Bero horloge

Beste mede liefhebber,

ik ben sinds kort in het bezit van een Bero horloge dat ik voor een paar euro op de kop heb getikt.
Het horloge stopte regelmatig met lopen dua he ik m maar even open gemaakt…
Het onderdeel waar de pijl naar wijst wiebelt alle kanten op en kan soms draaien waardoor het horloge loopt…

is dit voor een leek te repareren en is het horloge het waard?

Dit onderdeel noemt men de balans met daaraan bevestigt de spiraal.
Het is de bedoeling dat de balans, gedreven door de tandwielen, heel en weer gaat en blijft gaan.
Als je de balans aan de rand met een pincet vastpakt en je kunt het ook (veel) op en neer bewegen is er waarschijnlijk een astapje van de balansas afgebroken. Je kunt dat soms controleren door het neer te leggen, Als het met het glas naar beneden niet wil tikken, is het tapje aan de onderzijde afgebroken, zo doende ook de andere kant proberen. Als het op beide manieren niet gaat, kan er veel meer aan de hand zijn. Een controle door het uit elkaar te nemen is dan de juiste weg. Het lijkt me een pinlever horloge.

Ik zeg daarbij niets over of het wel de moeite waard is om dit te laten doen.

1 like

toch bedankt voor de reactie. Zou dit voor een 1e keer zelf te doen zijn met hulp van Youtube?
Of is dit wel iets voor gevorderden zeg maar?..

Nee dat gaat hem niet worden. Ja dit is voor gevorderden - en vind dan nog maar iemand die er zin in heeft, want dit gaat heel veel tijd kosten.

Als het echt een paar euro was, jammer dan. Volgende keer beter. Gaat ook gerepareerd nooit echt mooi lopen, is inherent aan het type uurwerk.

1 like

ow… word een oefen horloge dan maar haha… Dank voor de info!

2 likes