Beter gespannen of ontspannen veer?

Ik heb een mechanische alarm-horloge. Nu vroeg ik mij af of het beter is voor de veer om ontspannen of gespannen te blijven staan. Heb vaag iets gehoord over dat veren ook lui kunnen worden. Beetje “de klok horen luiden…”.

Iemand idee?

Beste Marnix,

Ik neem aan dat de vraag zich met name op het alarm richt, maar onderstaande opmerkingen gelden eigenlijk voor alle raderwerken die een veer als krachtbron gebruiken (dus niet alleen horloges).

Een opgewonden veer wordt naar verhouding zwaar belast en zal in een voortdurend gespannen toestand na verloop van tijd aan kracht verliezen. Deze veroudering, die voornamelijk bij oudere, geblauwd stalen veren voorkomt, wordt in de volksmond als ‘lui’ betiteld. Moderne veren kunnen hier overigens aanzienlijk beter tegen.

Iets anders is dat een opgewonden veer het raderwerk voortdurend onder druk houdt en die toestand veroorzaakt uiteindelijk het ‘breken’ van de oliefilm. Wanneer de zaak na lage tijd weer in beweging komt, is extra slijtage voorgeprogrammeerd.

Ook om die redenen is het verstandig een klok of horloge alleen op te winden wanneer er daadwerkelijk gebruik van gemaakt wordt.

Vriendelijke groet,
Robbert

Thx a lot!

Inderdaad, het ging mij even om de veer voor 't alarm. Bij sommige modellen moet ik em namelijk handmatig opwinden en sommige worden automatisch opgewonden. Die handmatige zal ik gezien je verhaal maar alleen opwinden als ik em gebruik.

Beste Marnix,

Voor horloges die langdurig terzijde gelegd worden en waarbij de veer voor de ‘wekker’ automatisch wordt (mee) opgewonden geldt dat het verstandig is voor het wegleggen eerst het alarm te laten aflopen.

Ik heb ooit een gevalletje meegemaakt waar een aparte, betrekkelijk dunne veer voor het wekkerwerkje in permanent strak opgewonden toestand spontaan de geest had gegeven en door de onvermijdelijke terugslag aardig wat schade in het uurwerk had aangericht, Dat risico is dus eenvoudig te vermijden.

Vriendelijke groet,
Robbert

Hi hi, ik dacht eraan om dat er nog bij te typen. Nu heb je het voor mij gedaan. :smiley:
Heel erg bedankt voor je attentheid! :)-D

Dus eigenlijk moet je automaatjes helemaal niet in een watchwinder plaatsen?

Tja daar komt het wel op neer…weer 195 euro voor jan doedel uitgegeven…:X

Dit zijn de antwoorden waar we wat mee kunnen (tu)

Bedankt Robbert, voor wederom een waardevolle bijdrage.

Groeten,

Martin

Nou, dat gaat ook wel ver. Langdurig stilstand schijnt ook weer niet goed te zijn voor 't klokje. Je hebt misschien minder slijtage, maar de olie kan wel uitdrogen en dat is ook weer niet goed.

Waarschijnlijk dat een tussenweg het best is. Af en toe dragen en/of op de draaimolen zetten, zodat olie niet uitdroogt. En anders lekker laten slapen.

Voor de perpetuals zonder snel verstelling zou voorkeur wel op winder te houden. Maar degenen die dit hebben weten dit waarschijnlijk al wel… (uit ervaring?:P)