Bestaan domme vragen...? Sarb033

Eerder heb ik op dit forum een vraag gesteld, waar kan ik de sarb bestellen. Het is inmiddels gelukt, en sterker nog hij is al in huis. Het horloge is nieuw (garantie kaart ontbreekt maar wordt als het goed is opgestuurd). Nou loop ik tegen een probleem aan…

Het horloge werkt namelijk… Niet? Wel?.. Niet?..
Ik ‘wind’ het horloge als gebruikelijk, heb een andere presage, deze werkt na een draai of tien. Mijn nieuwe sarb dus niet… En ook niet na twintig, of dertig. Soms loopt hij terwijl ik draai even mee maar stopt hierna direct. Ik leg het horloge enorm teleurgesteld weg en mail de verkoper. Als antwoord krijg ik ‘the watch needs to be charged correctly’…

Correctly?? Huh. Ben ik gek? Weet ik iets niet over de sarb033? Of heb ik een defect horloge ontvangen. Mocht hij defect zijn wat raden jullie als volgende stap? Terugsturen? Wachten op het kaartje en dan langs een seiko dealer?

Sommige uurwerken hebben een klein tikje nodig om op gang te komen?
Dan bedoel ik niet op de grond gooien, maar met je vinger er tegen kloppen of een keer harder schudden.

1 like

Heb je de ‘Seiko Swing’ al geprobeerd? Even googelen voor de uitvoering.

Aan de kroon draaien kan niet fout worden uitgevoerd. Tenzij je linksom draait in plaats van rechtsom.
Voel je wel weerstand en hoor je geluid bij het opwinden?

Plaats eens 'n foto ingezoomd op de veer?

Balen zeg! Ik denk dat hij inderdaad defect is als hij het na 30 keer ‘‘draaien’’ nog niet doet… :grimacing:

Klinkt als een defect uurwerk :slightly_frowning_face:. Ik heb zelf een SBDC053, ook met de 6R15, en die heeft weinig nodig om aan de gang te gaan.

Als daar een interval van 1 seconde tussen zit dan kan dat kloppen. Dan heb je te maken met een niet zwevende secondewijzer :wink:

Het uurwerk 6R15 (zoals hierboven al correct werd genoemd) heeft manual winding dus met de hand opwinden 20 a 30 slagen naar rechts / met de klok mee als je op de kroon kijkt, is ruim voldoende om hem een dag (of zelfs langer) aan de gang te houden (gang reserve is om en nabij 50 uur als ik het me goed herinner bij een vol opgewonden veer).

Als het horloge dus loopt na de 30 slagen opwinden en er binnen 24 uur mee stopt is er iets mis met het uurwerk, geen twijfel over mogelijk.
Dus retour zenden en geld terug vragen, waar heb je het horloge gekocht ?

heeft een sarb033 manual winding dan? waaw weer wat geleerd. ik draag het horloge al een jaar en heb hem nog nooit opgewonden :joy: ik draag hem gewoon, laat de rotor zn werk doen en zet hem dan goed.

3 likes

Misschien kan je hem met je staafmixer opwinden? :joy:

1 like

Hold on to your chair sir ! I am going to rock your world!
Hij heeft ook hacking :wink: en 23 juweeltjes ;-).

3 likes

Kidding ? Nog nooit aan de kroon gedraaid ?

2 likes

Wiejow.

2 likes

:point_up:t2:

Er zijn wel meer SARB033’s te vinden.

1 like

Ik hoop dat je hem krijgt, en dan inderdaad naar Seiko sturen. Klinkt niet alsof retourneren de makkelijkste weg is, al blijft het een optie.

Wie is de verkoper? Excuses als ik wat gemist heb.

ik gok SoloJapan

ik heb er ook 1 besteld en is van de week binnen gekomen zonder garantie kaart. Hij zou hem opsturen.
Vantevoren zei hij al dat er een kans bestaat dat er geen garantiekaart bij zit en dat ik later het serienummer moest geven dan zou hij alsnog deze regelen. Hij werkte nl met een nieuwe provider?
Kreeg overigens ook niet de chopsticks en de solojapan brief :wink:
Klopt het dat het SoloJapan is?

Ja soloJapan inderdaad! Zo een poging doen om het horloge een tikkie te geven en anders wachten op het kaartje ben ik bang…

heeft hij gezegd hoe lang het kaartje opsturen duurt? en zaten er chopsticks bij?

Geen chopsticks, en pas 1 mail gehad met het verzoek voor het serienummer dus geen idee hoe lang dat duurt

Ik voel weerstand en hoor dit ook. Je ziet ook onderdelen bewegen wanneer je draait, en het (balance wheel?) blijft ook draaien na het winden. Maar de handen bewegen niet. Ik ga kijken of ik vandaag of morgen een foto kan maken voor je