[WAARSCHUWING VOORAF: KOMT EEN STUKJE OVER REPLICA IN VOOR!] (td)(td)(td)
Terug van een ruim een maandje Hong Kong en Zuid-China geweest. Wat een hoop moois is daar te zien en te koop. Met name op horlogegebied. Op Hong Kong Island zijn er buurten waar je omvalt van de merken. VC, AP, PP staan gebroedelijk naast elkaar met volle vitrines. Je waant je zowat in Zwitserland. Met name met die kouwe airco, want als je buiten de deuren stapt, stroomt 't zweet zo van je voorhoofd…
Maar met open mond staan vergapen aan mooie Atmos klokken, de vele tourbillons te bewonderen, en te huichelen om de over-gepimpte Rolexen. Juist ja, die ene met tijgerprint en vele steentjes 
Ook nog in de Omega-store geweest. Heb daar al de OSPOLMLE mogen bewonderen. Een mooi klokje, maar het formaat viel me uiteindelijk een beetje tegen. De verhoudingen vond ik minder mooi dan bij de full-size. Maar die vonden m’n vader en zus te groot. Moet er nog even goed over nadenken en even goed vergelijken met de Sub-Mariner.
Wat opvallend is met 10 jaar geleden, is dat de prijzen aardig aan de man zijn. Er valt nog steeds nog wat af te dingen, maar de prijzen blijven in HK best hoog. Van een vriend heb ik gehoord dat dit komt door de vele rijke Chinezen die naar HK komen om te shoppen. Verkopen ze in China dan geen Rolex enzo? Tuurlijk wel, maar men vertrouwd 't daar niet, dat ze liever een tripje naar HK nemen…
Dus eens naar China gegaan en daar eens rondgekeken. Ook daar hebben ze mooie merken, maar ligt de nadruk op Rolex en Omega. Niet anders verwacht. Maar die rijke Chineze hebben gelijk hoor! Want ook een hoop namaak gezien. En niet een kermisklokje met een Roleks stikkertje erop. Sommige zijn zeer goed nagemaakt. Zien er harstikke echt uit. Tot bijv. de nieuwe sluiting van Rolex aan toe. Bij de meeste is het wel zo, dat bij een nadere inspectie de afwerking wel minder is. En soms lijkt 't gewicht niet te kloppen (al ben ik geen expert). Een Daytona voelt erg licht aan en een Deepsea weer te zwaar.
Euh… moet toegeven, heb zelf ook gezondigd. Ik zag namelijk een klokje en moest meteen aan de Ingersoll van Fr3d denken http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,169352,169429#msg-169429. Het leek op een soort tourbillon, maar die dan 1x in 't uur rond draait (weet niet wat de juiste term er voor is, als die al bestaat). Heb de stalen versie van onderstaand klokje gekocht.

Met name de details trokken me erg aan. Het uurwerk heeft een gangreserve en een een tweede tijd. De gepolijste gebolde arabische cijfers zien er mooi afgewerkt uit. En dan natuurlijk het geskeleteerde rad dat als urenwijzer dient. Ook het uurwerk is aardig gedecoreerd met Cotes de Geneve en Cotes Circulaires. De afwerking van 't klokje is wel van mindere kwaliteit. Onevenheden op de decoraties zijn bijvoorbeeld met 't blote oog zichtbaar. En op de wijzerplaat zijn als je heel goed kijkt kleine vuiltjes te zien. Maar dat mag de pret niet derven. Wat ik alleen jammer vind is dat er zo nodig Glashutte op moest staan. Begrijpelijk, want 't gros gaat er voor om daar replicas van dure merken te kopen. Ik was juist op jacht naar goedkope, maar interessante uurwerken. Maar voor de prijs heb ik 't niet kunnen laten. Dit klokje heeft me namelijk nog geen 4 tientjes gekost. Jammer van 't nep-merkje, want 't horloge vind ik mooi genoeg om te dragen. Had em graag gekocht met een plakmerk. Van sommige bekende modellen heb ik die ook gezien. De verkopers zeggen er dan vlug bij dat ze em ook hebben met “het juiste merk” erop. Helaas van dit model dus geen plakmerk…
Dit jaar niet rondgeneusd naar normale goedkopere horloge, zoals Seiko enzo. Zijn ook speciale shops in HK die aparte modellen verkopen, welke bijvoorbeeld niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Volgende keer maar weer.