Beroepshorloges

Er zijn wel meer associaties tussen horloges en ’t beroep van de drager.

Een duiker

Een piloot

Een racecoureur

Een golfer

Een polospeler

Vaak zijn deze horloges speciaal toegespitst en speciaal gemaakt voor deze beroepen. Goede waterdichtheid, extra complicaties of een speciaal ontwerp van de kast. Soms komt er een stukje marketing bij kijken om de associaties te versterken.

Maar hoe zit het met andere beroepen? Wat vinden jullie een passend horloge voor een leraar? Een arts? Een fotograaf? Een laborant? Of misschien aparte beroepen, als iemand die botten schoonmaakt voor archeologisch onderzoek? Of mime speler?

Om chaos te beperken dacht ik aan de volgende opzet:
-Mijn openingspost met deze uitleg.
–Het beroep, als starter en voorbeeld zal ik beginnen met ’t beroep van kok. Wel het ‘onderwerp’ even aanpassen met als titel het beroep.
—En iedereen die iets aan ’t beroep ‘kok’ wilt toevoegen, kan dat simpel met een ‘reageren’ of ‘reageren met quote’. Dan blijft alles over onder hetzelfde kopje.
—Dus als je een ander horloge beter/ook vind passen bij ’t beroep vind passen, dan blijven ook deze aanvullingen op de juiste plek.
–En een nieuw beroep start je me een ‘reageren’ op de openingspost. Iedereen is wat mij betreft vrij om beroepen toe te voegen.

Wat vinden jullie een beroepshorloge voor een…

Een kokshorloge… waar moet die aan voldoen?

Ik vind 1 ding het meest belangrijk aan een kokshorloge: waterdichtheid. Als part-timer sta ik geregeld in de keuken en ben geregeld bezig met dingen schoonmaken. En dan kom je in aanraking met… vocht. Dus wil ik een waterbestendig horloge, waarvan de kroon geschroefd is. Bij een collega is z’n horloge met de kroon onbedoeld geopend, een kopje onder geweest. Hij kwam daar pas achter toen ie vocht achter z’n glas zag. Als een speer het horloge met geopende kroon boven de verwarming gehouden. En toen maar bidden, want het was een huwelijksgeschenk, waarvan zijn vrouw een identieke kleinere versie van draagt. Gelukkig heeft ie ’t overleefd.
Zoiets wil ik dus niet meemaken.

Een tweede is robuustheid en ‘krasongevoelig’. Met 't laatste bedoel ik niet dat er geen krassen op kunnen komen, maar dat ze niet storend zijn. Tijdens het, soms hectische, werken stoot je zonder dat je er erg in hebt tegen dingen aan. Het zijn geen enorme klappen, maar helaas genoeg om er flink krassen mee te krijgen. Gekleurde aluminium bezels, coatings, leren bandjes, plexi-glas, kunststof etc. zullen het niet lang volhouden.

Vandaar mijn keuze:

Misschien dat een SKX007 of dergelijke nog iets beter zou zijn ivm de kastconstructie van ’t Monster. Deze heeft namelijk tussen de kast en de bezel een paar groeven, waar vuil tussen kan komen en je niet makkelijk bij kunt. Een SKX007 heeft hier geen last van.

Als extraatje is die bezel handig om in de gaten te houden hoe lang 't duurt voor je vlees gaar is, eitjes klaar zijn, etc.

Wat vinden jullie een goed kokshorloge?

Ik vind 't hierbij belangrijk dat je nette uitstraling hebt. Een motto die ik graag volg is “kleedt je als je klant en rond het af naar boven”.

Daarbij vind ik het zelf mooi om vlot en sportief over te komen. Ook hierbij heb ik de voorkeur voor een horloge die wat ‘krasongevoelig’ is. De werkomstandigheden verschilt van klant tot klant.

Verder is het voor buitenlandse klanten erg handig dat er een 2e tijdzone op zit.

Ik draag daarom deze:

Leuk detail vind ik dat er zoveel kleine dingetjes voorzien zijn van lume. Bijna alle witte prints zijn voorzien van lume. Zelfs die op de bezel. Wel een beetje druk, maar ik vind 't wel leuk voor de verandering.
Alleen de wijzers hadden van mij iets prominenter gemogen.

Wat vinden jullie een goed consultanthorloge?

volgens de HACCP regels wordt je als kok afgeraden om een horloge te dragen. Niet echt hygienisch namelijk

Welke horloge hoort een accountant te dragen? Zelf ben ik assistent en draag voornamelijk mijn b uhr. Maar wat is de ultieme klok voor een accountant?

