Beste Toolwatch ~200 euro

https://www.amazon.nl/Citizen-BN0150-10E-analoog-kwartshorloge-plastic/dp/B00R7PSW38/ref=asc_df_B00R7PSW38/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430536798438&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12912869620100239828&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010321&hvtargid=pla-342236736132&psc=1

Citizen Eco-drive duikhorloge. Gaat op zonne-energie de komende 30 jaar gewoon mee.

Nadelen? Het is een grote jongen van 44mm en het is een horloge met mineraalglas, dus dat glaasje ga je over een periode van 30 jaar zo’n zes keer moeten vervangen, want krassen.

Maar voor 60-80 ballen heb je een Timex Expedition.

Die zijn alleen maar 50m WR. Als je ze verneukt koop je drie nieuwe voor je budget.

Dan heb je dit van Citizen: https://www.amazon.nl/Citizen-Analoog-Quartz-Horloge-BM7390-22X/dp/B07F7DMTL9/ref=asc_df_B07F7DMTL9/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430580845389&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=1993034842698485911&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010321&hvtargid=pla-743622933294&psc=1

Ik raad je aan om naar amazon te gaan, de filters op Citizen en Seiko te zetten, 100m WR of meer aan te vinken en het budget onder 200 te houden, kun je zien wat ie doet.

Toch is de best optie in mijn wereld een automaatje van Seiko:

Of duurder hier:

https://www.amazon.nl/Seiko-herenhorloge-analoog-automatisch-stoffen/dp/B005NYLO08/ref=asc_df_B005NYLO08/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430536062569&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=1993034842698485911&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010321&hvtargid=pla-375902639739&psc=1

De Seiko SNZG09, 11, 13 en 15 zijn groen, zwart, beige of blauw, en 100m waterresistent. Het kristal is hardlex, da’s een stuk robuuster dan normaal mineraal.

Ze zijn 41mm in doorsnee, en hebben een power reserve van 40 uur, dus het zou betekenen dat je pa 'm om moet houden of een keer per week een horloge op moet winden. So be it.

Hoe dan ook zijn die dingen de bom onder alle omstandigheden. Water, schokken geen probleem.

1 like

Oke bedankt, dit zijn wel interessante opties, in principe kan je bij die eerste toch het glaasje laten vervangen door een saffieren glaasje en dan heb je daar ook geen last meer van.

1 like

Is wel een automaat, maar als je wat beweegt op een dag is het net een quartz die nooit een nieuwe batterij nodig heeft.

3 likes

Ja ik heb ook een rusje. Maar die lopen niet heel erg accuraat en het glaasje erop krast ook wel snel. Maar wel leuke horloges.

1 like

Glas is plexiglas, dat kan je oppoetsen. En de mijne loopt super op tijd hoor!

1 like

Ik denk eerlijk gezegd aan een quartz Tissot pr100 op een goede rubberen band (Bonetto/ zuludiver etc.)
Saffierglas, 100m en kan wel wat hebben.

Met een beetje zoeken kom je wel rond de 200 euro uit hoor (vaak gaan deze voor -20% bij juweliers en de nieuwprijs is dacht ik 270 euro.

3 likes

Zoiets zou hij wel echt mooi vinden, dan weet hij dat het een Zwitsers horloge is en dat het dus kwaliteit is.

1 like

Dit is inderdaad met recht een toolwatch. Ik heb er ook een gehad die werkelijk helemaal afgedagen was en in niets is ontzien al die tijd (geleefd en gewerkt alsof het horloge niet om mijn arm zat 15 jaar lang, dag in dag uit). Horloge heeft nooit een krimp gegeven en is altijd netjes blijven lopen. Ik neig er nog altijd naar om weer een nieuwe aan te schaffen. Echt een top ding!

1 like

Dit is 1 van de redenen waarom ik eerder merken als Tissot/ Hamilton zou adviseren voor cadeaus/ voor personen die horloges niet als een hobby obsessie ervaren.

Japanners in deze prijsklasse hebben vaak mineraalglas en hier komen echt veel te snel krassen op als je een horloge gebruikt in de tuinbouw.

https://www.tensen.be/nl/onze-merken/tissot/pr-100.html?geslacht=Heren

Verschillende versies


Zou je misschien weten waarom dit specifieke model veel goedkoper is dan de andere modellen?

Je gaat er in ieder geval niet veel van merken buiten dat hij 2mm kleiner is en misschien wat ruwer afgewerkt.

Deze goedkopere PR 100 heeft een ETA 805.112
https://www.eta.ch/en/our-products/quartz-movements/fashionline/eta-fashionline-805112
De “fashion line” van ETA; zowat het laagste en goedkoopste kaliber

De PR100 van 260 euro heeft een ETA F06.111
https://watchbase.com/eta/caliber/f06-111
nog steeds niets wonderbaarlijks voor het geld maar goed :stuck_out_tongue:

Zelf zou ik niet voor de goedkopere versie gaan omwille van smaak & proporties (die kroon vind ik maar wat klein/ vreemd). Vaak helpt het om een video te bekijken, foto’s zeggen niet veel.

Wel denk ik dat die Tissot van €150 wat beter zou staan met rubber; heeft een wat sportievere kast vind ik.

Een Citizen (quartz) duiker blijft onder de €200 toch wel een zeer goede keuze hoor :ok_hand:

2 likes

@Marthijs: Er zijn vier typen glas, als we de diverse harde- en ar-coatings zoals acrylan even buiten beschouwing laten.

  • Acryl / Plexi
    Het zachtst. Die krassen makkelijk, maar met een doek en wat koperpoets of tandpasta poets je ze ook weer glimmend.

  • Mineraal.
    Dit is kut. Gewoon veredeld glas, en niet bepaald gorilla-glas. Krast makkelijk, niks aan te doen. Vervangen indien kut.

  • Hardlex
    Seiko’s proprietaire glas. Is beter dan mineraal. Veel beter, het krast een stuk minder. Het zou ook, omdat het zachter is dan saffier, bestand zijn tegen stoten van harde objecten, omdat het in theorie minder makkelijk versplintert.

  • Saffier
    Moh’s schaal nummer 9, is in principe aluminium-oxide wat onder druk en hitte tot saffier gemaakt is. Met verontreinigingen als sporen van koper en zo worden het robijnen, blauwe saffieren en ga zo maar door. Erg krasvast, maar zonder AR coating is goedkopp saffier vaak flets en spiegelt het als de hel. Vandaar de kreet “plexi is sexy” want daar gaat warmte vanuit.

Voor al deze glazen is wat te zeggen, behalve mineraal. Mineraal is kut, blijft kut.

Ik heb heel erg in m’n tequila zitten vloeken toen ik dat las. De as van m’n cohiba esplendido kwam in m’n borsthaar terecht, zo erg ging het er aan toe.

De Japanners hebben quartz uitgevonden. De beste quartz wordt in Japan gemaakt. Casio’s Tough Movement zoals je die in de Oceanus aantreft, Grand Seiko’s 9F quartz, en Citizen’s Eco-Drive horloges zijn de absoluut beste in hun klasse.

De Zwitsers maken geen slechte reut, maar Japanse quartz is niet kapot te krijgen al gooi je er bommen en granaten op. Ik zou dus een lans willen breken voor Japanse kwaliteit. Het enige horloge wat bij mij ooit echt kapot is gegaan omdat het niet tegen m’n leven kon was een Omega Speedmaster Reduced. De Japanners die ik daarna kocht zijn taai als lint.

Merk op dat de grote Vier in de motorwereld (Honda, Suzuki, Kawasaki en Yamaha) ook al jaren BMW, Harley en Ducati verslaan in alle betrouwbaarheidscijfers, en dat Toyota op eenzame hoogte staat wat betreft auto’s die je met molotov cocktails nog niet tot stilstaan kunt brengen. Als het goed genoeg is voor sub-sahara terroristen is het goed genoeg voor mij, zo’n 1995 hilux is prima. :slight_smile:

Sorry voor de rant. :pray:

Citizens met saffier:

Allemaal 100m WR, allemaal met saffier, allemaal Eco Drive, dus ook 30 jaar geen batterij wisselen, want zonne-energie.

De helft van deze horloges zijn ook nog eens super titanium, wat behoorlijk krasvast en licht is. Sehr comfortabel.

Zelfs Casio heeft iets met saffier voor 63 ballen:

Hmmm. Juist.

Niks tegen Tissot, maar wie zoekt zal vinden. En ik zweer je dat ik onder rare omstandigheden liever een Japanner draag dan een Zwitser. Net zoals ik liever op een Japanner rijd dan op een Oostenrijker (KTM altijd naar de kleaute, dure service).

Toegegeven, ik merk dat ik om te snijden en hakken naar m’n Duitsers grijp, en dat niemand Victorinox klopt voor het geld van zo’n ding. :slight_smile:

8 likes

Haha, sorry voor de opwinding;). Nee ik snap uw punt echt goed maar ik bedoelde dat mijn pa niet heel veel van horloges af weet en dat hij waarschijnlijker comfortabeler zou zijn met een Zwitsers horloge. Maar die Citizen horloges zien er allemaal strak uit! En op deze manier leer ik er nog wat van hé;). Bedankt voor de informatie :raised_hands:.

2 likes