Benieuwdheid naar een belangrijk topic-thema

Goedemorgen HF’ers,

ik ben benieuwd - op het gevaar af nu een ‘popcorn-en-cola-topic’ te openen, wat uitdrúkkelijk niét mijn doel is - naar een belangrijk topic-thema … :

• waardoor komt het, hoe veelzijdig de reden(en) ook kan/kunnen zijn, dat je als horlogeforumlid zijnde géén rust kunt vinden, tót je :
  1. jouw ‘holy grail’ zal hebben gevonden - en/of -
  2. je jouw volledige collectie zal hebben bereikt,

die jouw ‘honger’ naar nóg meer stuks vollédig gestild zal hebben ?

Graag zal ik alle antwoorden c.q. reacties hierop met grote belangstelling tegemoet zien én uiteraard lezen.

P.S. : ikzelf ben nu al zo’n 6 weken in het duidelijke gevoelen, dat ik mijn vollédige verzameling heb bereikt.

Thans geniet ik tot mijn vreugde veel van mijn horloges, zónder de ‘pressie van het verlangen naar het nog méér stuks willen bezitten’

3 likes

De passie voor horloges is vaak een eindeloze zoektocht naar perfectie of persoonlijke voltooiing. Het streven naar die ene ‘heilige graal’ of het uitbreiden van de collectie komt voort uit liefde voor het vak, waardoor horlogeliefhebbers altijd op zoek lijken te zijn naar die volgende bijzondere aanwinst die hun collectie completeert. Het draait om het verzamelen, de verhalen achter de stukken en het voortdurende streven naar iets unieks dat de verzameling nog specialer maakt.

Nu ga ik weer naar bed. :+1:

10 likes

Dank je voor jouw duidelijke verwoording, @Chlorophyl, Nelis. :slight_smile:

2 likes

Ik vind dat ChatGPT best ok. :wink:

4 likes

Hè, weer door de mand gevallen. :innocent:

Ja, ik vond dat deze vraagstelling wel een passend antwoord verdiende.

6 likes

Bij mij door toevoegingen aan de collectie meer tevredenheid, maar tegelijkertijd ook onrust. Na de zoveelste aanschaf rationeel het idee opgevat dat er bepaalde elementen ontbreken in mijn collectie. Zo ben ik nu op zoek naar o.a een small second, field watch, high beat, Flieger zonder chrono, true GMT, dress met chronograaf en dankzij speuren, lezen en kijken op HF krijg ik iedere keer weer nieuwe inspiratie. Gisteren nog door een nieuw topic over big dates, gaat toch weer in mijn kop zitten :crazy_face:

6 likes

Een groot deel van de hobby is voor mij juist het zoeken naar bijzondere of leuke horloges. Dat maakt dat een ‘holy grail’ niet echt bestaat voor mij, wel dat er (veel) horloges zijn die ik graag nog een zou bezitten of zou willen proberen.

Mijn collectie/verzameling of hoe je dat noemen wil bestaat gewoon uit een setje horloges die ik op dat moment supergaaf vind. Sommige daarvan gaan denk ik niet meer weg, maar andere mogen heus wel weer geslachtofferd worden wanneer ik erop uitgekeken ben, zodat ik dat geld weer kan inzetten bij de aanschaf van een volgend horloge waar ik dan weer heel blij van word.

Dat was een lang antwoord om te zeggen dat mijn verzameling niet zo gauw ‘klaar’ zal zijn.

11 likes

Exact dit :blush:

Ik heb ook al ondervonden dat meerdere horloges inwisselen voor 1 duurdere “grail” niet werkt, omdat je uiteindelijk toch weer meer horloges koopt en je grail een trap opschuift.

Voorlopig zit dat bij een Lange Up/Down bij mij, maar ik ga dat niet najagen, want dan gaat er immens veel geld in zitten en zal het nog niet gedaan zijn vrees ik :sweat_smile:

4 likes

Ik merk wel dat geleidelijk aan, onbewust, de hele collectie in de breedte ook in financiële zin iets wordt geüpgraded, maar dat heeft denk ik te maken met dat mijn evoluerende smaak. Wat overigens niet betekent dat ik segmenten daaronder niet meer kan waarderen, in tegendeel.

5 likes
  1. Foto’s a.u.b.
  2. Ambetant gevoel hé. Wat nu?

Zelf had ik dat gevoel ook na de aanschaf van een side grail. Intussen heeft 1 horloge het nest verlaten, en is het gevoel er nog steeds. De horlogepot is leeg, maar ik oriënteer me intussen wat op een lange termijn aankoop.
Ik wou ooit een reverso, maar blijkt toch niet super op mijn pols te liggen.

Dus laat ik mijn hoofd rustig verder dingen verzinnen. Bvlgari passeert geregeld in de gedachtengang … maar de horlogepot is toch leeg.

4 likes

Een side grail…? Er was hier ooit een lid met een hele side collection. Daar hebben we toch een beetje om moeten lachen destijds.

2 likes

Hoe noem je anders een duur horloge dat al lang op je radar staat, maar niet kan tippen aan je grail?

4 likes

Een miskoop in spe :sweat_smile:

7 likes

Een Navitimer?

Die blijft hoor. Kan gewoon niet tippen aan de ZEP, maar krijgt daarom niet minder polstijd.

1 like

Ik heb inmiddels leuke exemplaren van alle stijlen die ik hebben wil. Ik wordt niet vaak meer ‘hebberig’ als ik andere horloge op het forum zie. De drang tot aankoop van andere horloges is daarom tegenwoordig laag. Sterker nog, ik heb nu zoveel horloges die ik graag draag, zoveel horloges die om polstijd smeken dat het me dwars begint te zitten. Reden te meer om voorlopig niets meer bij te kopen of, wat ik nooit voor mogelijk heb gehouden, misschien zelfs in te krimpen.

4 likes

@Nobler, heer P.P.A. van der Meer, ik begrijp het goed, ben het tevens volkomen met u eens. - (dat het u dwars gaat zitten, vind ik jammer, evenals de krimp te willen gaan inzetten) :wink:

De tevredenheid die ik nu ervaar, heb ik altijd al willen beleven, dus ik ben gelukkig zó met mijn horlogesverzameling. :smiley:

3 likes

Een collectie is voor mij nooit “af”. De meeste horloges die ik koop zijn elke keer een stapje omhoog in afwerking, uurwerk en daarmee vaak ook prijs. Hierdoor blijven er vaak wel horloges in het kistje liggen die ik bijna niet meer draag. Toch is op gaan ruimen binnenkort :thinking:

3 likes

Is voor mij nooit af. Al zijn er wel weken dat ik geniet van 1 horloge, er komt altijd wel iets op mijn weg dat ik wil proberen. Wat voor velen moeilijk vatbaar kan zijn, is dat ik kan genieten van horloges gaande van 38 tot 6200€. En sinds 2018 verkoop ik zelden nog horloges. Ondertussen geleerd dat een duur horloge niet zorgt voor minder “onrust”.
De verzameling is opgelopen tot meer dan 90 stuks. Ik hoop ooit rust te vinden met 6 horloges, maar ik denk dat dit niet/nooit gaat lukken.

3 likes

Als de grail binnen is, is de collectie af. Punt.

3 likes

Een tudor :innocent:

3 likes