Benson L1

Jawel maar die ontwerpen toch over het algemeen zelf de kast en de plaat.
Breitling is overigens een moeilijk verhaal omdat ze in de jaren 70 door een faillissement hun rechten zijn kwijtgeraakt.

de Royal Oak een ontwerp van Gerald Genta ( he geen eigen ontwerp ) een uurwerk van jaeger le coultre ( geen eigen uurwerk), wijzers van een grote wijzerfabrikant,…iedereen is het erover eens dat dit geen plakmerk is,…

IWC is pas zelf kasten draaien door de samenwerking met Porsche Design ( die wilde titanium, maar de kasten leverancier aan IWC kon geen titanium maken, dus moest iwc het zelf maken. Het idee natuurlijk van oorsprong, IWc liet de kasten door Porsche Design ontwerpen en bij een kastenbouwer maken, uurwerk inkoop ( ETA en Jaeger le Coultre, de mecha-kwarts). en dus zou dit volgens de omoschrijving ook plakkers zijin ???

Nee want het gaat hier om bekende ontwepers? Als een kasten bouwer een kast ontwerpt en die koop je in, is het verhaal in feite hetzelfde…

Dat ze iets ontwerpen maar door een ander laten maken maakt het geen plakmerk. Dat ze iemand anders huren om het voor ze te ontwerpen maakt het ook geen plakmerk. Maar dat je uit een catalogus onderdelen kiest en daaruit een horloge laat maken dat als enige originele onderdeel de naam er op geplakt heeft… dat is plakmerk :smiley:

en dan zeg ik ZENO :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

en ik zeg we zijn weer bezig met ons paradepaardje ik wil actie zien ,bloedspatters ,scheldwoorden en…
nee hoor grapje :slight_smile:

Absoluut. Maar niet altijd. En zo zijn er nog wel een paar.

ach als horloges van goede kwaliteit en een goede prijs niet geheel origineel zijn, vind ik het prima…

Maar voor veel geld ( veel bepaald ieder maar voor zich ) verwacht ik iets origineels.

Wat ik al in mijn vorige reactie vermeldde; de definitie “plakmerk” is lastig te definieren. Zoals Master-Fan beaamt maken meer (bekende) merken gebruik van onderdelen/materialen van andere merken. Hierdoor is het lastig te bepalen wat eigen ontwerp/concept is. Ik denk dat het elkaar in veel gevallen overlapt, dat maakt helemaal niet uit als merken daar goede afspraken over hebben gemaakt. In andere gevallen is daar duidelijke wetgeving/jurisprudentie over.

Wel leuk dat Benson hier een ware sportieve discussie op gang brengt!

Ik ook. En daar is het hier om begonnen :wink:

Nu BT zich hier op het forum van zich laat horen, heb ik een vraagje,…

Een tijd geleden verkochten jullie horloges van het merk apogaum, dat waren mechanische horloges, waaronder ook automatische chronografen, die kostten rond de 150 euro. Daar stond op de wijzerplaat swiss, en in jullie begeleidende tekst stond dan zwitsers horloge. Nu vroeg me af of er niet gebruik wordt gemaakt van chinese uurwerken, ik kan me niet voorstellen dat er een zwitserse mechanisch chronograaf uurwerk in zit voor pakweg 150 euro? Hoe zit dit? als het wel een zwitsers uurwerk is, dan is het een spot koop voor zo’n horloge…

Inderdaad hebben wij een tijdje Apogaum verkocht. Volgens de leverancier waren dit origineel Swiss horloges. Na wat onderzoek bleek dit niet het geval. Tevens viel de kwaliteit in sommige gevallen tegen. Hierna hebben wij het merk direct verwijderd. Apogaum verkocht goed, echter willen wij 100% kwaliteit verkopen. Met vallen en opstaan leert men.

dank voor het antwoord, ik geloofde het al niet, hoewel er best aardige modellen tussen zaten.

Er zaten inderdaad leuke modellen tussen die ook zeker goed verkochten. Gelukkig hebben wij het “verlies” kunnen opvangen met Breytenbach. Een merk waarvan wij nu officieel importeur/distributeur zijn.