Bergeon 6111 bandentool alternatief => Tool mod!

Met leren banden gaat het prima met een enkele, maar ik zocht vooral voor het veilig verwijderen van bracelets een alternatief voor een dubbele springbartool als deze 2 dure opties:

Ik kocht een goede passer, en monteerde daar 2 chinese “fork ends” in:

Die Chinese troep is van pisbakkenstaal, dus er moet wat beters in. Hier zie je dat de vorm er al helemaal uit is na 3 keer wisselen:

Ik heb 2 Bergeon 6767 tools, maar die “fork ends” passen niet. Ik kan de diameter van de “verdikking” in het midden nergens vinden van de bergeon 6111 fork ends.
Kan een eigenaar hier die even voor me meten met een schuifmaatje?

Dus niet van deze:

Maar van deze:

2 likes

second ik check het even voor je.

EDIT;;

2mm centraal

1 like

De Chinese hebben 1.94 en passen krap, maar die 6 honderste neem ik de gok maar op. Dank voor het snelle meten!

Schommelt tussen 198 en 200 hier maar die hondersten hangen wel enorm af hoe hard ik duw op mijn schuifmaat altijd. Moet er wel ingaan denk ik.

1 like

En besteld.
Een beetje passer: ca €25
2 Bergeon pinnekes: £14.81=€17,50 all in.

De Bergeon “tang modellen” zijn ca €110 resp €148. En boven de paar tientjes komen daar bij Cousins flink hogere verzendkosten bovenop.

1 like

Laat me weten hoe het werkt, dan maak ik er mij ook wel eentje :slight_smile:

1 like

Ik ben gek op goede el cheapo oplossingen, ik ben benieuwd!

Ik denk op basis van de ervaring met de slechte tips dat het wel een bruikbaar ding kan zijn. Je kunt wel met het wieltje de stugheid zo zetten dat hij op de goede breedte blijft staan. Wat je mist is de verende werking, een passer die je inklapt veert niet terug, dus als hij langs de kraag van een springbar slipt moet je hem weer even opnieuw op de goede breedte zetten. Dat slippen doet hij naar verwachting niet eerder dan een Bergeon, zodra ik er die Bergeon tips in kan zetten.

Ik denk dat dat een voordeel kan zijn, eenmaal vast houdt hij de kraagjes ingedrukt zonder zelf druk uit te moeten oefenen.

Ik heb een bergeon kloon. Een horofix. Is minder duur en zitten meerdere maten vorkjes bij. Die vorkjes zijn van goede kwaliteit. Een echte bergeon zit meen ik op 250 dollar. Een horofix op 90. Bij de bergeon krijg je alleen 1 setje vorkjes.

Welk model zou dat zijn?
Ik noemde de prijzen van deze 2, nu met link:

https://www.cousinsuk.com/product/spring-bar-tool-bergeon-6825?code=R38673

https://www.cousinsuk.com/product/spring-bar-tool-bergeon-7825

Let wel in ponden, ex 21% BTW, met verzendkosten van meerdere tientjes.

Welk model Horofix heb je?

Ik heb deze:

Titel gewijzigd van
Wie heeft er een Bergeon 6111 bandentool? => Tool mod!

Naar:
Bergeon 6111 bandentool alternatief => Tool mod!


@GhentWatch
@HorloG
De Bergeon “fork ends” had ik al eerder binnen, maar zojuist even geprobeerd in de passertoolmod. Het werkt nu prima, met goede fork ends. Endlinks verwijderen én weer plaatsen van een SKX in 60 seconden met een behoorlijk gevoel van controle.

Je moet natuurlijk nog steeds wel druk zetten om de tips in de kraagranden te houden, net als met een enkele. Ook sluit ik niet uit dat een “echte” en “verende” tool toch nog fijner is, maar ik heb er geen ervaring mee. Nogmaals, dit werkt prima en is voor bracelets een verbetering ten opzichte van een “enkele” tool (dus een 6767of een 6111).

3 likes