Uit nieuwschierigheid ben ik benieuwd of er ook betalbare automaten zijn die precies lopen niet meer als 5sec afwijking per dag of nog preciezer als het kan. Ik heb gelezen dat een quartz preciezer loopt, maar ik vind de techniek niet zo cool als een automaat. Kan een Seiko bijvoorbeeld zo precies lopen?
Het kán zeker, maar je moet dan nogal geluk hebben. Volgens mij geeft Seiko zelf voor bv. de 5 serie aan tussen de -20 en +40 seconden per dag, maar meestal is het aanzienlijk beter (+/- 20).
Wanneer een horloge een COSC certificering heeft, loopt het gegarandeerd tussen -4 en +6 seconden per dag, maar dat zijn doorgaans de (veel) duurdere horloges. Een quartz horloge heeft ongeveer dezelfde afwijking per máánd.
Je kunt een mechanisch horloge (laten) reguleren om de precisie te verbeteren, maar of dat prijstechnisch nuttig is voor een relatief goedkope Seiko?
Een tussenoplossing is bv een Seiko kinetic: een quartzuurwerk waarvan je het batterijtje oplaadt door je eigen bewegingen (zoals met een automaat, zeg maar).
Volgens mij zijn alle "bekende"merken (zoals ETA, Seiko en Myota) uurwerken in principe nauwkeurig. Een horloge dat iedere dag 40 seconden voor loopt is zeer nauwkeurig, maar niet goed afgeregeld. Ik hoor wel van mijn horlogemaker dat de fijnafstelling niet bij alle soorten uurwerken even goed werkt. Uiteindelijk lukt het hem altijd om mijn horloges op ca. 5 seconden + per dag af te regelen. Nul seconden afwijking is lastig omdat de nauwkeurigheid ook voor een deel wordt bepaald door bewegingspatroon gebruiker en hoe het horloge 's nachts wordt weggelegd.
Ik heb ooit een automaat gehad met een Claro-Semag 888 (Zwinees uurwerk) die niet was af te regelen. Die heb ik dus niet meer
Het is mij zelfs gelukt mijn allergoedkoopste horloge een “Winner” van nog geen twaalf euro met een chinees Tong-Ji uurwerk, met behulp van een atoomtijd gestuurde klok en trial and error aanpassen te reguleren tot +1 sec constant!
Ik heb deze Aeromatic 1912 ooit nieuw voor € 80,- op de kop getikt
( sale ) andere kleuren nu nog te koop voor tegen de € 100,-
loopt als je hem lang genoeg draagt 5 sec+ pd
Maar ik heb mijn automaten pas 1 maand, Orient mako, Aevig Valkyr en een Laco met miyota, hierbij krijgt de Orient de meeste draagtijd omdat ik deze ook op mijn werk draag, maar als ik het goed begrijp kan een horloge preciezer gaan lopen als je hem langer draagt?
Langer in de zin dat de gangreserve goed blijft en bij 's nachts stilliggen de amplitude dus niet te ver inzakt,
Verder als je een horloge “nieuw” koopt en het is een beetje een ramsh model dat 2 jaar op een plank heeft gelegen zal het bij gebruik wel wat beter/regelmatiger gaan lopen ja ( waarbij “regelmatiger” niet perse betekent dat hij niet te snel of te traag loopt )
Zelf heb ik vier horloges met NH35 uurwerk van Hattori (soort generieke Seiko’s) die standaard zo’n vijf seconden in de plus lopen per etmaal. Eentje heb ik af weten te regelen op een seconde in de plus per etmaal.
Denk ook eens aan een stemvork horloge zoals de Bulova Accutron (Spaceview voor extra technische uitstraling). Dat is geen mechanisch horloge, en ook geen echt kwarts… maar een horloge dat dmv de trillingen van een stemvork (of twee) zeer accuraat de tijd meet. Er gaat uiteraard wel een batterij in, maar als het techniek en accuratie is wat je interesseert, dan is dit ook echt een interessante optie. Zelfs satelieten zijn er in de gloriedagen mee uitegrust. Via Google vindt je nog veel meer info en verhalen over de interessante geschiedenis…
Is het mogelijk om zelf af te stellen? Dat lees ik een beetje tussen de regels door.
Hoe gaat dat in zijn werk? Ik heb nog een ouder Seikootje liggen welke mij net wat te snel loopt.