt dus zullen de maten met de toenemende vraag daar steeds kleiner worden. Deze trend is al ingezet en als je naar de laatste nieuwe horloges op basel kijkt dan gaat die trend alleen maar groeien. Zelf heb ik polsen van 22 cm maar het lekkerst zit toch mijn gmt master van 40mm. Maar de 48 mm te steel zit ook perfect.

Zoltar Schreef:

Azië wordt steeds belangrijker als horloge markt
dus zullen de maten met de toenemende vraag daar
steeds kleiner worden. Deze trend is al ingezet en
als je naar de laatste nieuwe horloges op basel
kijkt dan gaat die trend alleen maar groeien. Zelf
heb ik polsen van 22 cm maar het lekkerst zit toch
mijn gmt master van 40mm. Maar de 48 mm te steel
zit ook perfect.

Maar Aziaten houden juist van bling bling dus hoe groter hoe beter.

Nog een keer goed lezen Wesley :wink:

Hoi Jogem,

De vraag of de grote maten hype zal overgaan of dat je veroordeeld bent tot vintage is mijns inziens niet zo relevant. Draag gewoon het horloge waar JIJ je prettig bij voelt. Ik heb zelf smalle polsen en draag (nieuwe) horloges met een kastdiameter tussen 36 en 38mm. Weliswaar niet volgens de laatste mode maar dat interesseert mij niet. Succes met kiezen…

Michel

ja je bent ‘raar’.

tenminste, in de zin dat je afwijkt vd (volgens mij nog) lopende trend v grote horloges.

of dat erg is, ligt aan jezelf. ik ben t echter eens met mdevalk. draag gewoon wat jij mooi vind.

persoonlijk vind ik 40 a 42mm en nie te dik het lekkerst/mooist om mn pols zitten.
maar af en toe n 44mm met aflopende lugs vind ik lekker stoer staan, of mn 38mm 1963 vind ik ook best… adorable staan :+

In een ander draadje is ook al de vergelijking Lug-to-lug, in combinatie met een bepaalde diameter besproken…

Ik weet niet of ik er een “vuistregel” aan kan knopen… Voor banden hanteer ik de vuistregel dat een band niet kleiner zou mogen zijn dan de helft van de diameter… echter… mijn 40 mm Vostok, houdt zich daar niet aan met een 18 bandje…

wat lug-to-lug in verhouding tot diameter betreft… ik denk dat een horlogekast minimaal 10% langer moet zijn dan zijn diameter., ga je veel langer dan wordt het model wel slanker… maar wel groter…

ik heb zelf, net als de TS, een polsomtrek van slechts 175mm, de Vostok met zijn 40 mm, toont mooi vind ik persoonlijk…lijkt kleiner dan ie eigenlijk is…ik schatte em op 38 mm, bleek dus 40 mm te zijn… , zelfs de voor mijn doen, “Klatser” van 42 mm, mijn Instrument 2 met een diameter/lengte verhouding van 1:1.12 valt goed op een dun poslsje

Ik denk persoonlijk dat groot en klein naast elkaar blijven bestaan… de ene dag draag ik groot… een andere dag klein… mijn Panzerseiko is ook maar een kleintje…

Het is ook heel persoonlijk. Niet zelden zie ik een grotere klok om een vergelijkbare pols als die van mij en dan vind ik het bij de ander niet verkeerd staan. Draag ik het klokje zelf dan heb ik dat wel. Misschien is het wel een kromme waarneming. Foute vergelijking: zoals een meisje met anorexia die zichzelf in de spiegel te dik vindt.

Overigens vind ik een 36-38mm horloge met 20mm band ideaal, ik vind 20mm net even comfortabeler dragen dan 18mm meestal.

Met mijn eveneens smalle polsjes moet ik ook geen Kyboe omdoen… maar 42 mm gaat bij mij nog… de Vostok is 40 mm op een smalle 18 mm… maar toch draagt ze fijn…

er is in elk geval genoeg keuze… er zijn genoeg merken die nog altijd horloges maken kleiner dan 42 mm…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik weet niet of ik er een “vuistregel” aan kan
knopen… Voor banden hanteer ik de vuistregel dat
een band niet kleiner zou mogen zijn dan de helft
van de diameter

En groter vind ik vaak wel stoer. Zoals een 44mm Luminor met 24mm band. Zelfs als het doorslaat, zoals bij VDB, vind ik 't wel stoer. En ik heb zelf geen last dat het oncomfortabel zit.