Bergeon 5803 watchwinder hapert.

Ik heb hier een watchwinder.

Zonder horloge of horloges erop doet deze het goed, althans… het windt geen horloge op maar het draait.

Echter, zodra ik er een horloge opdoe draait het niet meer soepel rond.
Ik denk dan dat de motor niet meer lekker is.
Maarrr, als ik de molen verwijder draait de as, ook als ik het met de hand wat weerstand geef, zonder haperen rond.

Ik heb de tandjes gecontroleerd… zijn allemaal aanwezig.
Heb wat gespeeld met de hoogte van de molen op de as…

Ik krijg het echter niet soepen aan het draaien.

Wat doe ik verkeerd?
Wat is hier aan de hand?

2 likes

Hoor je de kunststof tandwielen slippen? Ik zie her en der al scheuren in het kunststof, kan mij zo voorstellen dat het kunststof deel op de motor (welke voor de overbrenging moet zorgen) op de metalen as van de elektromotor zelf slipt. Gokje, maar het zal iets in die richting zijn en geheid verband hebben met het broos wordende kunststof…

2 likes

Kan je niet meteen helpen, maar heb de mijne - NOS gekocht 7 jaar geleden; compleet bizar inclusief doos en manual - net weer eens aangezet om een recent servicebeurtje een paar etmalen te beoordelen. Mijn exemplaar is ook best rumoerig; en al dat kunststof in het raderwerk gaat op de lange duur ook niet werken…

Trouwens. Als je er 1 horloge op zet, doe je er wel eentje aan de andere kant ter gewichts-compensatie…? Beste is minimaal 3, natuurlijk om en om, en ongeveer gelijk in gewicht.

Hier onder opa en oma’s ebbenhouten barometer, die ze in 1980 aan mij toewezen mochten ze overlijden. Sinds 13 jaar in bezit.

De aardappel-kwaliteit foto’s van de A40 gaan beter worden. Een dezer dagen installeer ik mijn S24. :blush: Qua horloges gaat het hier alleen om de linker. De rest is gewichtscompensatie. En de tijds-schakelaar is ook essentieel, het ding hoeft niet de hele dag te draaien.

5 likes

Ik hoor geen tandwielen tikken of slippen, ga er morgen nog eens mee worstelen en anders gaat het naar de kringloop. :wink:

Ik zou hem hier te koop zetten. Met eerlijke beschrijving. Vang je er nog steeds gegarandeerd meer voor.

2 likes

Ja, weet ik. zou ik ook doen hoor, hier te koop zetten.
Vind het dan wel weer moeilijk wat ik moet vragen maar daar kom ik wel uit.
Boeit me eigenlijk ook niet…

1 like