Sinds een paar jaar ben ik aan een leesbril. Begon met wazige lettertjes in het schemerlicht en het niet kunnen lezen van een menukaart in een restaurant met gedempt licht. Eenmaal aan een leesbril lijkt het wel of het lastiger wordt om kleine lettertjes te lezen zonder die bril. Heel herkenbaar bij leeftijds- /lotgenoten denk ik.
Op het forum zie ik allemaal prachtige horloges langsgaan, die ik nooit zou kopen. Gewoon omdat ik zonder leesbril niet kan zien hoe laat het is…
Ik merk dat de horloges met een minimaal contrast tussen wijzerplaat en wijzers inmiddels het veld hebben moeten ruimen en vervangen zijn door voor mij beter afleesbare klokken.
Laten jullie ook je keus afhangen door je zichthandicap?
Ik herkenm veel in je verhaal! Ben 46 geworden zonder leesbril maar nu moet ik er echt aan geloven.
Om mijn Monaco goed te lezen heb ik een leesbril nodig en de datum bij de meeste horloges kan ik ook niet meer met het blote oog waarnemen. Ik heb mijn keuze in horloges echter daardoor nog niet aangepast. Of ik dat in de toekomst ooit zal gaan doen weet ik niet. Denk het niet, vind een Omega Speedmaster al druk genoeg dus zo’n Citizen heeft mijn aandacht toch al niet.
Ja zeker,ik kijk meestal naar horloges die veel contrast hebben en liefst zonder datum .
Ik heb er een paar bij die ik in het verleden gekocht heb die ik nu zelfs met een bril op niet kan aflezen.
Daarom voor deze gekozen.
Heel herkenbaar allemaal. Ook een aantal jaren met leesbrillen in de weer geweest.
Sommige horloges droeg ik niet meer omdat de tijd moeilijk te zien was. M’n Panerai lukte nog wel zonder bril.
Nu heb ik een goede multifocus bril altijd op en nergens problemen mee.
Ach het went wel.
Net als Ko heb ik bijna de hele dag een goede multifocale bril op en dan werkt zelfs een chrono weer overzichtelijk.
Wel moet de tijd ook goed af te lezen zijn zonder bril, want in de auto zie ik met bril juist weer niets!
Ik heb alleen een bril nodig bij het lezen. Dus het merendeel van de dag ben ik brilloos. Ik moet maar wachten tot ik aan de multifocale bril toe ben. Dan heb ik weer een uitgebreide keuze
Ook ik houd nu al 2 jaar rekening met de afleesbaarheid. Draag wel steeds vaker een (lees)bril. Is wel jammer, want sommige klokken hoef ik echt niet meer aan te beginnen (en datums zijn bijna nooit meer leesbaar; zo’n puist erop vind ik ook helemaal niks).
Gelukkig heb ik thuis al jaren een 26" beeldscherm > heerlijk.
Maar een 26" klok > niet te sjouwen
Haha ,hetzelfde probleem hier,alles binnen een meter zonder leesbril niet meer te lezen.
Ik kies daarom ook voor rustige klokken liefst donkere plaat met witte wijzers of andersom.
Om de datum te zien op de klokken die deze functie wel hebben moet ik(meestal)even de bril op…