Bergeon gereedschappen

Naast een horloge liefhebber. Vind ik het zelf naast leuk en handig dat ik zelf wat tools heb om mijn horloges zelf van een andere strap te kunnen voorzien of bij een enkele een batterij te kunnen vervangen. Nu heb ik al wat gereedschappen van Bergeon waaronder.

  • Bergeon 6767 (spring bar tool)
  • Bergeon 30081 schroevendraaier set
  • Bergeon Aambeeld van hard kunststof

Voornamelijk omdat ik begrijp dat dit het merk is wat alle horlogemakers gebruiken en de producten kwalitatief en mooi er uit zien. Echter zat ik nu te kijken naar een:
Bergeon 7825 Spring Bar Tweezer

Deze kosten €165/188,- tot bij hobbyklok €227,-

Er zijn vergelijkbare merken die ze voor ±€25,- verkopen.

Iemand enig idee wat deze bedragen zo absurd zijn. Is er iets van kwaliteit of garantie of gewoon puur het naampje?

https://www.amazon.nl/s?k=Bergeon+7825&__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=2T62O2M5SUE0B&sprefix=bergeon+7825%2Caps%2C86&ref=nb_sb_noss_1

1 like

Die zijn zeker niet vergelijkbaar kwa kwaliteit en niet in gebruik.

7 likes

Iets kan je weglaten. Bij veel van de topmerken, net als bij horloges, zit het zich in de details. Details die een wereld van verschil maken tijdens gebruik. Een spiraaltang van Dumont is een wereld van verschil met eentje horotec. Beide prima spiraaltangen, maar tja… voor de details betaal je.

Bij sommige tools zijn de clonen of goedkope varianten prima, maar het is ook afhankelijk van het segment horloges waar je aan klust. Een Patek kast maak je niet open met een Chinese bergeon kloon. Voor het gros van het midden segment volstaat de kloon echter prima en is de tolerantie goed genoeg.

4 likes

Bedankt. Ja ik snap wat u bedoelt. Ik verander soms een band van me Rolex of me Breguet.

Koop de bergeon en bedank jezelf voor het besparen van stress, krassen en andere ellende.

Serieus. Je krijgt spijt als je een oyster met een goedkope varianten wil wisselen. Ik raad je wel aan even filmpjes van verschillende bergeon tools te bekijken. De Bergeon 6825 is namelijk ook een top tool. Kijk even wat materiaal en maak voor jezelf uit wat je fijn lijkt in gebruik.

2 likes

bedankt ik had eigennlijk die conclusie ook wel getrokken :sweat_smile: maar kwa prijs dacht ik nog van poeff

Ff een korte pijn, maar je zult zien dat het het waard is.

Als je nu een goedkope aanschaft zal je later uiteindelijk toch die Bergeon 7825 willen hebben. Zeker voor Rolex of Tudor, waar de ruimte bij de springbars zeer klein is. Dan ga het niet redden met zo’n lompe namaaktool

Deze werkt minder handig dan de 7825 mijns inziens, want je komt makkelijker rond de band met een 7825.

2 likes

Eens en ik durf zelfs te zeggen dat het waar is.

1 like

Bedankt ook zeker een mooi apparaat.

Echter als ik zoveel geld uit geef ga ik liever toch voor de Bergeon 6825.

Bedankt voor de tip. Ik ga die bestellen

1 like

Op ebay.nl staat er voor €145.
Ik heb de 7825 al jaren, werkt gewoon het beste voor Rolex banden.

2 likes

Bergeon is veel fijner en de vorm van het bekje is anders waardoor deze veel beter werkt.

Het grote probleem met clones is dat ze vanuit dezelfde fabriek onder honderden verschillende “merk” namen op Aliexpress en Amazon gegooid worden, en dat je geen idee hebt (en kan hebben) welke goed zijn, meh zijn, of ronduit foef met peren zijn. Geen garantie op kwaliteit. Heb ik ook mogen ervaren met die “Horotec clone” bezel afnemers…

… waar mijn exemplaar zo lachwekkend veel speling had op de assen dat de messen meerdere millimeters in alle richtingen konden dansen. Echt hét gedrag dat je wil voor je gouden Rolex. :sweat_smile:

En ik heb er van dezelfde fabriek - maar andere batch/run - al in handen gehad die best oké waren. Compleet niet te vergelijken. Je kan er geluk mee hebben, of niet.

1 like

Ik heb van diverse tools, verschillende varianten, met name de dingen die je op AliExpress ziet.
Die dingen bleven juist verbuigen en het vorkje was veel te groot. Diameters en afmetingen heb ik even niet bij de hand.

Daarna heb ik de 6767 en 7825 aangeschaft en de rest ligt ongebruikt in de la.
Met deze 2 kun je alle kanten op.

Het bekje van een 7825 zou ik niet polijsten overigens. Dat zou ervoor zorgen dat de randen teveel afgerond worden en hun grip verliezen.

In dit geval is duurder niet beter, de 6825 ziet er misschien beter en steviger uit maar zoals al gezegd is werkt de 7825 een stuk fijner