Eens. Echt eens. Bovendien kiezen ze voor een handwinder, laten de datum weg, plaatsen een mosgroene wijzerplaat… en , even tussen ons, die wijzers zijn toch gewoon waanzinnig mooi… ding is zo in balans, zo goed afgewerkt.
Leuker dan een sugess hulk
Ik moet wel bekennen dat ik hommages met name koop om te testen of het echte werk iets voor mij is. Ik heb de datejust hommage van San Martin gehad waarna ik het echte werk heb gekocht. Ook mede door mijn Daytona hommage van OceanX ben ik overgestapt op een echte Daytona. Mijn ’hommage’ van een Rolex DeapSea viel echter zo tegen qua gewicht en omvang dat ik blij ben dat ik eerst de hommage heb gekocht. Wat een onding is dat zeg
Oris voor 250 euro? we hebben het over hommages van 100-500 euro toch (de Ginault daarbuiten gehouden)…
Op de dial staat geen ‘Oris’ en de ‘pointer date’ heeft geen pointer die de datum aanwijst.
Het is de terugkerende discussie re-issue, hommage, fake etc.
De ‘doorsparen voor de echte’ herhaling, alsof iedereen de originele kan of wil betalen.
Goed punt. Try before you buy.
Bij mij was het andersom… ik had de echte ( Zenith Shadow) en heb die uiteindelijk verkocht. De Sugess geeft me net zoveel, zo niet meer plezier. Natuurlijk zijn er verschillen in afwerking, kwaliteit enz…
Niet dat het één beter is dan het andere, het gaat om je persoonlijke beleving. Dat een koffie van €5,30 niet beter is dan één van €1,40. Sterker nog, in de meeste gevallen is de goedkope lekkerder.

Bij mij was het andersom
Interessante opmerking. Toont ook aan dat de kwaliteit van de hommages steeds beter wordt. En als je je over het (lenen van het) design kunt overzetten, kan je je inderdaad afvragen, welke waarde biedt ‘de echte’ dan nog, buiten de stijl én het merk?
Vaak zitten in de hommages ook steeds meer Seiko/Miyota uurwerken, dus eenvoudiger te servicen/vervangen en ook betrouwbaar.
Mijn recente ervaringen met hommages:
- Pagani: meh
- San Martin: top
- Cronos: top
Onderste 2 nog in bezit
Iemand suggesties voor een net horloge met lichte/witte wijzerplaat in 36-38mm?
Ik kwam dit tegen. Lijkt me best aardig voor 5 tientjes.
Iemand daarnaast ervaring met Rmalti? Ik vind dit een leuke duiker:

lenen van het design
Als je andere (lees: onjuiste) woorden moet gebruiken om recht te praten wat eigenlijk gewoon krom is, weet je dat het niet helemaal zuiver is. Lenen suggereert een vorm van toestemming. Waar hommage een eerbetoon suggereert. Om maar niet te hoeven zeggen wat het eigenlijk is: Gejat design om een goedkoop geproduceerde variant van het origineel te maken.
Ik krijg bij jou een soort van missionaris idee

een goedkoop geproduceerde variant van het origineel
Héérlijk veel horloge voor héérlijk weinig geld.
Het staat een ieder uiteraard vrij het ‘origineel’ te kopen.

Ik krijg bij jou een soort van missionaris idee
Ik heb niets tegen horloges als sugess. Oprecht niet. Ik heb alleen een ongenuanceerde hekel aan dat genuanceer. Zeg gewoon wat het is.
Goed dat we weten hoe jij erover denkt. Kunnen we nu verder met de topic?

Goed dat we weten hoe jij erover denkt. Kunnen we nu verder met de topic?
Zeker. Maar niet voordat ik heb gezegd dat ik het volledig met hem eens ben.
Tip, maak anders ff een nieuwe topic aan waarin je je frustraties over hommages en mensen die ze kopen kwijt kan
De beste hommage is gewoon een directe replica. Dan vernoem je tenmiste de eigenaar van het ontwerp nog, in plaats van zijn ontwerp schaamteloos te kopieëren en je eigen merknaam er op te plakken.

Gejat design om een goedkoop geproduceerde variant van het origineel te maken.
Uiteindelijk is dit feitelijk wat het is. Je brood verdienen door tegen het intellectueel eigendom van een ander aan te schurken. Zolang legaal niets mis mee.

Het staat een ieder uiteraard vrij het ‘origineel’ te kopen.
En het staat een ieder ook vrij iets te vinden van hommages
Ik heb jarenlang rondgelopen met een Steinhart Ocean One Pepsi GMT en een olijfgroene Ocean One Sub-hommage. Kwalitatief hoogwaardig en leuke conversation starters. En toch heb ik ze uiteindelijk weggedaan voor iets met eigen smoel. En ieder zijn eigen
Topper ben je!