Zeiler
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OMQ7CZ3L.jpg

Uiteraard een Sinn Finanzplatzuhr.
(sorry, ik heb zo snel geen plaatje).

Als brandweerman zijnde moet je een horloge hebben die goed tegen temperatuurwisselingen kan. De meeste mensen zeggen dan gelijk dat je een G-Shock moet dragen, maar dat heeft geen zin. Deze smelten onder extreme hitte.
Deze Sinn is er speciaal voor gemaakt (tu)

Ik zie trouwens dat Smith & Wesson een speciaal Firefighter horloge heeft…
Brand of smelt een velcro bandje niet?

Ricosub Schreef:

Welke horloge hoort een accountant te dragen? Zelf
ben ik assistent en draag voornamelijk mijn b uhr.
Maar wat is de ultieme klok voor een accountant?

Dat is een makkelijke.

Ik vind dat een architect een simpel, maar doeltreffend horloge moet dragen.
Deze Junghans Max Bill vind ik hier goed bij passen. De proporties zijn precies goed, hij heeft mooie lijnen, en straalt rust uit. Je hebt ook wat simpelere Max Bill modellen, maar deze Chronoscope geniet mijn persoonlijke voorkeur.

Leuk onderwerp trouwens! (tu)

Lijkt me kevlar of iets soortgelijks.

JTrapman Schreef:

Als brandweerman zijnde moet je een horloge hebben
die goed tegen temperatuurwisselingen kan. De
meeste mensen zeggen dan gelijk dat je een G-Shock
moet dragen, maar dat heeft geen zin. Deze smelten
onder extreme hitte.
Deze Sinn is er speciaal voor gemaakt (tu)

http://www.watch-store.com/pictures/siezm7st.jpg

Wil je wel iets met metaal om hebben (ketting, of bijv. stalen band), als je in aanraking komt met veel hitte?? Ik ben bang dat je dan je leven lang je horloge gebrandmerkt hebt op je pols…

Han R Schreef:

Lijkt me kevlar of iets soortgelijks.

Lijkt me meer een leuk Gimmick horloge. De Smith en Wessons zijn leuke horloges maar een hoge duurzaamheid onder extreme omstandigheden moet je er niet van verwachten. Dat akelige dunne kroontje zegt al genoeg.

Een industrieel vormgever zou dit horloge ook gekozen hebben indien
het genezen was van haar anorexia (alles een beetje te iel)…
JTrapman Schreef:

Ik vind dat een architect een simpel, maar
doeltreffend horloge moet dragen.
Deze Junghans Max Bill vind ik hier goed bij
passen. De proporties zijn precies goed, hij heeft
mooie lijnen, en straalt rust uit. Je hebt ook wat
simpelere Max Bill modellen, maar deze Chronoscope
geniet mijn persoonlijke voorkeur.

http://cdn.ablogtoread.com/wp-content/uploads/2010
/03/Max-Bill-by-Junghans-chronoscope1.jpg

Leuk onderwerp trouwens! (tu)

Er zijn naast clubscheidsrechters voldoende scheidsrechters die er voor betaald worden. En dat is ook een beroep waarbij tijdswaarneming een hele grote rol speelt. Hiervoor zijn dan ook wel wat horloges te vinden.

Natuurlijk heel veel horloges met preset timers van 10, 20 en 45 minuten plus veel tijden daartussen. De leukste 2 die ik zo snel gevonden heb vind ik deze:

Het originele horloge voor de WK 2006 (leuk voor de Casiofans)
http://www.kangasport.com.au/watches.htm

En helemaal leuk: analoog met een 45minutenwijzer.

Eric, kom d’r maar in met de Ball Fireman…!

Groet
Mark

Groet
Mark

Een journalist/tekstschrijver draagt gewoon waar-ie zin in heeft! :smiley:

Wat ik in ieder geval merk, is dat ik krassen maak op de sluiting van stalen banden als ik veel achter het toetsenbord zit te typen. Misschien draag ik ook daarom niet altijd even graag een horloge aan een stalen band.

IT’er:

http://processors.wiki.ti.com/index.php/EZ430-Chronos?DCMP=Chronos&HQS=Other+OT+chronoswiki

Sr. Geek:

http://www.imwatch.it/en/smartwatch/features/