Beschadigd plexiglas van JungHans Max Bill: Wat doen?

Het plexiglas is al eens vervangen geweest maar blijkbaar ben ik niet zo voorzichtig waardoor er om de zoveel tijd een kras bijkomt.

Het vervangen was niet goedkoop, via de dealer waar ik het horloge gekocht heb en die heeft het dan naar een repaircenter doorgestuurd. Het heeft ook een aantal maanden geduurd voordat ik mijn horloge terug had.

Het horloge heeft een speciale betekenis voor mij. Los van het feit dat het een 2017 special edition is met een Max Bill tekening op de achterkant, is dit ook gelinkt aan de geboorte van mijn dochter.

Ik heb aan de horlogewinkel al gevraagd of het niet mogelijk was om er een saffierglas op te zetten, recente Max Bills kunnen wel saffier hebben maar dat was niet mogelijk.
Ik heb ook gevraagd of het niet mogelijk was om de achterkant op een recente Max Bill te plaatsen maar dat was ook niet mogelijk.

Een custom saffier glas laten maken lijkt mij moeilijk omwille van de kromming van het glas.

Welke sustainable oplossing raden jullie mij aan?

zelf polijsten met Polywatch

5 likes

Ik zou adviseren om eens contact op te nemen met van Hooff in Waalre. Hebben mij altijd keurig geholpen ook met wat moeilijkere opdrachten. Die vinden vast wel een oplossing.

Ik ben niet zo handig en krasjes zijn diep

Mijn locatie is Belgisch Limburg maar uiteraard wil ik mij wel verplaatsen voor een goede oplossing

Dit is echt niet zo lastig hoor. Geen technische kennis nodig.

Zie bijv.

Probeer dit eerst eens.

Ik lees uit eerdere ervaringen hier op het forum, dat het plexiglas van de Max Bill wordt voorzien van een speciale coating, namelijk Sicralan. Deze laag beschermt normaal gezien tegen krassen, maar voorkomt ook dat je met Polywatch aan de slag kan gaan…
Je kan deze laag wel polijsten of verwijderen, maar dat is een werkje :slight_smile:

3 likes

Misschien niet helemaal het antwoord dat je zoekt, maar bij mij werkt het. Ik draag twee Max Bills tegen elkaar. Allebei 34mm en handopwinding, maar 1 met plexi en 1 met saffier. De eerste draag ik alleen maar op de momenten dat ik geen klusjes te doen heb en er geen risico op beschadigen is. Voor die situaties heb ik namelijk de tweede.

Je kan eens informatie opvragen bij horlogeglas.nl
Die kunnen een saffierglas maken in elke vorm en zijn betaalbaar.
Heb ik laten doen voor deze:

yema

1 like

Heb je toentertijd ook een service laten doen, want volgens de prijslijst op Junghans website kost een plexiwissel €55.

Klopt! Het is redelijk makkelijk om die laag eraf te halen. Bij mijn (ex) Chronoscope heb ik geschuurd met korrel 600, 1200, 2500 en vervolgens gepolijst met Polywatch.

1 like

image

als er geen barsten in het plexi zijn, kan je ze zonder probleem terug perfect krijgen

Ik ga er eerst over met heel fijn schuurpapier als de krassen diep zijn (800 grit → 5000 grit)

die scratch remover hebben ze bij de Action (in België) en kan je perfect polywatch mee vervangen
koperpoets werkt ook

denk dat de Max Bill er met iets anders dan de originele plexi wel eens heel anders uit kan zien, een glaasje doet echt veel (zeker bij zo’n minimalistisch horloge)

veel succes

6 likes

Schuren met P800 tot je de kras niet meer voelt daarna met P1200 en daarna met P2000 en als laatste polijsten met commandant 4 poets en je glaasje is weer als nieuw!

2 likes

Horlogeglas.nl zijn voorlopig gesloten. Zoals het nu uit ziet tot het najaar.

1 like

Een nieuwe plexi kostte mij 25 euro bij de plaatselijke juwelier hier. Ik weet niet of het een groot verschil maakt in horloge, een max bill of mijn meister handaufzug. Niet zo ver weg van belgisch limburg hier.

Die tent is dicht. Even checken voor je linkt.

1 like

Gewoon lekker je duim trainen. Is geen rocket science

Tandpasta :+1: