Voor een nieuw horloge dat ik hopelijk deze week mag ontvangen ben ik op zoek naar een zwarte 20mm soepele en kwalitatief goede en echt lederen band tot max 50 euro.
Eerder heb ik wel leuke bandjes gekocht, maar na verloop van enkele maanden gaan bijvoorbeeld de randjes aan de zijkant los laten. Of het bandje is heel stijf omdat het een soort van kunststof met relief is.
Dus: Wat zijn de beste prijs-kwaliteit leren bandjes tot 50 euro? Zijn er merken, of leveranciers aan te bevelen?
RIOS/ Happel banden op www(DOT)horlogebanden(DOT)com/ en daarbij een vouwsluiting voor horlogebanden Hoe kwaliatief goed de bandjes ook zijn gaan ze na mishandeling door gewoon gebruik altijd kapot.
Hele mooie banden daar, zit er wel eens te neuzen, maar daar heb je toch niks voor €50? Het goedkoopste daar is $40, komt nog verzenden en belasting bij. Of mis ik iets?
Kijk ook af en toe in het Lichtblauwe gedeelte hier, met name Bulang & Sons bandjes ga je wel vinden, jonggebruikt. Ik ben daar erg content mee.
Als je nu mediocre bandjes hebt gehad, kijk dan in het vervolg goed naar hoe de zijkanten zijn afgewerkt. Goedkope banden zijn gewoon afgesneden en daarna niet afgewerkt. Een vakman zal ze daarentegen altijd afwerken of het leer zelfs omvouwen/omrollen (bij dunne laagjes).
Je kunt leer zelf ook soepeler maken tijdens een reinigingsbeurt (sopje, invetten, drogen). En de randen zijn soms met wat blanke (of juist gekleurde) nagellak nog weer een tijdje te redden. Horlogebanden zijn vervangingsonderdelen, maar hoe ouder leer wordt, hoe mooier ik het vind, vandaar mijn houtje-touwtje oplossing.
Let goed op de dikte van het leer thv je kast/lugs en of de stiksels wel bij de uitstraling van je horloge passen.
Dit dus, al meerdere keren besteld en komen er tot nu toe altijd door. Zeker als je twee bandjes besteld en de 15% korting meepakt is de prijs/kwaliteit echt super. Ik ben groot fan van de suède bandjes maar recent ook twee vervangende bandjes voor JLC horloges laten maken. Gewoon exact de maten doorgegeven en dat wordt perfect op maat gemaakt met kwaliteit die niet of nauwelijks onder doet voor het origineel.
Ik heb nog nooit een JLC croco in handen gehad, dus het vergelijk is moeilijk. Wat ik wel begrijp is dat dit soort originele merk banden gerust enkele honderden euro’s kosten. En waarschijnlijk niet in Zwitserland worden vervaardigd. Maar dat is een andere discussie.
Waar zit voor jou het verschil in? Wat maakt een Tuns beter?