Vorige week kwam ik voor het eerst een 24-uurs horloge tegen en die heeft me aan het denken gezet. Ze bieden een duidelijk voordeel ten opzichte van 12-uurs horloges, maar ze zijn ook lastiger af te lezen, vooral als je gewend bent aan een conventioneel horloge.
Toen dacht ik, stel nu dat je de getallen op een draaiende schijf onder de wijzerplaat zet, een beetje zoals bij een datumschijf. Voor 12 getallen zal geen ruimte zijn, maar 4 of misschien 6 moet kunnen. Elke 12 uur gaat die schijf dan respectievelijk een getal voor of achteruit (dus niet rond, zoals bij een datumschijf). Zou met twee tegen elkaar draaiende tandwielen best moeten kunnen, zo’n complicatie. De kleine wijzer maakt dan nog steeds één omwenteling per 12 uur, maar het verschil tussen de dagdelen is dan wel zichtbaar.
Ik kon online niet zo snel een horloge vinden dat zo werkt. Of heb ik niet goed gekeken. Leek me een interessante invalshoek.
Ach ik word altijd een beetje paniekerig als ik mijn raketa worldtimer 24u horloge draag. Omdat ik er toch naast kijk dan is zo een gruen veel interessanter.