Beslagen Fortis B42

Mijn Fortis B42 Chronograph, zo een dus

Heeft een beslagen glas. Als ik het glas warm maak (hand er even op) dan trekt het snel weg en wordt het weer helder. Ik vermoed dus wat vocht in de klok. Het glas vd bodem vertoont echter geen sporen van vocht. Echter is deze nog nooit open geweest, houd de kroon netjes ingeschroefd, ik ga er ook niet mee zwemmen of onder de douche. Kortom, ik heb geen idee waar het vocht vandaan moet komen.

Maar hoe kom ik er vanaf? “Gewoon” de achterkant opschroeven (waarmee?) en dan drogen in een oven op 40graden? Of moet alles eruit?

In rijst leggen met de kroon uitgeschroefd , 2 dagen laten liggen

Ook met opengeschroefde kroon zal hij nog waterdicht zijn. Rijst zal dan niet helpen. Tenzij de de pakkingen niet meer goed zijn. Hoe dan ook een klusje voor de horlogemaker. Zou ik snel doen. Vocht is dodelijk voor het uurwerk.

1 like

Vermoed t ook vd pakkingen op bv de pushers. Als je de tools hebt kun je ook eerst gauw achterdeuren openen en voorzichtig in bakje rijst leggen. (ongekookte, duh :wink:) Dat trekt t vocht weg. Daarna dichtmaken en bij horlogemaker op waterdichtheid laten testen.

Kon t nl zijn dat je met natte handen de tijd hebt verzet of de aan de pushers hebt gezeten?

Dat er wat condens onder het glas zit hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat het horloge niet waterdicht meer is.
Mijn advies zou zijn laat het uurwerk er zo snel mogelijk even uithalen en goed droog maken en dan het horloge waterdicht testen/maken.

Voor de zekerheid ligt de kast nu in een bakje rijst. Nog tips voor een goede horlogemaker in/nabij Amersfoort? Martin Vd Zijp? Van Hell?

Ron Sonders !!!
Leusden.

Groet,

Mika

Het is bekend dat bij losgeschroefde kroon, makkelijk water naar binnen kan dringen bij de b42. Het verschroeven van de kroon bij een b42 is helaas een zwak puntje, waardoor het waterdicht zijn op het spel staat. Wanneer deze niet strak dicht staat.
Snel (laten) drogen!

Ik heb de kroon altijd netjes dichtgeschroefd. En met uitgeschroefde kroon is hij ook waterdicht, alleen niet tot 100m.

Anyway, ik ga deze week eens in Leusden buurten.

Inmiddels ligt het horloge in Leusden voor een set nieuwe pakkingen. De amplitude was nog prima, dus een onderhoudsbeurt was nog niet nodig

Als je het zelf wilt doen: deksel eraf, even in de vriezer laten liggen en IN de vriezer het deksel weer monteren: klaar.
De lucht in je vriezer heeft een luchtvochtigheid van vrijwel niets. Dat is het huidige probleem van je klokje: lucht met een te hoge luchtvochtigheid.