om een leren horlogebandje een millimeter breder te maken?
Smaller maker is mij bekend 
Allemaal natuurlijk om zo strak mogelijk te monteren.
Hendrik
Ko kom er maar inā¦
om een leren horlogebandje een millimeter breder te maken?
Smaller maker is mij bekend 
Allemaal natuurlijk om zo strak mogelijk te monteren.
Hendrik
Ko kom er maar inā¦
Walsen? Of kijk ik dan teveel Roadrunner?
Wij hebben op het werk een paar container stackers rondrijden. Die wegen leeg zoān 70 ton. Met een volle container dus om en nabij de 100 ton. Als je wilā¦:#
Ik zou hem ff bellen.

Ik dacht ook aan uitkloppen of idd, maar heb het nog niet toegepast.
Hendrik
op zān kant in de bankschroefā¦
Je kunt evt. een iets te smal bandje ook passend maken door bijvoorbeeld nadat je de springbar hebt doorgestoken er wat garen omheen te wikkelen of 1 of 2 kleine tussenringetjes over de springbar te schuiven zodat dat bandje niet meer weg kan schuiven.
Klassiek probleem⦠heb geen suggesties voor je helaas.
Als het een beetje dikke band is dan is er wel wat te winnen met een beetje āplettenā, met een stukje rondhout met een beetje diameter
Doe ik ook wel eens met zelf gemaakte banden als ik net iets te ruim gesneden heb.
Helaas heb ik er geen goede oplossing voor. Als ik een band te krap afsnij maak ik een nieuwe.
Pletten en uitrekken werkt alleen maar tijdelijk. En het zijn in mijn ogen lapmiddelen.
Ko
Tussenmaten 19,21 of 23 mm kopen.:~
Grt.
Lugs iets naar elkaar tikken met een horlogemakers-hamertjeā¦just kidding! (
Helaas heb ik er geen goede oplossing voor. Als ik
een band te krap afsnij maak ik een nieuwe.
Pletten en uitrekken werkt alleen maar tijdelijk.
En het zijn in mijn ogen lapmiddelen.Ko
+1!
Juist wou ik net zeggen!
Ik heb niet zoveel ervaring als Ko met bandjes maken e,d.
Maar gaan lopen prutsen komt erop neer dat je 1 bandje molt en sowieso op termijn een nieuwe moet gaan kopen omdat plan A toch niet heeft geholpen.
Dus ik zou dit bandje in zijn waarde laten en lekker een nieuwe aanschaffen.
Groeten,
Noel.
Hier b.v. vind ik de band op 6 uur wat te losjesā¦
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2995612,3002702#msg-3002702
Onlangs had ik hetzelfde probleem met een handgemaakte band, vandaar mijn posting. O.K. het is misschien maar een halve millimeter, maar tochā¦
Hendrik
Tussenmaten 19,21 of 23 mm kopen.:~
Grt.
(:D(tu)
Ga naar een garage waar ze āāouderwetsāā nog plaatstaal bewerken.
Een engels wiel is je oplossing me dunkt !
Waarschijnlijk daarna wel opnieuw even invetten en inkleuren indien nodig.
Hendrik, het voorbeeld dat je geeft kan gezichtsbedrog zijn. Door schaduw werking tusse lug en band. De kanten van de band zijn afgerond en zwart. Ik ga navragen of hij past.
Verder zou ik er rekening mee houden dat teveel pletten het leer ter plekke zwak maakt. De vezels structuur wordt kapot gemaakt. En het leer scheurt veel sneller.
Het laatste dat je wilt is dat je horloge op de stenen klettert.
Ko
Bedankt patiƫnt Zero voor de tip, en voor de duidelijkheid het betr. GEEN band van Ko. Had die foto missch. beter niet kunnen gebruiken. Het kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn. Het geeft echter wel de situatie aan waar ik mee te maken heb. Op 12 uur zeer strak, en op 6 uur een fractie speling.
Hendrik
Bedankt patiƫnt Zero voor de tip, en voor de
duidelijkheid het betr. GEEN band van Ko. Had die
foto missch. beter niet kunnen gebruiken. Het kan
natuurlijk gezichtsbedrog zijn. Het geeft echter
wel de situatie aan waar ik mee te maken heb. Op
12 uur zeer strak, en op 6 uur een fractie
speling.Hendrik
Is dat niet een gevalletje OCD? Bij handgemaakte banden horen kleine onregelmatigheden. Dat is meteen de charme van handgemaakt. Als er een mm speling of een scheef gaatje in zit, kan ik me daar niet echt aan storen. Dat maakt je bandje eigen.
Ik weet niet of je weet wat een Engels wiel is. Maar als je band daar mee behandeld is weet je zeker dat je een nieuwe moet kopen.
Wat de foto van de band aan de Steinhart betrefd: Ik heb het nagevraagd bij Candide en er is inderdaad iets ruimte. Deze stroken leer waren eigenlijk net te krap voor een 22 mm band. Ik heb hem aangeboden de band terug te nemen maar hij vind het geen probleem en wil hem houden.
Ko