Beroerde verhouding prijs / "merkbeleving"

Voortbordurend op een ander draadje; wat zijn in jullie ogen de meest overprijsde merken ?

Ik zag laatst in WatchTime een stukje over de AP Royal Oak ultra thin.
Natuurlijk een fantastisch merk en een legendarisch ontwerp van Genta, maar de stalen versie moet nu 22,500 usd kosten… Da’s wel wat erg veel - zeker in vergelijking met de “normale” RO 15400…

Verder moet ik altijd erg lachen om modellen als die van Aspen - 40,000 usd voor een klokje met een ETA uurwerk.
Vergelijk dat eens met een uurwerk van Lange - in dezelfde prijs categorie waar een onvergelijkbare hoeveelheid (duur) handwerk in zit.

Andere voorbeelden van modellen die wellicht wat overprijsd zijn ?

Groet
Mark

Het merk dat het meest transparant over het feit dat ‘je betaalt voor het imago’ is IWC. Die geven zelf toe dat ze miljoenen uitgeven zodat acteur x naar hun feestjes komt en zo het merk te promoten. Bij andere top merken zal het niet anders zijn, maar IWC is heel transparant wat dat betreft. Dat neemt niet weg dat de interviews met de IWC topman er voor hebben gezorgd dat ik er nooit een zal kopen.
En uiteraard de oudere Panerai modellen met simpele uurwerken en veel complexere prijskaartjes.

Rolex ben ik fan van dus die vergeet ik even voor dit topic :+.

Ben benieuwd naar dit verhaal! Heb je een link oid??

Aangezien het naar aanleiding van mijn topic is, ook hier wel bij voorbaat de opmerking dat prijs/kwaliteit wel wat anders is :slight_smile:

Prijs/kwaliteit van klokken van meerdere duizenden euro’s vind ik lastig. Maar toch zou ik het voor, noem maar wat, een Panerai over hebben. Mijn Speedmaster Broad Arrow was ook niet goedkoop. Ik vind ze gewoon zo mooi / speciaal dat het me waard is.

Maar als het om prijs/merkbeleving gaat valt Rolex helaas voor mij wel voor een deel in de categorie… maar voornamelijk als ik een “standaard” zwarte duiker voor 5k+ zie. Dat model voelt voor mij zo afgezaagd… Maar aan de andere kant ben ik ook niet geheel ongevoelig voor de status van Rolex, en vind ik bijvoorbeeld een Hulk wel weer speciaal :slight_smile: Wat er qua prijs/merkbeleving echt niet in gaat is alles wat erg duur en erg goud met diamantjes is :smiley:

‘Vroeger’ vond ik de prijs/kwaliteitsverhouding van Rolex best wel goed. Let wel, nog steeds veel geld maar wel manufactuur en de afwerking van kast e.d. is werkelijk subliem. Nu bijna 10k voor een Deep-Sea vragen vind ik enigszins absurd. De prijs/kwaliteitverhouding slecht noemen gaat me te ver.

Dan denk ik meer aan merken zoals Franck Muller, waar ze voor een ongecompliceerd horloge met ETA-uurwerk makkelijk 10k durven te vragen.

Erg veel Goud en diamanten betaal je voor het materiaal niet voor het vakmansschap. Eerlijk gezegd heb ik in sommige gevallen het zelfde gevoel dan MarkV.

Een aantal jaren geleden ben ik op de fabriek van AP geweest en daar gezien hoeveel handwerk er in de “speciale modellen” gaat zitten. We hebben daar een skalaton gezien waar 2 mensen 3 maanden werken om de onderdeeltjes die soms heel klein zijn open te werken en te polijsten om van de assemblage nog maar te zwijgen. Het blijft erg indrukwekkend hoe zij een grande complication in elkaar zetten, dat ze alles kwijt kunnen is bijna onverstelbaar, inclusief een slagwerk dat de tijd slaat en een perpetual calender. Als je daar gevoelig voor bent kan het niet anders dan dat je besmet wordt met het horlogevirus.

De vraag is of er ook veel extra werk in de ultra dun RO gaat zitten dat zou het prijsverschil verklaren.

Breitling for Bentley.
De uitglijder van de eeuw.
En er nog te veel geld voor durven vragen ook.

Oh ja nog een plusje voor de Aspen One!

gr.
HAn

Paradigm Schreef:

Het merk dat het meest transparant over het feit
dat ‘je betaalt voor het imago’ is IWC. Die geven
zelf toe dat ze miljoenen uitgeven zodat acteur x
naar hun feestjes komt en zo het merk te promoten.
Bij andere top merken zal het niet anders zijn,
maar IWC is heel transparant wat dat betreft. Dat
neemt niet weg dat de interviews met de IWC topman
er voor hebben gezorgd dat ik er nooit een zal
kopen.
En uiteraard de oudere Panerai modellen met
simpele uurwerken en veel complexere
prijskaartjes.

Rolex ben ik fan van dus die vergeet ik even voor
dit topic :+.

Niet alleen elk horlogemerk doet dit, maar ook de luxere auto’s. En wat denk je dat meneer Clooney kost voor zijn Nespresso reclame’s. Over absurde prijzen gesproken.

Er zit vrees ik in merkbeleving vrijwel niets rationeels en alleen maar emotie die op van alles kan zijn gebaseerd.

Over kwaliteit kan nog worden gediscussieerd, maar de verhouding met de prijs is uiterst ondoorzichtig.
10K voor een Deepsea, terwijl je daar een JLC Reverso met grootdatum, gangreserve en maanstand voor kan krijgen. Hoe mooi een Rolex ook is afgewerkt, het blijft een absurde verhouding m.i

marijn Schreef:

10K voor een Deepsea, terwijl je daar een JLC
Reverso met grootdatum, gangreserve en maanstand
voor kan krijgen. Hoe mooi een Rolex ook is
afgewerkt, het blijft een absurde verhouding m.i

Hij gaat wel lekker diep… :wink:

bij elke lage merkbeleving vind ik de verhouding zoek. een gekleurde albert silberstein doet me niet veel en dan vind ik t klokje al gauw t geld niet waard.