Bestaat deze 24 uur's complicatie?

Vorige week kwam ik voor het eerst een 24-uurs horloge tegen en die heeft me aan het denken gezet. Ze bieden een duidelijk voordeel ten opzichte van 12-uurs horloges, maar ze zijn ook lastiger af te lezen, vooral als je gewend bent aan een conventioneel horloge.

Toen dacht ik, stel nu dat je de getallen op een draaiende schijf onder de wijzerplaat zet, een beetje zoals bij een datumschijf. Voor 12 getallen zal geen ruimte zijn, maar 4 of misschien 6 moet kunnen. Elke 12 uur gaat die schijf dan respectievelijk een getal voor of achteruit (dus niet rond, zoals bij een datumschijf). Zou met twee tegen elkaar draaiende tandwielen best moeten kunnen, zo’n complicatie. De kleine wijzer maakt dan nog steeds één omwenteling per 12 uur, maar het verschil tussen de dagdelen is dan wel zichtbaar.

Ik kon online niet zo snel een horloge vinden dat zo werkt. Of heb ik niet goed gekeken. Leek me een interessante invalshoek.

Plaatje om het wat te verduidelijken.

6 likes

En nee, dit is niet mijn dial-ontwerp. Maar daar moet wel iets moois van te maken zijn me dunkt.

Er is wel een horloge die dat heeft, maar ik kan het merk niet meer herinneren.

Grappig concept!
In principe hoeft de schijf niet terug te draaien, maar kan hij doordraaien als er meerdere “setjes” op de schijf gedrukt staan.

Ik heb in ieder geval nooit een horloge met dit concept gezien.

Grappig, ik weet toevallig dat dit idee bij meistersinger ligt. Maar dan zullen alle getallen (1 tm 12) wisselen (13 tm 00)

1 like

Dat werkt alleen als je maar één venster hebt. Je wil niet dat de 12 opeens op de 3-uurs positie staat.

1 like

:see_no_evil:

Ja Gruen had een dergelijk horloge

26 likes

Inderdaad de Gruen Airflight

12 likes

Koekoek en horloG zijn me voor,

Vriend van me heeft idd de gruen airflight

5 likes

Super lollig zijn ze…

Dank dank dank!! Ik ben dus niet gek, maar ‘helaas’ ook niet de eerste met een briljant idee :clown_face:

Nu eens zoeken of zuks een beetje betaalbaar is.

2 likes

Yema had ook de worldgraf

Daar wordt het 24 uur systeem gekoppeld aan een manueel verzetbare GMT.
Niet hetzelfde maar een ongelofelijk cool horloge.

7 likes

Tja, gaaf qua constructie, maar niet echt een wonder der afleesbaarheid :sweat_smile:

Ach ik word altijd een beetje paniekerig als ik mijn raketa worldtimer 24u horloge draag. Omdat ik er toch naast kijk dan is zo een gruen veel interessanter.

Je moet de krayon anywhere ook eens bekijken.
Een heel ander concept maar wat een horloge.

1 like

En deze van Ochs & Junior

6 likes

Maar dat is meer een GMT dan een 24-uurshorloge

Ja, maar wel het principe wat je bedoelde ? O&j bouwt hem zo om voor je naar 24 uur :upside_down_face:

Zou oprecht héél mooi passen bij het Meistersinger-concept

1 like