Mijn Breitling B1 A68362 wijkt in een maand ongeveer 14 seconden af (hij loopt achter) Valt dit wel binnen de normen?
Ik weet dat een mechanisch horloge is af te regelen maar is dit mij quartz horloges ook zo of moet ik er maar mee leven?
Mijn Seiko BFK de enige ander quartz die ik heb loopt nauwkeuriger dan mijn B1 (mijn Hamilton X-wind trouwens ook en dit is een automaat…)
Dus pakweg een halve seconde per dag… Zoek eens op wat de officiele chrometernorm is.
hamiltonfan Schreef:
Mijn Breitling B1 A68362 wijkt in een maand
ongeveer 14 seconden af (hij loopt achter) Valt
dit wel binnen de normen?
Ik weet dat een mechanisch horloge is af te
regelen maar is dit mij quartz horloges ook zo of
moet ik er maar mee leven?
Mijn Seiko BFK de enige ander quartz die ik heb
loopt nauwkeuriger dan mijn B1 (mijn Hamilton
X-wind trouwens ook en dit is een automaat…)
Ik heb een colt quartz gehad die in de enkele maanden dat ik hem had nul seconden afweek. Mijn Breitling Aerospace wijkt tussen het verzetten van zomertijd en wintertijd ook nul seconde af met atoomtijd. .
Voor superquartz vind ik een afwijking van 14 seconden per maand zeer groot
Dat is géén normale afwijking!
Quote: "…moet ik er maar mee leven?"
Ha, ha, ja stel je nou eens voor dat er inderdaad niets aan te doen is? Wat voor alternatief is er dan om nog wat kwaliteit uit het leven te halen? Het zou indedaad een ramp zijn en probeer dat maar eens een plekje te geven. De wereld op z’n kop. Alsof de vloer onder je weggeveegd wordt. En dan nog wel een Breitling, dat maakt het nog veel erger! Meditatie? Medicijnen? Therapie?
Ik pest maar wat
maar zonder gekheid: ik zou me persoonlijk helemaal niet druk maken over zo’n afwijking. Ik vind het echt een futiliteit.
Je komt dan na een maand wel 14 seconde te vroeg op je werk! Daar moet je geen grapjes over maken 
Ik zou het horloge wel laten nakijken. Ik heb oude vintage horloges die een minuut per dag verliezen, en dat kan me niets schelen.
Ik ben geen astronaut. Het gaat niet om precisie.
Maar een product moet wel doen waarvoor het gemaakt is. Een Breitling superquartz is een sieraad, maar wel eentje die precies op tijd loopt. Althans, dat behoort ie te doen.
Een citaat uit de handleiding van deze B-1 :
“Precision of rate : the typical precision of this instrument is around 5 seconds per month.
It may be affected by significant variations in temperature or a violent shock”
Vergeten we niet dat ook dit een uurwerk is met raderwerk en mogelijk verhoogde weerstand zal bieden cq nalopen bij veroudering van smeermiddelen cq vervuiling.
Batterijtje recentelijk vernieuwd ??
marijn Schreef:
Ik zou het horloge wel laten nakijken.
Ik ook.
In jouw B-1 zit geen superquartz uurwerk. Dat zit er pas in vanaf de A78362 serie. Wel is 14 seconden per maand een beetje veel. Ik heb gehoord dat dit bijgeregeld kan worden.
Volgens COSC norm
http://www.cosc.ch/chronometre3.php?lang=en
zou het bij een superquartz, wat het dus niet is, maximaal +/- 0,2 per dag mogen zijn.
Limbo70 Schreef:
In jouw B-1 zit geen superquartz uurwerk. Dat zit
er pas in vanaf de A78362 serie. Wel is 14
seconden per maand een beetje veel. Ik heb gehoord
dat dit bijgeregeld kan worden.
Volgens COSC norm zou het bij een superquartz,
wat het dus niet is, maximaal +/- 0,2 per dag
mogen zijn.
Dit is leerzaam. En dat voor een vierde posting sinds 2009.