Bestaat het nog? Dresswatch, handopwinder 36-38mm, 7-9mm dik

Laatst had @tompj weer zo’n leuk topic over de mooiste dressers in verschillende prijs categorieën.

Prachtig om alle voorstellen te zien. Echter bemerk ik vaak dat er net iets niet aan klopt voor mijn gevoel om een dergelijk horloge aan te schaffen.
Ze zijn veelal te groot, te dik, hebben te lange, te dunne en/of doorboorde lugs. De lug to lug ook niet ideaal (te kort), de positie van datum en/of small second is het ook net niet.
En dan heb ik het nog niet eens over aparte (seconde) wijzers en bijzondere wijzerplaten gehad. :joy:

Zodoende kijk ik afgelopen dagen met een schuin oog naar een horloge met een klassieke kastvorm waarin alle (voor mij ideale) specs wel te vinden zijn. Maar ik moet zeggen dat het heel erg tegen valt als je zoekt naar horloges van max 15-20 jaar oud.

-diameter 36-38mm
-dikte 7-9mm
-lug to lug 45-47mm
-bandaanzet 19-20mm

Verder
-rustige uitstraling (alleen centrale seconde wijzer of op 6 uur)
-voorkeur voor handopwind uurwerk
-zichtbodem
-voorkeur voor index ipv cijfers
-liefst geen vintage

Ter inspiratie enkele plaatjes van horloges met mooie lugs, welke het toch net niet zijn vanwege ontbreken van gewenste specs. Wat betreft kastvorm dus klassiek. Slanke doorlopende lugs met eventueel een klein facet. Jaeger Le Coultre, Zenith, Montblanc, Minerva


image

Natuurlijk mogen de mooie Pateks, Vacherons, Mosers ook voorgesteld worden. Fantastisch, dat is wel het design, maar qua prijs gaat dat hem niet worden.

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen en wat ik over het hoofd zie in de zoektocht.



19 likes

Wat een plaatjes :heart_eyes:

1 like

Ik zie echt alleen maar mooie opties Paul! :heart_eyes:

1 like

Ik vraag me toch af waarom vintage uitgesloten is. De criteria die je noemt komen nu juist voor in klassieke vintage modellen en deze doen qua duurzaamheid en prestaties echt niet onder voor moderne horloges uit hetzelfde prijssegment.

Denk bijvoorbeeld aan:
Omega cal. 5xx,

Universal Geneve cal. 215,

2 likes

Ik mis die ouwe Junghans van jou in het rijtje. Of zie ik daar één van de criteria bij over het hoofd?

2 likes

Geen handwinder, maar verder…

8 likes

Max Bill

3 likes

Ik zou kijken naar een Nomos Orion, eventueel de witte versie, zowel in 35mm als 38mm beschikbaar. Mooie velours strap erbij van Nomos en je hebt een prachtige dresser!

7 likes

Indien 9,5mm dikte en vintage een optie zou zijn:

Handopwinder, 36.000 bph, plexi, 35mm, 19mm lugs en een mooi zeepaardje op de achterkant.

8 likes

Heel wat Seiko GS 9f opties, bijvoorbeeld:
SBGW253G, SBGW231, SBGX319

1 like

Die zijn volgens mij niet onder de 10mm qua dikte.

3 likes

31mm is een stuk kleiner, maar de vorm is dan ook anders:

https://vratislavia-watches.com/language/en/avantgarde-sportmecaniquemoderne/

1 like

De meeste zitten rond 11 en 12 mm, 10 is echter wel te krijgen in 9F volgens mij, die waren echter weer vaak met een datum.

Ik weet dat vintage wel de vijver is om te gaan vissen voor de genoemde specs. Dank :+1: Ga gerust door met mooie voorstellen doen. Ik zal ze zeker nader bekijken.

De junghans meister ook gezien.Prachtig horloge. Waarom dan toch net niet? De te dunne bezel en de bauhaus lug aanzet. Eveneens met de Nomos horloges @LeenV @Pvg Ik wil een kast met meer body en geen te lange lugs met leuke doorkijk tussen de lugs naar mijn behaarde pols


4 likes


9 likes

Ter aanvulling dan een zijdelings shot van mijn Polerouter met microrotor-uurwerk. Ik zou wel snel wat betere willen maken maar hij is momenteel niet hier aanwezig, hopelijk ben je hier toch mee geholpen. Het geheel komt naar mijn schatting uit op 8 of 9mm. Dit glaasje is aftermarket en ik weet derhalve niet of de originele glaasjes minder domed zijn.

Het uurwerk zelf is overigens slechts 4,1mm hoog. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Universal_215

1 like

Zijn er in verschillende kleuren en diameters en voldoen aan je eisen lijkt me.

3 likes

De enige die ik niet ken is die minerva, die is mooi zeg!

1 like