als je er de geschiedenis op na gaat pluizen dan denk ik dat de eerste datums op een horloge op de drie uur markering zijn begonnen.
dus eigenlijk horen ze uiteindelijk daar,
dat gezegd zijnde weet ik natuurlijk dat ieder daar natuurlijk zijn eigen mening over heeft,
zo kan ik natuurlijk ook een mening hebben over de plaats van een datum op een horloge, maar eigenlijk laat het me koud waar hij staat, ik heb nu al verschillende horloges waar de datum op verschillende plaatsen worden aangeduid en ik heb deze in eerste plaats gekocht omdat ik ze “overall” mooi vindt, niet om de plaats van de datum
Het mooiste is als de symmetrie op de plaat behouden blijft wat meestal met de datum op 6 is. Sommige horloges vind ik nog mooier met een (ronde) datumvenster op 4,5 en de datumschijf in hetzelfde kleur van de wijzerplaat.
Mijn mening:
-Soms is geen datum het mooist.
-Bij simpele wijzerplaten met alleen tijd en datum vind ik 3 uur meestal het mooist, alhoewel 6 uur ook prima kan. En bij bepaalde horloge’s is een datum op 12 ook wel wat:
Bij chrono’s, is de wijzerplaat voller en is wat mij betreft 6 uur de beste plek. Of zoals bij mijn eigen Mark40, is dit ook wel iets dat me kan bekoren (maar vast niet iedereen)
Helemaal geen datum, hou niet van die gaten in de wijzerplaat.
Datums zitten vaak op de verkeerder plaats (dwars door een drie of zes heen).
Soms kan ik mee leven, maar dan het liefst op de plek van de zes (zonder een afgekapte zes.
Ik had begrepen dat alle elementen op de EZM watches die er bij het duiken niet toe doen (zoals de datum) rood waren gemaakt omdat rood onder water (na een meter of 5-10) niet meer zichtbaar is
tja…die lijkt me ook niet verkeerd, maar die is niet te betalen (zoals alles van Hodinkee).
En eerlijk gezegd vind ik hem iets te strak. En hij heeft straight lugs, geen triple date functie en geen 24 uurs indicator. Ik zou gaan voor het origineel (en dan de versie op stalen band en met tritium).
de versie met superluminova heeft een iets andere minuten ring met langere streepjes bij de 5 minuten weergave (wel beter afleesbaar):