Vandaag een irritant schroefje van de deurklink met Loctite vastgezet, toen schoot ineens de Bergeon 6767 tool in mijn gedachte. Beide tips, de grote en de kleine, ook meteen een druppie gegeven. Deze zaten toch wel erg vaak lossing, nu dus niet meer!
Lekker pik, jouw dag kan niet meer stuk
You smartass mtf you
RIK dus
Is het al vrijdagmiddag?
Maar even serieus, geweldige prestatie, een mooi succes behaald!
Ja Bergeon maakt mij de pis niet lauw👊
super idee.
En wat nu als het tooltje breekt? Kun je m dan vervangen voor een nieuwe? Of zit ie tot in lengte van dagen erin vast?
(Excusez-moi mijn ignorance betreffende loctite)
Je heb verschillende soorten loctite. Variërend van loctite die losgaat met een beetje kracht zetten, tot loctite die muurvast zit en je eerst moet verwarmen om los te krijgen.
Gebruik al jaren de 222 voor dit soort zaken.
Ja, 222 is de beste keus. Vaak word 243 aangeraden of verkocht omdat die vaak in winkels als grijpvoorraad op de plank ligt.
Maar 243 is eigenlijk veel te strek voor zaken als schroefjes in een horlogeband. Een beetje weerstand is voldoende dat ze niet losdraaien.
Dit is afhankelijk van het materiaal. Goud en platina zou ik met 222 vast zetten maar een stalen band met dikkere schroeven ( zoals een Rolex Oyster band ) kan beter met 242 of 243 vast gezet worden.
Wel moet de schroefdraad vetvrij en schoon zijn.
Hangt denk ik ook wel van de constructie af.
Bij de speedmaster houden de schroefjes alleen het pinnetje op hun plaats dus dat zou ik niet vast zetten met meer als noodzakelijk. Als de pin zelf geschroeft is kan ik er wel inkomen om hem met een hoger nummer vast te zetten.
222 is primair bedoeld voor fijnmechanica en 243 voor het stevigere werk. Als je de 270 wilt losmaken kun je de lasbrander er beter bij halen.
Lees diverse onkundige reacties mbt het te vast zitten van bepaalde type Loctite.
Ik werk op professioneel niveau met Loctite voor fijn mechanische ASML constructies / modules en ook als horlogemaker.
Zie te vaak verdwenen drukker koppen en kronen die niet goed of met een te zwak middel geborgd zijn.
Demonteren is met iets warmte op het juiste punt zonder beschadigingen uit te voeren.
Wat had McGuyver allemaal kunnen doen als ie Loctite had?
… allemaal vragen…
Helemaal mee eens. Vrijwel alle soorten Loctite zijn los te krijgen op een specifieke manier.