Beschadigingen band

Gast wat de neuk. Cape cod daar polijst je mee.

8 likes

Koop 3M scotchbright schuurpads.

De roodbruine moet je hebben om nagenoeg exact dezelfde afwerking te krijgen.

Leg een snijplank op de rand van die pad, en beweeg daar je band langs, zodat die in een rechte lijn beweegt. De afwerking lijkt er dan nagenoeg sprekend op, alleen het schuurpatroon is wel in wat langere lijnen.

Mocht je handig zijn en wat gereedschap hebben, koop dan deze :

Zet hem op je boormachine, met een tie-wrap op de aanknop, op een lage snelheid, en zet die boormachine vast in een bankschroef.

Dan kan je zelf, je band schakel voor schakel langs dat ding halen. Dat geeft wel een afwerking die 100% op het originele lijkt.

7 likes

Zo heb ik het gedaan.
Bij gebruik ultrasoonreiniger beter het horloge van de band afhalen en niet in de ultrasoon.
Heb daar aardig wat tips over gehad👍 nav het topic.
Band wel evt in de ultrasoon.

4 likes

Thnx voor alle tips! Ga eens mee aan de slag

1 like

Ik heb vandaag geleerd dat cape cod niet het juiste is voor de klus.
Wel als je gaat polijsten…:rofl:

7 likes

Voorkomen is beter dan genezen :wink:

Als je het horloge iedere dag om de pols hebt is het te verwachten naar een tijd😂

1 like

Scotchbrite - ik gebruik de zachtere, donkerrode variant - en een heel vaste hand. Je wilt de “grain” zo recht mogelijk houden. Voor serieuzere krassen zoals hier, beter eerst de variant die Munkel opperde gebruiken. De exacte specs weet ik niet, ik neem af en toe - met toestemming - een paar stukjes mee vanuit mijn werk. :wink:

2 likes

Met schuurpapier krijg je sneller afgeronde hoeken. Met Scotchbrite - of een schuursponsje! - verdeel je de uitgeoefende druk veel gelijkmatiger.

2 likes

alert

Sorry Kleine, ik was even buiten spelen. :wink:

Ik sluit me overigens aan bij @munkel en @PeterLC. Mochten er ook gepolijste delen aanzitten of stukjes die je niet (opnieuw) wil borstelen, zoals bijvoorbeeld de zijkant van de schakels, doet (schilders)tape wonderen om die netjes te houden.

Hieronder een voorbeeldje van een sluiting waarvan alleen de ‘beveiligingsclip’ gepolijst was. Dat vond ik niet zo mooi en bovendien leek dat ook een foutje van Squale want bij andere banden was 't gewoon geborsteld. Alleen dat clipje heb ik met Scotch-Brite (de donkerrode die Peter ook adviseert) zachtjes bewerkt, de rest afgeplakt.

Het resultaat is als ‘af fabriek’, op 't oog gelijk aan de rest van de sluiting zoals je ziet.

8 likes
2 likes

Gast wat de neuk. Daar is een knopje voor :grimacing:

Een zinniger opmerking nog van mij dan; als je nog een schakel over hebt, kun je daar het effect op testen voordat je op je volledige band los gaat. Het kan zijn dat je gekozen middel een andere look oplevert, ivm afwijkende “grofheid”, of hoe je het ook noemt. Zo kreeg ik met een zachte 3M schuurpad een beter passend resultaat dan met Scotchbrite :man_shrugging:

2 likes

Niet op die van mij :joy:

1 like

Hier dan nog even een tip de andere kant op, niet zelf mee gaan lopen kloten, kan alleen maar lelijker worden. Als je je er heel er aan stoort gewoon een nieuwe band kopen.

Dan kun je natuurlijk net zo goed eerst ermee kloten…

Los daarvan, dit soort krasjes krijgt de nieuwe band ook weer, dus gewoon handig om ze minstens een beetje te kunnen verdoezelen.

2 likes

Wat een onzin tip. Het kan idd lelijker worden maar je moet wel enorm onhandig zijn als geen bandje kan brushen. Lekker makkelijk om gelijk een nieuwe te kopen.

Als het je enorm stoort is het prima zelf te doen. Al zou ik persoonlijk nooit Scotchbrite of een schuurspons gebruiken. En alleen de structuur terug brengen en de diepere krassen laten zitten.

Maar je horloge is nog vrij nieuw ik zou er lekker vanaf blijven de krassen komen toch wel weer. Voor je het weet zit je elk weekend je band te brushen en daar word hij idd niet beter van.

6 likes

Ok, schuurpapier gebruik je eventueel alleen als je vrij diepe krassen hebt!

Rest ist eigenlijk al gezegd!

2 likes

Wat duurder, maar werken ook heel fijn.

https://www.cousinsuk.com/product/blocks-bergeon

2 likes

Ik heb 'n tool om 'n band op te spannen en te bewerken, omdat ik vaak vintage banden opknap en/of repareer, hoort daar ook 'n nieuwe finish bij.

Ik kwam soortgelijke tegen op internet, echter deze functioneerde niet en was ook al snel kapot, dus maar ff 'n nieuwe getekend en geprint.

Tool komt van 3D printer en er passen banden op 22 mm breed op, met een lengte van ca. 20 cm.

1 like

Stuur maar een p.m, ik doe het kosteloos op de juiste manier voor je.

1 like