Junghans Max Bill plexi (sicralan) polijsten

Op het plexiglas glaasje van mijn Max Bill zaten enkele krasjes, waarvan één behoorlijk diepe tussen de 10 en 11. Deze kras was goed te voelen met de nagel. Het probleem is dat het het Max Bill glaasje gecoat is met een sicralan coating, wat polijsten volgens de door mij geraadpleegde online bronnen, onmogelijk maakt. Het werd in ieder geval overal sterk afgeraden.

Nu heb ik wel enige polijst ervaring, altijd handmatig, nooit machinaal en ook op andere materialen dan horloge glaasjes. Daarnaast ben ik een fervent aanhanger van “kan niet, bestaat niet”. Een aftermarket glaasje kost ongeveer 25 euro, maar heeft een andere vorm dan het originele. Dat had ik liever niet. Een originele replacement heeft weer dezelfde sicralan coating, waar ik ook niet echt kapot van ben en kost een euro of 80 exclusief plaatsing. Al met al, reden genoeg naar mijn mening, om even lekker zelf aan de slag te gaan.

Enige verdere research leverde wat meer informatie op m.b.t. sicralan. Na enige horrorverhalen over een supergoedje wat chemisch gebonden wordt met het plexiglas, bleek het in principe gewoon een soort van blanke lak te zijn, die op het plexiglas aangebracht wordt. Wel behoorlijk stevig, maar goed, wat er op kan, kan er ook af.

Na een paar wandelingen naar de schuur, weet ik nu dat je de volgende materialen nodig hebt:

  • waterproof tape
  • schuurpapier (p600, p1000, p1500 en p2000), neem de beste kwaliteit die je kunt vinden, in ieder geval waterproof.
  • polijstpasta (ik gebruik geen polywatch, maar goede kwaliteit automotive pasta, metaal polish dus)
  • tandpasta
  • alcohol (zo puur mogelijk, minimaal 96%)
  • water
  • katoenen doeken en keukenpapier

Aangezien foto’s meer zeggen dan 1000 woorden, schakel ik over op een fotoverslag.

Na het verwijderen van de band, wordt de kast volledig afgeplakt met de waterproof tape (tip: die van de action is net wat minder sterk plakkend dan het bekende A merk en daarmee de perfecte keus).

Na begonnen te zijn met het p1000 schuurpapier, bleek al snel dat het daarmee niet ging lukken.

Opnieuw naar de schuur voor p600 dus. Op de eerste foto zie je duidelijk een stukje coating rond de 3 zitten en om de buitenrand van de plexi. Op de tweede foto is een halve maan aan coating zichtbaar tussen de 5 en de 9. Op de laatste foto zie je enkel nog een kleine V bij de 5 zitten.



De vervolgstappen na de p600 bewerking bestaan uit het polijsten met:

  • p600 nat (nat maken met kraanwater, na het polijsten direct het glaasje droogdeppen met keukenpapier)
  • p1000 droog
  • p1000 nat
  • p1500 droog
  • p1500 nat
  • p2000 droog
  • p2000 nat
  • polijstpasta met katoenen doek
  • tandpasta met katoenen doek
  • reinigen met keukenpapier
  • reinigen met vochtige katoenen doek
  • tape verwijderen
  • reinigen met alcohol (gebruik bij de gedeeltes waar rubbertjes (kunnen) zitten een 50/50 alcohol/water oplossing, en waar nodig een wattenstaafje)

Zorg dat je tussen de polijst stappen door, genoeg pauze neemt. Zo voorkom je dat het glaasje en het horloge heet worden.

Dat ziet er in stappen dan ongeveer zo uit:









Het eindresultaat is dan een horloge dat net uit de doos lijkt te komen. Ook is een eventueel volgend krasje er zeer snel en eenvoudig uit te poetsen.




Kan niet, bestaat niet!

68 likes

Gewaagt, maar heel goed gelukt, chapeau! :+1:

1 like

Gaaf zeg :heart_eyes::ok_hand::ok_hand:

1 like

Mooi dat dat gelukt is zeg. Helaas lukt het me niet je verwijzingen naar restjes coating bij de diverse foto’s na te volgen, maar dat zal wel aan mijn ogen liggen.

Dat sicralan heb ik altijd maar een rare variatie op acrylglas gevonden. Ja, het is heel iets harder, maar het zal toch niet harder zijn dan mineraal glas, en dat krast op den duur altijd. Dan liever acrylglas.

Hoe lang ben je er mee bezig geweest per grofheid? Heb je helemaal tot aan de rand kunnen polijsten?

3 likes

Hier nog een close up van een restje coating.

Ik heb inderdaad helemaal tot de rand gepolijst, anders gaat het er niet zo best uit zien. Ik denk zo’n paar minuten per grofheid, je kunt het zien aan de stand van de wijzers :slight_smile:

2 likes

Mooi verslag!

Eind resultaat is top! En dan zonder blanke lak. Waarvan jeje afvraagt waarom die er sowieso op aangebracht is.

:v:

2 likes

Mooi verslag, zeker met die foto’s erbij. Ik zou het zelf nooit durven en kunnen maar mooi resultaat !

1 like

Niet alleen een goede beschrijving van je polijstwerk, maar ook nog een mooi horloge :grinning:

1 like

Tof dat het gelukt is, leuk verslag ook. Zo’n DIY project wat goed uitpakt is misschien nog wel een lekkerder gevoel dan een nieuw horloge unboxen :slightly_smiling_face:

1 like

Mooi resultaat :wink:, deze methode hanteer ik ook vaak, maar ga dan tot korrel 3000 zodat het laatste stukje met polijst pasta minder enegie kost. Maar al met al ziet deze er weer netjes uit.

1 like

Hier kijk ik met bewondering naar. Complimenten.

1 like

Mooi gelukt.
Dat had ik niet verwacht.

1 like

Prachtig werk verricht👍🏼

1 like

Top gedaan joh!

1 like

Kijk, dat zijn nou nog eens topics waar ik als bezitter van een Junghans, Glycine en erfstuk met Plexi wat aan heb.

:+1: Bedankt voor deze bijdrage. Zeer illustratief, mooi en informatief.

Leuke Junghans overigens. Groeten van z’n verre neef.

6 likes

Prachtig resultaat! Als nieuw inderdaad :slight_smile:

1 like

Is het gelukt om die coating tot aan de bezel weg te krijgen? Ik zou panisch zijn om de (wel heel kleine) bezel te beschadigen tijdens het proces. Chapeau!

1 like

Topverslag! Dit is de voornaamste reden waarom ik hier op HF zit. Heerlijk om te lezen. Goed werk; chapeau! :+1:

1 like

Durft niet, bestaat wel. :wink:

Ziet er top uit! :ok_hand:

1 like

Ja, er zit een heel klein opstaand randje aan het plexi voor dat het bolt (zie foto). De hele bolling is gepolijst, het opstaande randje niet, dat was niet nodig.

De bezel wordt helemaal afgeplakt, met meerdere lagen waterproof tape, die is veilig.

2 likes