Beoordelingen (ver)kopers Marktplaats

Hè hè, ze testen een nieuwe functionaliteit: het elkaar met sterren beoordelen na een (ver)koop.

Dit gaat de goede kant op. eBay had het natuurlijk al. Of hebben wij twijfels?

Gr. Hans

3 likes

ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken…

Fake accounts die zogenaamd iets kopen bij een verkoper zodat ze een goede recensie krijgen. Ik zie het al gebeuren.
Piet geeft Klaasje 15 euro, zodat Klaasje een schemerlamp kan kopen voor diezelfde 15 euro van dezelfde Piet.

Maar hoe je dat tegen kan gaan?

Goede vraag. Al stelde je die vraag niet.

1 like

Leuk en aardig maar er zitten wel haken en ogen aan. Als je als koper een verkopen een slechte beoordeling geeft, geeft de verkoper uit rancune dan ook een negatieve review terug? En kunnen mensen dit ook niet als chantage middel gaan gebruiken? Op ebay wordt het in ieder geval goed gemonitord.

1 like

Je kan pas beoordelen na een aankoop. Het zal niet veel helpen mbt oplichters. Die nemen na ieder ‘verkocht’ horloge toch weer een nieuwe account. Sterker nog. Als ze een account kopen met een positieve waardering hebben ze meer kans iemand op te lichten!

1 like

Dat werkt het net als op Ebay, dat je als verkoper met weinig feedback moeilijker je items verkoopt.

1 like

Klopt maar ook daar heb je accounts die gekocht worden door oplichters. En daar worden dus mensen ook opgelicht. Maar omdat bij Ebay veel meer mensen CC en Paypal gebruiken lopen ze minder risico. Bij MP gaat dit meestal niet op die manier en veilig oversteken van MP is een wassen neus.

Ik denk dat het een schijnveiligheid is.

1 like

ik denk dat het wel nuttig kan zijn hoor. Ik ben nog nooit opgelicht als in de zin van dat ik het horloge nooit ontvangen heb. Maar wel met enige regelmaat een horloge ontvangen dat niet zo goed liep als werd gezegd. Voor dat soort gevallen zou het wel een toegevoegde waarde zijn. Met name dus om de mensen die je “troep” verkoper uit te vissen, verkopers die hun items beter laten doen voorkomen dan ze in het echt zijn.

2 likes

“Het gemiddeld aantal sterren van de beoordelingen komt namelijk bij het profiel van de gebruikers te staan. Kopers en verkopers krijgen elkaars ervaring pas te zien als de wederpartij deze heeft gedeeld en de ervaring van beide partijen wordt tegelijkertijd gepubliceerd. Als slechts een partij zijn ervaring deelt, komt deze na veertien dagen automatisch zichtbaar bij het profiel op de site en de apps.”

Laatste alinea van dit bericht:
https://tweakers.net/nieuws/142509/marktplaats-voert-eind-volgende-maand-beoordelingssysteem-voor-gebruikers-in.html

Publicatie is dus gelijktijdig.

2 likes

Sterren geven zonder de mogelijkheid om dit toe te lichten voegt niks toe.
Men wil op zijn minst zien op welk soort product de beoordeling betrekking had, anders krijg je inderdaad iemand die 50 dvd’s verkoopt voor enkele euro’s en daarna oplicht met de verkoop van horloges van duizenden…

Doen ze het goed dan geven ze alle opmerkingen weer en de verkochte advertentie.

1 like

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dit eigenlijk werkt. Ik gok dat dit alleen kan bij een betaalverzoek op MP? Hoe weet MP anders aan wie je het verkocht hebt? En als een koper niet komt opdagen, kan je hem dan ook een negatieve review geven?

1 like

Als je via iDeal betaalt, kan je direct een beoordeling geven. Als je betaalt via normale bankoverschrijving of contant, kijkt marktplaats naar het aantal berichten wat er is gestuurd. Als er volgens marktplaats voldoende berichten zijn verstuurd voor een koop, kan je sterren geven.

2 likes

Dat zou super zijn. En nog een: bieden is kopen. Anders niet bieden.

1 like

Op Tweakers vind ik de reviews anders best aardig werken. Is een verkoper het niet eens met een review, dit openbaar kan worden betwist. Op deze wijze kan koper de review extra toelichten en kan verkoper in discussie gaan. Mocht blijken dat de review ‘herzien’ moet worden, Tweakers dit eveneens toelaat. Kortom; heel transparant (jeukwoord).

Als bij Marktplaats alleen sterren kunnen worden toegekend, dit voor mij geen meerwaarde heeft. Zegt mogelijk iets, maar alleen bij heel veel (100+) reviews.

2 likes

Lijkt weer een functie die Marktplaats introduceerd om schijnveiligheid te creëren bij potentiële kopers.

Net zoals de gelijkoversteken service die kortgeleden is uitgerold. Het idee is leuk, maar de uitvoering laat gewoon te wensen over. Meerdere keren gelezen dat de verkoper een verkeerd/kapot product of zelfs een lege doos had verstuurd. Koper kon naar zijn centen fluiten, er was immers een pakket afgeleverd!

Waarschijnlijk wordt deze functie net zo onbetrouwbaar, manipuleerbaar en slecht uitgedacht als het gelijk oversteken.

1 like