Beste plaats voor datum op horloge

als je er de geschiedenis op na gaat pluizen dan denk ik dat de eerste datums op een horloge op de drie uur markering zijn begonnen.
dus eigenlijk horen ze uiteindelijk daar,
dat gezegd zijnde weet ik natuurlijk dat ieder daar natuurlijk zijn eigen mening over heeft,

zo kan ik natuurlijk ook een mening hebben over de plaats van een datum op een horloge, maar eigenlijk laat het me koud waar hij staat, ik heb nu al verschillende horloges waar de datum op verschillende plaatsen worden aangeduid en ik heb deze in eerste plaats gekocht omdat ik ze “overall” mooi vindt, niet om de plaats van de datum :smiley:

1 like

Hier staat de datum rechtsboven…

1 like

Welke module zit erin deze Casio, aangezien je datumformat wel klopt.

1 like

Dit is de Casio G-Shock GMW-B5000GD-9ER

Het mooiste is als de symmetrie op de plaat behouden blijft wat meestal met de datum op 6 is. Sommige horloges vind ik nog mooier met een (ronde) datumvenster op 4,5 en de datumschijf in hetzelfde kleur van de wijzerplaat.

Heb gestemd op 3 uur, maar gewoon puur omdat ik dat gewend ben van de meeste horloges.

Mooiste is gewoonweg geen datum.
Maar als het echt niet anders kan dan op 6.

Waar ik een abslolute hekel aan heb is een afgekapt cijfer door de datum. Absolute no go …

Voor mij 100% 3 uur al is 6 uur wel acceptabel. Het enige wat ik echt niks vind is op half vijf zoals bijv de sinn 556a

Kort antwoord: er is geen beste plaats.

Mijn mening:
-Soms is geen datum het mooist.
-Bij simpele wijzerplaten met alleen tijd en datum vind ik 3 uur meestal het mooist, alhoewel 6 uur ook prima kan. En bij bepaalde horloge’s is een datum op 12 ook wel wat:

maar bij dat zelfde merk hebben ze ook wel eens dit soort fratsen uitgehaald :thinking: :nauseated_face:

• Bij chrono’s, is de wijzerplaat voller en is wat mij betreft 6 uur de beste plek. Of zoals bij mijn eigen Mark40, is dit ook wel iets dat me kan bekoren (maar vast niet iedereen)

• En de datum op 4,5…dat kan natuurlijk niet. Tenzij:

1 like

3uur of geen datum.

Helemaal geen datum, hou niet van die gaten in de wijzerplaat.
Datums zitten vaak op de verkeerder plaats (dwars door een drie of zes heen).
Soms kan ik mee leven, maar dan het liefst op de plek van de zes (zonder een afgekapte zes.

Ik had begrepen dat alle elementen op de EZM watches die er bij het duiken niet toe doen (zoals de datum) rood waren gemaakt omdat rood onder water (na een meter of 5-10) niet meer zichtbaar is

1 like

Dat zou goed kunnen maar niet alle EZM’s zijn duikers. Wellicht dat het dus op meerdere fronten effectief is. :+1:t2:

Groeten
Rutger

1 like

Zeker, maar de EZM3 die je laat zien is dat wel
Maar je hebt gelijk, mijn uitleg gaat inderdaad alleen op voor de duikers

1 like

Gefeliciteerd met die Mk40, wat een schitterend horloge is dat!!!

Zeker bij dit model is dit de mooiste plek, maar het liefst zonder.

1 like

Thanks! dat vond ik nou ook.
En wat is nou een beter kado voor je 40e verjaardag dan een speedmaster Mk40? :grimacing:

1 like

Op 3 of 6 en het liefst bij de buurman. Dus liever geen.

1 like

Beetje off topic…

tja…die lijkt me ook niet verkeerd, maar die is niet te betalen (zoals alles van Hodinkee).
En eerlijk gezegd vind ik hem iets te strak. En hij heeft straight lugs, geen triple date functie en geen 24 uurs indicator. Ik zou gaan voor het origineel (en dan de versie op stalen band en met tritium).

de versie met superluminova heeft een iets andere minuten ring met langere streepjes bij de 5 minuten weergave (wel beter afleesbaar):

tritium variant

super luminova variant

3 likes